Situația bugetară este gravă, rezolvarea ei chiar nu mai poate de această dată să fie amânată, dar guvernul face exact aceleași greșeli care ne-au adus în această situație de incoștiență.
Premierul Ciolacu a anunțat – după consultări cu fostul premier Ciucă (cu dl. Ciucă, nu cu PNL) – că pentru adoptarea în Parlament a setului de măsuri fiscale pentru corecția bugetară își va pune mandatul pe masă: se va merge pe asumarea răspunderii guvernului. Adică, dacă nu vă convine legislația noastră (la care nu mai puteti dauga sau tăia nicio literă), guvernul pică și mergem, eventul, la alegeri anticipate.
Citește și: Ministerul Transporturilor evită să spună dacă a mutat conturile de la băncile austriece
Nu se știe, la această oră (și nu o știu nici pesediștii de top și cu atât mai puțin peneliștii) ce ar urma să contină documentul legislativ – lista prezentată până acum e lungă și nu se știe ce rămâne din ea (…).
Cei care decid – politicieni, economiști, analiști de casă, economiști sinecuristi ai partidelor – au salarii anuale mai mari decât cifrele de afaceri 50% din companiile din România!
Iar dacă vorbim și de cei care cumulează salariile cu pensia – da, există milionari ajunși milionari din slujbe exclusiv la statul sărac România – aceștia au venituri anuale mai mari decât cifrele de afaceri a 65% din firmele din România.
Un ochi în economia plătitoare
Să luăm, de pildă, efectele la cele două capete ale economiei: marii contribuabili, pe de o parte, și microîntreprinderile:
1, așadar, impozit de minim 1% pe cifra de afaceri la companiile cu peste 50 de milioane de euro – aici guvernul definind aceste companii drept ”cei care scot profitul afară”.
-,În primul rând, multe din aceste companii ai cifre de afaceri mari pentru că merg pe volume imense și cu marje de profit mici (sub 5%) – ceea ce-i duce în pierdere sau cu profituri care nu justifică investițiile. Are guvernul o situație a acestor companii? Sau aceste companii își vor duce impozitul în prețuri?
„Într-un moment în care toate statele UE se bat – uneori între ele – să crească investițiile în economii, la noi în S1 investițiile străine directe au fost cu 13% mai mici decât în S1 din 2022: deci șansa ar fi la investițiile interne, ale companiilor care opereză aici.
Cât din impozitul suplimentar se ia, de fapt, de la: investiții, extinderea activității, tehnologizare, creștere de salarii? Are guvernul o simulare bazată pe situația de până acum pentru așa ceva? Are idee câți bani scoate astfel din investițiile în economie?
Mai ales că guvernul va fi, oricum, nevoit să taie și de la investițiile publice și să mai amâne niște proiecte, pentru că reformele din PNRR nu se fac (deci nici banii nu vin) din cauză de instituții de forță care nu vor să-și piardă privilegiile de țară dictatorială.
„Ce ne facem nu cu ”companiile care scot profitul afară”, ci cu companiile românești, marii jucători care tocmai scot capul la internaționalizare, ca să nu exportăm numai de la București la Mizil.
Le tragem preșul de sub picioare, în timp ce Polonia, Ungaria și Cehia le crează condiții să străpungă economia europeană?
Asta nemaivorbind de faptul că nu văd un motiv pentru care o companie străină își scoate profitul de aici (unde e impozitat cu 16%), în statele cu economii puternice, unde se discută de o fiscalitate de la 25% în sus.
Continuarea, în cursdeguvernare.ro!
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
FOTO: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu