Arena PRESShub este un loc al dezbaterilor publice, în care lideri politici și personalități relevante își prezintă opiniile, ideile și poziționările față de teme fierbinți ale zilei.
Regulile Arena PRESShub sunt simple: invitații trebuie să respecte valorile democrației, să mențină un limbaj decent și fără atacuri la persoană, dezbaterile desfășurându-se exclusiv pe argumente. Opiniile sunt libere, dar trebuie susținute de fapte și date.
Invitat azi în Arena PRESShub este Marius Vasiliu, analist în cadrul Departamentului Politici Publice al USR.
Omul deștept învață din greșelile altuia, cel obișnuit din ale lui, iar prostul din niciunele. Iar dă Boloș ordonanță de urgență într-o situație în care are nevoie cel mult de o hotărâre de guvern.
Găsim pe site-ul MIPE, în consultare publică, un proiect de ordonanță de urgență (cum altfel?!) care reglementează procesul de închidere a programelor operaționale pentru perioada 2014-2020.
Nu discutăm fondul, pentru că nici nu prea avem ce, fiind vorba de un copy/paste la un Ghid al Comisiei Europene. Deci se aplică întocmai – bani europeni, regulile Comisiei. Clear as crystal.
Scrie chiar în finalul proiectului, la Art.47: „Prevederile referitoare la modificarea programelor operaționale 2014-2020/programelor CT 2014-2020, gestiunea financiară în relația cu Comisia Europeană, tratamentul neregulilor, depunerea și conținutul documentelor de închidere, plata soldului final sunt în conformitate cu dispozițiile prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene nr. 2022/C 474/01.”
În schimb, nu putem să trecem peste modalitatea de reglementare, adică prin OUG.
Context: Avem la nivel național o reală problemă, aceea a unei legislații stufoase și a unei birocrații scapate de sub control. Din cauza incompetenței unor funcționari, dar și a demnitarilor care-i plasează în funcții și de execuție și de conducere, cărora le lipsește capacitatea de interpretare a unui enunț simplu se reglementează absolut orice virgulă.
Posibilii beneficiari se feresc de fondurile europene din cauza birocrației. Acuză, pe bună dreptate, că de cele mai multe ori, prin reglementările naționale facem totul mult mai complicat decât oricum e în procedurile Comisiei Europene.
Verbal, se conștientizează; se fac comisii și grupuri de lucru care să propună debirocratizare, însă tot ce le iese e și mai multă birocrație.
Acum, revenind la faptul că Boloș a copiat un Ghid al COM și l-a făcut OUG, dacă ne raportăm la modalitatea de reglementare la nivelul Uniunii Europene, echivalarea actelor normative naționale s-ar face la modul: Regulament EU (direct aplicabil) = OUG/Lege Ro. Iar Ghid/orientări = HG (norme de aplicare).
Problema nu e însă denumirea actului normativ, forma lui, ci consecința adoptării unei OUG/lege vs hotărâre de guvern (HG).
Am mai mai atras atenția și în alte situații, de cele mai multe ori fără vreun semn că Boloș sau măcar cei din anturajul lui Ciucă, ar înțelege despre ce e vorba. E drept că e o chestiune tehnică, pentru specialiști, pentru beneficiari și autoritățile de management, dar nici rocket science nu e.
Dar poate că în acest caz este Ciolacu mai atent sau viitorul ministru de la MIPE care va fi de la PSD, pentru că în capul lor se vor sparge efectele bușirii procesului de închidere dacă rămâne OUG.
Și-l va buși, pentru că nu poți interzice Parlamentului să vină cu amendamente la legea de aprobare a OUG, care amendamente, hai să nu le spunem populiste sau patriotice, ci cu bune intenții, pot conduce la prevederi contrare reglementărilor europene din Ghidul pentru închidere menționat și care nu vor fi recunoscute de către COM, cu de altfel s-a întâmplat chiar luna trecută, când Parlamentul a adoptat prin Legea 94/2023 modificări la termenele stabilite prin OUG 130/2020 care reglementează implementarea Măsurilor 1 și 2 de la POC.
Detalii aici:
Exemple de modificări patriotice care vor perturba serios procesul de închidere: modificarea termenelor de transmitere; modificarea pragurilor valorilor pentru tipurile de proiecte nefinalizate astfel încât să poată beneficia de fazare sau de statutul de nefuncționale; includerea diferitelor tipuri de cheltuieli neeligibile sau al suspendate până la clarificarea situațiilor juridice în categoria celor eligibile etc.
Iar riscul acesta se va fi repetat la orice OUG care va trebui dat ca să modifici orice problemă apărută în procesul de închidere.
Un alt aspect foarte important este legat de independența decizională a noilor AM-uri regionale. Fiecare dintre ele are dreptul de a decide dacă si cât vrea să consume din alocarea aferentă perioadei 2021-2027 pe proiectele restante ale fostului program trecut acum în gestionarea MIPE.
În proiectul de OUG nu există o prevedere care să indice optiunea si nu obligatia ADR/AM nou regional de a finanța proiectele fazate din alocarea pentru 2021-2027.
Nu în ultimul rând, procesul de închidere este unul strict de natură procedurală, dar într-o dinamică continuă generată de diverse modificări care pot apărea și care nu au putut fi prevăzute – durata unor procese/activități sau chiar situații noi.
Acesta este și motivul pentru care Comisia Europeană nu a reglementat acest proces prin Regulament ci a stabilit niște orientări procedurale, adaptabile de la un stat membru la altul și chiar de la un program operațional la altul.
Cum spuneam la debutul acestui articol, lecțiile trecute ne oferă posibilitatea de a învăța sau măcar de a nu repeta greșeli, darămite să faci altele!.
Este așadar inexplicabil de ce Boloș și MIPE nu au urmat modelul de la închiderea programelor operaționale aferente perioadei 2007-2013, proces care a fost reglementat prin hotărâre de guvern – HG 678/2015. Și care a fost modificată ulterior de alte 4 ori!
Citește și: LIVE Încoronarea Regelui Charles al III-lea. Moment unic în ultimele șapte decenii
Citind OUG-ul vedem că este prevăzut un termen – 30 iunie 2023 – care nu există în Ghidul Comisiei, termen pentru întocmirea unei schițe, unui draft, o listă provizorie de proiecte.
Ok, și ce se întîmplă dacă mai pui pe lista aia alte proiecte și după acest termen ? Evident că nimic.
Nu ne mai miră frica de răspundere a lui Boloș și nici faptul că nu distinge între statutul reglementărilor emise de Comisia Europeană, și că de asta vine cu OUG-uri, dar totuși, chiar atât de frică să-i fie că introduce în procesul de închidere un termen care nu este prevăzut în Ghid, pentru o fițuică fără nici o valoare juridică și/sau administrativ-procedurală, iar pentru asta dă o OUG?!
Domnule Ciucă, domnule Ciolacu, interveniți la timp cât să nu ne facem de râs iar la Comisia Europeană și să blocam aiurea procesul de închidere al programelor operaționale doar că nu știe Boloș că poate prin HG.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!