Cum se va finanța A8? Fondurile europene pentru „Transport” sunt insuficiente. În mai puțin de doi ani, licitațiile pentru drumuri expres și autostrăzi au cumulat 11 miliarde de euro.
Programul Transport are alocate 9,6 miliarde. Dacă guvernul de la București vrea să continue campania de construire a rețelei rutiere moderne, va trebui să recurgă la împrumuturi.
Odată lansate licitațiile pentru proiectarea și construirea celor patru loturi de autostradă și drum expres pe ruta Craiova-Filiași-Tg. Jiu, bugetul Programului european Transport 2021-2027 afișat pe pagina Ministerului Transporturilor cu valoarea de 9,6 miliarde de euro „a rămas mic”.
În Programul Transport intră și proiecte mai mici
Numai licitațiile lansate de la începutul anului trecut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere însumează deja 11 miliarde de euro. Este vorba de segmente de autostradă – cum sunt cele două din tronsonul montan al A8, care doar ele valorează 1,5 miliarde de euro – de drum expres, cum e cel dintre Arad și Oradea, care și el înseamnă peste două miliarde de euro.
Intră însă în Programul Transport și proiecte mai mici, cum e contractul pentru servicii de supervizare a lucrărilor pentru realizarea unei legături între DN 1 și autostrada A3 în zona Turda: 8 milioane de lei. Intră de asemenea proiecte care au început în programe încheiate anul trecut și care au fost „fazate” pe exercițiul 2021-2027, cum sunt, de exemplu, loturi din sectorul montan al A1 (Sibiu-Pitești).
Pe de altă parte, procedurile inițiate în ultimii doi ani de CNAIR pe platforma electronică de achiziții publice pentru diverse segmente de autostradă nu depășesc costurile pe kilometru pentru Autostrada Unirii, fie pe tronsonul montan, fie pe cel ieșean.
Citește și: Analiză. UE întărește strategia de reducere a riscurilor în privința influenței Chinei
Dacă acesta din urmă, cu 14 tuneluri și aproximativ 100 de poduri, ar trece de 50 de milioane de euro/km, cele din zona de câmpie – cum sunt varianta ocolitoare Timișoara Vest și Alternativa Techirghiol (paralelă cu Litoralul) – se apropie de 30 de milioane de euro/km.
Continuarea în Ziarul de Iași
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: ziaruldeiasi.ro)