Cum s-a schimbat piața comerțului electronic după un an de război, criză energetică și inflație

Data:

spot_img

Piața comerțului electronic european, dominată de femei (56%), s-a consolidat în anul 2022, chiar  și în condițiile de război, criză energetică și inflație, iar cea din România a urmat tendințele europene – cu câteva excepții notabile, se arată în cel mai recent studiu „Barometrul e-commerce 2023. De ce iubim femeile e-shopper” și dat publicității de compania de curierat DPD România.

În topul produselor preferate de e-shopperii români se află cele din categoriile Beauty/Health Care (64%, față de 48% media UE), Fashion (România 63% , UE 59%) și Încălțăminte (România 58%, UE 49%), mult peste media europeană la fiecare categorie în parte, iar atunci când vorbim de preferințele femeilor e-shopper, decalajul e încă și mai mare.

Pe locul al 4-lea în România apar Medicamentele, aflate abia pe locul al 6-lea la la nivel european. Practic, există o singură categorie de top la care românii stau mai prost decât europenii: cărțile (preferate de români în proporție de doar 38%, față de 43%, media UE).

Studiul, realizat la nivelul grupului GeoPost în 22 de țări europene, scoate în evidență asemănări și deosebiri între piețele regionale și caracteristici care pot influența întregul peisaj e-commerce european.

Datele au fost prezentate în cadrul unui eveniment la care au venit jucători de pe piața e-commerce din România și reprezentanți ai unor magazine online care intenționează să se extindă regional. La dezbatere au paticipat Nadia Talpă, CCO DPD România, profesorul de economie mondială Christian Năsulea, lector la Universitatea din București, Cristian Pelivan, Director executiv ARMO, Daniel Nicolae, Co-Founder & Managing Partner Innoship și Silvana Baciu, Deputy Market Manager Ikea România.

„Toate informațiile pentru acest studiu ne ajută să cunoaștem cât mai bine profilul e-shopperului, care este actorul principal al comerțului electronic. Am structurat aceste informații astfel încât să venim în sprijinul magazinelor online românești, atât a celor care activează pe piața locală cât și a celor care vor să se extindă regional”, a declarat Nadia Talpă, CCO DPD România.

Astfel, e-shopperul român al momentului este descris în studiul DPD România ca fiind o persoană de gen feminin (56%, exact ca media UE), cu vârsta medie de 40,5 ani (UE, 42,4 ani), cu venituri medii plus (39%, UE 44%), care primește peste 3 colete într-o lună și locuiește în mediul urban (89%, UE 86%).

Majoritatea covârșitoare a e-shopperilor români (80%) postează un feedback după achiziția online (UE 69%), ceea ce face ca opinia exprimată prin rețelele de socializare să joace un rol determinant în decizia de cumpărare. Influencerii au de asemenea un rol important pentru 73% dintre e-shopperii români (UE 56%). Românii urmăresc, în medie, 2,6 influenceri (UE 2,1%).

Ce cumpără femeile din România

În ceea ce privește femeile e-shopper, studiul DPD România arată că cele mai multe sunt tinere, din categoriile 18-34 de ani (50%), categoria 35-54 de ani fiind de asemenea foarte bine reprezentată (37%), se află în Moldova (22%), Ardeal (21%), Muntenia (16%) și București (14%) și locuiesc în orașe mari, de până la 250.000 de locuitori (33%).

Femeile e-shopper din România par să spargă toate tiparele comerțului electronic european, cel puțin în câteva privințe, și au un rol decisiv în definirea pieței de profil din țara noastră.

De exemplu, preferințele lor în ceea ce privește categoriile de produse comandate sunt mult peste media europeană: +26% în cazul categoriei Beauty/Health Care, +12% Fashion, +14% Încălțăminte, +7% medicamente, +19% Bijuterii și accesorii. Și în cazul femeilor e-shopper, categoria de top la care stau mai prost decât media europeană o reprezintă achiziția de cărți, dar doamnele din România sunt peste domni la acest capitol, 43% (UE 42%).

73% dintre femeile e-shopper consideră prețul ca factor determinant pentru o achiziție (UE 61%). De asemenea, româncele sunt campioane și la capitolele „în căutarea unui chilipir” (83%, UE 69%), respectiv „căutarea de discounturi și evenimente gen Black Friday ori reduceri sezoniere” (71%, UE 53%).

Un capitol la care româncele sunt de asemenea surprinzătoare se referă la achiziția sub imperiul impulsului de moment.

Astfel, în afirmația „A fost o achiziție ca urmare a unui impuls de moment, pe care nu am anticipat-o” se regăsesc abia 24% dintre femeile e-shopper din România, în condițiile în care media națională este de 25%, iar cea europeană e 27%.

Nadia Talpă: „Cunoașterea piețelor regionale aduce beneficii importante pentru magazinele online românești care vor să se extindă”

Piața e-commerce europeană cunoaște o tendință de integrare accelerată, ceea ce se poate traduce în oportunități mari pentru magazinele online care vor să își extindă business-ul și dincolo de granițele țării.

„Piețele regionale au un potențial de creștere important, ceea ce le face să devină interesante pentru magazinele online românești.

Cunoașterea acestor piețe aduce beneficii importante pentru magazinele online românești care vor să se extindă, iar DPD România vine cu oferte logistice importante, astfel încât să poată livra chiar și de a doua zi după ce își traduc site-urile”, a mai spus Nadia Talpă, CCO DPD România.

Potrivit studiului DPD România, care are un capitol important dedicat unor piețe regionale de interes pentru magazinele online românești, precum Bulgaria Polonia, Slovacia și Ungaria, e-shopperii din aceste țări fac dea cumpărături online din străinătate, ceea ce constituie o oportunitate importantă. Principalele categorii de produse cumpărate online în Sud-Estul Europei sunt, la fel ca în România, cele din categoriile Beauty/Health Care, Fashion și Încălțăminte.

În vreme ce la produsele Beauty/Health Care pe primul loc sunt românii (64%), slovacii sunt cei mai preocupați de produsele Fashion (69%), polonezii la Încălțăminte (64%), ungurii la Fresh-food (43%), în vreme ce bulgarii depășesc media UE la cărți (47%), la fel ca polonezii (50%).

Ce își doresc e-shopperii români de la curierii lor

Barometrul e-commerce 2023 are un capitol important rezervat pieței de curierat. Potrivit datelor DPD România, criteriul principal de care țin cont e-shopperii europeni atunci când iau decizia de cumpărare online se referă la livrarea gratuită (40%), considerat motorul de dezvoltare #1 al comerțului electronic.

E-shopperii români nu fac excepție, situându-se, cu 41%, puțin peste media europeană. De remarcat că, și la acest capitol, femeile e-shopper din România sunt, cu 47%, mult peste această medie. Tot peste media UE sunt și așteptările românilor în privința descrierii detaliate a produsului (27% media națională, 29% în cazul femeilor e-shopper din România și abia 21% media UE) și preocuparea de a nu exista taxe ascunse (România 24%, UE 22%, româncele e-shopper 25%).

În schimb, dacă pentru e-shopperii europeni cel mai important criteriu este returul gratuit (27%), românii nu par să pună chiar așa mare preț pe acest aspect (23%, abia al patrulea criteriu).

De altfel, anul trecut doar 9% dintre cumpărătorii obișnuiți și-au returnat ultima achiziție; de două ori mai puțini decât în 2021 (UE 14%). Totuși, procesul de returnare a fost perceput ca fiind unul care nu a necesitat un efort prea mare (România 53%, UE 55%).

O explicație ar putea fi aceea că mulți e-shopperi au verificat politicile de retur înainte de a face achiziția și că magazinele online și-au îmbunătățit mult serviciile și produsele. În cele mai multe cazuri (61%), coletul returnat a fost ridicat de curier de la domiciliul e-shopperului (UE, abia 26%!).

Pentru 81% dintre e-shopperii români (71% UE) este important să știe dinainte cine este curierul, iar principalele motive sunt următoarele: livrarea e mai sigură dacă știi cine o face (România 48%, UE 37%), mai de calitate (România 32%, UE 36%), sau pentru că, în acest, fel evită un curier cu care au avut probleme (România 27%, UE 30%).

De asemenea, e-shopperii români se distanțează mult de media europeană (78%) și prin faptul că preferă ca livrarea să se facă acasă (84%). La mare distanță în ordinea preferințelor de livrare se află oficiile poștale 25% (UE 15%), respectiv lockerele (România 25%, UE 20%). Cumpărătorii online români se disting de asemena prin preferința de a plăti cash la livrare (România 15%, UE doar 7%).

Compania de curierat DPD România face parte din DPDgroup/Geopost, lider european în livrările rutiere, și este activă pe piața locală din 2008, după preluarea Pegasus Courier. Are peste 1.800 de angajați (inclusiv francizele) și peste 22 milioane de colete livrate anual.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related