Cum ar trebui să „arate” viitorul președinte, explică sociologul Ioan Hosu, profesor universitar la Facultatea de Științe Politice Administrative și ale Comunicării, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, într-un interviu acordat PRESShub
„Măsura luată de guvernanți este criminală pentru democrație!”, spune opoziția. „Reducem costurile cu alegerile și economisim timp și bani”, consideră puterea.
În același timp, sondajele arată un electorat tot mai dezinteresat de politică, care, asaltat de propagandă și de fake-newsuri, dar și nemulțumit de oferta partidelor, este foarte probabil să nu se prezinte la vot.
Soluția găsită de partidele politice ține de tactică și strategie electorală, nu de programe și reforme puternice care să mobilizeze populația.
Despre riscurile acestui tip de organizare electorală și ce se ascunde în spatele ei, dar și cum ar trebui să fie viitorul candidat la prezidențiale l-am întrebat pe Ioan Hosu, profesor universitar la Facultatea de Științe Politice Administrative și ale Comunicării, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.
Citește și: Despre comasare sau cum își vor împărți țara PNL-PSD-UDMR
PRESShub: Cum a apărut ideea comasării alegerilor și cât de constituțională este?
Ioan Hosu: Conform anumitor specialiști în drept constituțional din România, comasarea alegerilor europarlamentare cu cele locale ar putea fi neconstituțională.
Specialiștii în drept constituțional încă susțin cu argumente pro și contra această decizie, aceea a comasării alegerilor locale cu europarlamentarele.
Totuși, acest lucru nu a fost încă stabilit clar de Curtea Constituțională, iar dezbaterea este încă în desfășurare. Rămâne de văzut poziția Curții sau poziția Avocatului Poporului.
Apoi există o serie de argumente care accentuează ideea că această decizie, aceea a comasării ar putea fi considerată drept o îngrădire a dreptului la vot, deoarece ar putea crea confuzie printre alegatori și ar putea reduce rata de prezență la vot.
Care ar mai fi argumentele pro și contra?
Argumentele unor experți în drept care merg în direcția că această comasare ar fi neconstitutionala, au creat o primă consecință în rândul formațiunilor de opoziție: măsura luată de guvernanți este criminală pentru democrație, nici mai mult, nici mai puțin.
Apoi, această acuză poate duce la pierderi atunci când vorbim de prezența la vot, unele categorii de votanți nu vor dori să legitimeze acest demers, opoziția susținând faptul că demersal este unul neconstituțional sau profund nedemocratic.
Pentru ca lucrurile să fie completate și cu aspecte pozitive o parte considerabilă din electorat susține aceasta decizie, mă refer la comasarea alegerilor locale cu cele pentru parlamentul European.
Segmente din electorat, dar și din zona actorilor politici spun că în acest fel scad costurile cu alegerile și crește prezenta la vot, fiind evitată în acest fel oboseala de prea multe cicluri electorale în decurs de câteva luni.
Cum vedeți evoluția partidelor în viitoarele alegeri astfel organizarte? Pe cine ar avantaja? Și cine ar fi în dezavantaj?
Aceasta decizie aș spune eu ca e mai mult decat o schimbare de tactică în economia alegerilor din iunie 2024, aici cred că e vorba de o schimbare de strategie a celor doi jucători de pe scena politică românească, PSD și PNL.
Decizia comasării ar trebui să aducă mai mulți alegatori la vot și în acest fel PSD și PNL și-ar asigura procente mai bune la alegeri.
Există însa și posibile riscuri: votanții partidelor de opoziție să se mobilizeze mai bine, mobilizați fiind de un discurs al opoziției care acuză puterea de practici nedemocratice.
Dar cum credeți că vor reacționa votanții tradiționali ai PNL și PSD, sunt toți mulțumiți cu această alianță?
Este și aceasta o problemă. O parte din electoratul liberal s-ar putea să refuze un vot alături de social democrați, am văzut deja poziții critice ale unor lideri marcanți din PNL, critici la adresa comasării pot să vină și de la grupuri de lideri social democrați.
Prin urmare rămâne de văzut dacă această mișcare tactică va produce rezultate pozitive pentru cele două partide.
Nu cred că ar trebui să uităm că în 2012 am mai văzut o alianță politică PSD – PNL, vorbim de Uniuiunea Social Liberală, care a rueșit să obțină circa 60% din voturi. Probabil acel moment este unul de referință pentru cei care susțin acest demers al comasării.
Care sunt riscurile majore?
Aspectul pe care trebuie să-l avem în vedere în acest moment este dat de mixarea unor teme de dezbatere care combină aspectele de interes local cu teme din registrul european. Acest mix poate crea confuzie sau poate fi unul greu de urmărit de mare parte din electorat.
Dar dacă ne uităm atent la campaniile electorale din România acestea sunt destul de tăcute și pe alocuri sunt chiar absente dezbaterile pe teme de interes major pentru opinia publică românească.
Discusul anti sistem este cel care va capăta amploare, sigur și elementele de extremism sunt tot mai puternic configurate în zona politică cu reprezentare parlamantară.
Fenomenul „ei” și “noi” specific abordărilor populiste și polarizante va fi în creștere, vedem că acest lucru se întamplă nu doar la noi ci și în alte locuri din estul sau vestul Europei. Decizia de comasare a alegerilor din iunie, alegerile prezindențiale decalate pentru septembrie, partenriatul politic PSD si PNL sunt tot atâtea argumente pentru un discurs anti-sistem, opoziția nu va ezita să plaseze aceste teme foarte sus pe agenda lor electorală.
Ce se va întâmpla în privința numărului de „300 de parlamentari” de la vechiul referendum, se va ignora din nou?
