Diferența dintre oraș și sat în România se agravează de la an la an. Profesori din sistemul de învăţământ ieşean afirmă că nu este o surpriză, problema reală rămânând accentuarea acestuia de la un an la altul.
În urma centralizării rezultatelor de la simularea examenului de Evaluare Naţională 2024, de către Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi, a putut fi observată o diferenţă de aproximativ 40 de procente între mediul urban şi cel rural, în cazul probei la matematică.
La limba şi literatura română, diferenţa între cele două medii este de 30 de procente. Care ar fi explicaţiile?
Analizând datele transmise de ISJ Iaşi, observăm pe lângă decalajul rural-urban – 43,9% la matematică şi 30,46% la limba română – şi un decalaj între cele două discipline de examen, de aproximativ 15 procente.
Mai exact, 74,30% dintre elevii de clasa a VIII-a care au susţinut proba la limba română au obţinut note egale sau mai mari decât 5, în timp ce 58,94% dintre cei care au participat la matematică au obţinut cel puţin nota 5.
Diferența dintre oraș și sat în România se agravează. Şefa ISJ: „Generaţia online”
„Generaţia de elevi care se află acum în clasa a VIII-a a parcurs clasa a V-a integral online sau la distanţă, prin pachete educaţionale, pe fondul crizei sanitare, şi a acumulat goluri semnificative în învăţare care nu s-au recuperat până acum, mai ales la disciplinele care au un grad mare de abstractizare, cum este matematica.
Inspectoratul Ṣcolar Judeţean Iaşi a semnalat în mod repetat, începând cu evaluarea iniţială din toamna anului 2021, decalajele semnificative, mai ales pentru disciplina matematică, între rezultatele elevilor din rural, prin comparaţie cu cele ale elevilor din mediul urban”, a transmis Luciana Antoci, Inspector Şcolar General al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi.
Potrivit acesteia, în urma analizei rezultatelor obţinute la simulare, ISJ Iaşi va desfăşura o inspecţie tematică „în toate şcolile cu rezultate îngrijorătoare pentru identificarea cauzelor care au condus la aceste rezultate şi pentru planificarea unui program intens de activităţi remediale, adaptate la nevoile reale de pregătire ale elevilor”.
Peste 80% dintre elevii din mediul rural nu au luat nota 5
Mihaela Popa, profesor de Matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi şi fost secretar de stat în Ministerul Educaţiei, spune că în ultimii ani decalajul dintre mediul urban şi mediul rural, în ceea ce priveşte rezultatele la Evaluarea Naţională, s-a accentuat.
Dacă avem în vedere doar notele sub 5 din ambele medii de rezidenţă, la matematică, conform datelor transmise de Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi, observăm un decalaj de 43,9 procente între mediul rural şi mediul urban. În mediul rural, 81,15% dintre elevii care au susţinut proba la matematică nu au reuşit să obţină note peste 5, în timp ce în mediul urban nu au luat notă de trecere 37,25% din cei care au participat.
„Este vorba despre aproape 50 de procente diferenţă între cele două medii. Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5.
Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat Mihaela Popa.
Continuarea, în Ziarul de Iași
Urmăriți PressHUB și pe Google News!