Cum reușește Matei Vişniec să construiască punţi culturale între Franţa şi România | Puterea a Cincea

Data:

spot_img

Cum reușește Matei Vişniec să construiască punţi culturale între Franţa şi România. Acesta este unul dintre cei mai importanți dramaturgi europeni contemporani.

De aproape 40 de ani, de când s-a stabilit la Paris – plecat din ţară de teama de a nu rămâne blocat într-o Românie fără orizont – Matei Vişniec construieşte punţi culturale între Franţa şi România, între Vest şi Est.

Şi o face nu doar prin teatru, ci şi prin literatură şi prin jurnalism.

L-am invitat pe Matei Vişniec la un dialog despre comunism şi efectele totalitarismului, teme recurente în opera sa, şi despre geneza unora dintre piesele sale de teatru.

UE ne protejeajă. NATO ne apără

Despre drama deportării trăită de propria familie. Despre motivele plecării sale din România, spre sfârşitul anilor ’80. Despre primii ani parizieni. Despre decizia de a rămâne definitiv în Franţa, chiar şi după căderea comunismului în România.

Citește și: Povestea profesorului de la Harvard care și-a luat casă în Transilvania: „Prin Criț, poți să vezi stadiul lumii globale”

Despre zidul de memorie între Est şi Vest. Despre ceţurile ideologice ale veacului XX, dar şi despre pericolele care pândesc, la început de secol XXI, democraţia occidentală.

„Dacă nu ar exista acum Uniunea Europeană care să ne protejeze, NATO care să ne apere, cred că ne-am afla într-o situaţie de pre-vasalitate totală, că ne-am întoarce cu un secol şi jumătate în urmă”, spune Matei Vişniec.

„Noi continuam să ne opunem spălării pe creier”

Domnule Matei Vişniec, în toamna anului 1987, când aţi primit bursa fundaţiei literare din Franţa ştiaţi că nu vă veţi mai întoarce în ţară sau decizia a fost luată acolo, spontan, ca reacţie la interzicerea piesei dumneavoastră Caii la fereastră, la Teatrul Nottara?

Aș fi plecat chiar dacă piesa de la Nottara s-ar fi jucat cu succes. Voiam să plec. De câţiva ani căutam soluţii să plec din ţară pentru că, în acea vreme, România părea înscrisă pe drumul urmat de Coreea de Nord.

Ceauşescu îşi pregătea fiul pentru a-l înscăuna şef suprem. Dinastia ceaușistă se pregătea, deci, să se înrădăcineze în România.

Citește și: Daniele Luchetti la TIFF. Regizorul va primi Premiul Special

Cultura era din ce în ce mai controlată, penuria de produse și de energie era imensă, iar rezistenţa culturală, pe care o practicam noi (intelectualii și artiştii, părea sortită eşecului, deşi cu foarte mult curaj noi continuam să ne opunem spălării pe creier.

Continuarea în Puterea a Cincea

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(sursa foto: putereaacincea.ro)

spot_imgspot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Scandal, rumoare, splendoare! Noua/veche descriere a lumii culturale de la noi (II)

După scandalul de la Opera Națională București, din 2016,...

Expoziția „Surréalisme”. Mesajul transmis de ambasadorul României la Paris

Expoziția „Surréalisme” de la Centrul Pompidou din Paris. Mesajul...

International Opera Awards – soprana Adela Zaharia a fost nominalizată la premiul „Best Female Singer”

După nominalizarea din 2020, „Young Singer”, Adela Zaharia primește...