Discuția despre numărul de parlamentari rămâne încă suspendată în spațiul public românesc, nu o vedem pe agenda partidelor aflate la guvernare și este tratată doar marginal de partidele aflate în opoziție.
Citește și: Adevărata miză a comasării alegerilor locale cu europarlamentarele
În măsura în care am putea anticipa, cum ar trebui să „arate” viitorul președinte?
Despre profilul viitorului presedinte putem ști mai multe după votul din 09 iunie 2024. Atunci vedem preferințele la vot și modul în care se configurează discursurile puterii, respectvi ale opoziției.
Dacă ne uităm la tendințele care se maninfestă în spațiul socio-politic din acest moment profilul viitorului președinte ar trebuie să includă: un ușor discurs anti-sistem (asta pentru a capta atenția și interesul electoratului anti sistem), experimentat politic astfel încât să poate garanta stabilitate și predictibilitate în plan intern și în plan internațional (vezi polarizarea politica în plan intern și contextual problematic internațional).
Vorbim de un mix de calități care sunt destul de greu de cumulat într-o singură persoană, dar repet, în acest moment nu există o figură politică ce se profilează pentru alegerile din toamna anului 2024.
Profilul viitorul presedintelui va fi influențat de discursul dezvoltat de partidele din opozitie și de dinamica opiniei publice, influențele campaniilor electorale vor fi definitorii pentru aceste dinamici.
Nu aș dori să omitem aici influența pe care o vor avea interferentele negative care vin din zona propagandei, dezinformării, a știrilor false, deepfake, rolul comunicării politice în social media etc toate aceste manifestări vor avea o influență semnificativă în dinamica proceselor electorale din acest an.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
„profilul viitorului presedinte…”____–____cel mai important lucru este acest „viitorului”, ceace spune clar ca tot timpul va fi un „viitor pres-edinte”, si un viitor sumbru (precum prezentul) , tocmai pentru ca nu exista continuitate in proiectele nationale si nici in cele locale, chiar.Nu mai amintim de marea furare a propriei palarii, adica ne imbatam cu apa rece „cimentandu-ne” existenta milenara prin traditionalism vestimentar(ie,etc- si asta la ocazii), si alte chestii marunte(„Izma si mararul”), dar nici urma de respect practic, pentru cea mai importanta traditie romaneasca_Monarhia_ in prima si ultima instanta cea care a condus natia peste milenii(Regi, Voievozi ,Domnitori, Rege) si care a transformat-o in natia si tara Roman(easca)…Mai mult, se subantelege prin/din toti porii ca este vorba de pres-edinte(mascul) si nu de O femeie presedinte, probabil ca mentalului colectiv ii este pur si simplu imposibil sa gandeasca la asa ceva, desi -din nou- realitatea arata ca cel putin 3 tari de inalta elita(Anglia, Danemarca, Olanda) au fost aduse la asa piscuri de FEMEI… Mai mult, insasi natura NU este respectata in acest sistem, toata lumea stie ca femeile sunt mai destepte decat barbatii si -la fel- sunt si in numar mai mare, 51/49( cu exceptii, precum China), si sunt mai destepte prin insasi linia finala, adica ele traiesc cu cel putin 2 ani mai mult decat barbatii, mai oriunde in lume…De aici, o intrebare , in Romania( inclusiv rezidenta oriunde in lume), chiar nu exista o femeie desteapta, onesta si curajoasa, inclusiv cu „copii chivernisiti si la casele lor”(deci trecuta macar de 45 ani), care sa indrazneasca sa aspire si sa candideze la postul suprem, pe care -daca este cu caracter(test)- il va face vacant in 6 luni, timp in care are timp sa impuna marile reforme* si sa transforme gandirea populatiei, pentru intoarcerea la Monarhie, la zi, (cel mai potrivit), cu Rege Roman si Regina Spaniola, singura situatie in care continuitatea este asigurata si este asigurata si persistenta actelor ei bune si f. bune, care altfel vor fi sabotate de de un alt „viitor pres-edinte”…(* platforma , in mare- este: max. 10 judete( prefecturi, districtete, etc.);2-max. o suta membri parlament, cu o singura camera;3- reforma administrativa, cu o reducere de cel putin 25% din actualul personal;4- comasari de ministere, directii, etc.; 5-reducerea armatei cu cel putin 75%; 6- reducerea ambasadelor si consulatelor cu cel putn 25%; 7-scoaterea popimii de la orice plata bugetara; 8- reducerea la 30 (ar veni 3 /judet) a membrilor actualei academii romane; 9-marea reforma agrara (explicata de multe ori) care trebuie sa cuprinda nationalizarea apelor si padurilor ca elemente de importanta strategica nationala; 10-O reala reforma in educatie, etc. etc….
[…] Citește și: Cum ar trebui să „arate” viitorul președinte. Cine câștigă și cine pierde di… […]
[…] Citește și: Cum ar trebui să „arate” viitorul președinte. Cine câștigă și cine pierde di… […]
„Timpul este intotdeauna , imotriva noastra” , zice o”linie'(dialog) din Matrix, si -iata!- alegerile bat la usa, iar natia romana este -iarasi- incremenita si uluita, incat va alege „raul cel mai mic”, ca si cum aceasta ar fi esenta si baza a toate, desi lucrurile se pot schimba rapid, e nevoie doar de un cap cu inteligenta, onestitate, vointa si curaj , care este dovedit, la masculii(nu barbatii desi se spune „barbati de stat”) Romaniei NU se gaseste, chiar si in istorie, a fost o raritate…De acea plusez pe o femeie, pentru ca pare imposibil ca dintre cele UN MILION de femei intre 40 si 60 ani, sa nu existe macar una care sa aiba taria sa purceada la a candida la postul suprem, pe baza platformei descrise mai sus si de sute de ori…Pentru ca este singura platforma salvatoare…