Ministerul Transporturilor a fost în centrul atenției în ultimele luni, prin accidentele repetate sau prin funcționarea defectuoasă a companiilor pe care le coordonează. Cu toate acestea, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, caută vinovați în guvernele trecute.
Una dintre marile probleme perpetuată în administrația din România o reprezintă mandatele interimare ale conducerii instituțiilor de stat. Desigur, nu este ilegal, dar mandatul interimar ar trebui să fie o excepție, nu o practică generalizată, pe termen lung.
Interimatul înseamnă comandă politică totală asupra instituțiilor repective, dar în multe cazuri și management defectuos sau corupție. În România, interimatul s-a extins de la spitale, la instituții de învățământ sau de administrația.
Iată doar șapte exemple de instituții ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, unde există mandate provizorii ale conducerii:
- Compania Tarom,
- Romatsa,
- Regia Autonomă Registrul Auto Român,
- Societatea Națională de Transport feroviar de Marfă CFR Marfă SA,
- Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați,
- CN APDF SA Giurgiu,
- CN APDM SA Galați.
În total, 42 de persoane au mandat provizoriu pe funcțiile pe care le dețin:
- Romatsa, consiliul de administrație, mandate provizorii – 8 persoane.
- Societatea Națională de Transport feroviar de Marfă „CFR Marfă” SA, consiliul de administrație, mandate provizorii – 7 persoane.
- Administrația Fluvială a Dunării de Jos Galați, Consiliul de Administrație, mandate provizorii – 7 persoane, în frunte cu președintele, dar și directorul general, 8 în total.
- Regia Autonomă Registrul „Auto Român”, consiliul de administrație, mandate provizorii – 7 persoane.
- Compania Tarom, consiliul de administrație, mandate provizorii – 7 persoane.
- Componența consiliului de cdministratie al Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Fluviale” SA (CN APDF SA Giurgiu), administratori provizorii – 6 persoane.
- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Maritime SA (CN APDM SA Galați), mandate provizorii – 6 persoane.
Studiu de caz: Romasta
Pentru exemplificarea am ales o companie extrem de importantă care se ocupă de organizarea, dirijarea și controlul traficului aerian.
„Romatsa asigură conducerea și dezvoltarea unitară a activităților de dirijare a aeronavelor aparținând utilizatorilor sau operatorilor, promovează armonizarea și integrarea în sistemul specializat european (EUROCONTROL), asigură, împreună cu Ministerul Apărării Naționale, utilizarea coordonată a spațiului aerian al României de către aviația civilă și militară”, potrivit instituției.
Din consiliul de cdministrație al Romatsa fac parte: Elena Zinica Olteanu, Ion Cupă, Eduard Grama, Felix Corneliu Ardelean, Nicolae Sebastian Ciolan, Corvin Nedelcu, Teodora Elena Preoteasa și David Alexandru Burghiu, toți opt cu mandate provizorii.
Ofițer de poliție cu ascensiune remarcabilă în administrație
Biografia lui David Alexandru Burghiu, ca de altfel și declarația de avere, se detașează de departe de ale celorlalți. Alexandru Burghiu a a vut un traseu profesional absolut surprinzător, sărind din poliție direct în conducerea marilor companii de stat.
Acesta a absolvit Academia de Poliție Alexandru Ioan Cuza București, între 2004 și 2008, implicit Facultatea de Drept, urmată de un master la Universitatea Națională de Apărare Carol I, de doar un an de zile, în specializarea „Științe militare și informații”, ca în 2010 să absolve Colegiul Național de Apărare, cu specializarea „Introducere în securitatea națională”.
Citește și: Sunt „doctor”, vând și cumpăr organe umane | Campanie PRESShub
Din 2008 până în 2014, Burghiu a fost ofițer de poliție, iar din 2016 a început ascensiunea în administrația locală, și mai apoi centrală, chiar la nivel înalt. Din 2016 devinde consilier relații externe la Compania Națională Aeroporturi București (acolo unde o găsim și pe soția sa), în prezent fiind suspendat, cu alte cuvinte poate să se întoarcă oricând dorește, postul fiind blocat în toată această perioadă.
Aceasta este o altă mare problemă din administrația locală și centrală românească, faptul că un post se poate bloca pentru o anumită persoană pe termen nelimitat, timp în care nu se poate angaja nimeni pe funcția respectivă.
După un an, din 2017 ajunge la Metrorex, administrator neexecutiv, până în 2021, fiind concomitent și într-o altă companie de stat, și anume tot administrator neexecutiv la Compania Naționala Parcuri și Grădini SA, printre atribuții având numirea și revocarea directorului general.
Și tot din 2017 devine și director general al Companiei Municipale Managementul Traficului București SA, dacă vă întrebați de ce se circulă așa de bine în Capitala României, până în 2018, când devine administrator special la RADET, ca din 2019 până în 2021 să fie director general la Compania Municipală Termopenergetica București SA.
Lipsesc doi ani din CV
Interesant este faptul că tânărul de 30 de ani este în același timp în funcții de răspundere la mai multe companii importante, astfel încât se naște întrebarea – cum reușea să-și împartă timpul pentru a se putea ocupa de atâtea probleme care existau la Radet, Termoenergetica, Parcuri și Grădini, Trafic.
Din CV-ul postat pe site-ul companiei Romatsa lipsesc însă doi ani. Nu se știe unde a lucrat între 2014 și 2016, dacă a fost șomer sau pur și simplu locul de muncă nu trebuie cunoscut.
Interesant cum un tânăr ofițer de poliție poate ajunge atât de repede și de ușor în toate aceste funcții de conducere, cu atât mai mult cu cât specializarea lui era de siguranță națională, nu de eficiența traficului sau a parcurilor.
Presa a dezvăluit faptul că Bughiu ar fi finul Gabrielei Firea și al lui Florentin Pandele, informație confirmată și de primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu. (Cine este și ce avere are directorul Termoenergetica București, Burghiu David Alexandru. Firea și Pandele îi sunt nași).
Despre averea tânărului gorjan s-a tot scris în ultimii ani, din momentul în care din polițist a ajuns să numească și să revoce directori generali în companiile de stat. Terenuri, case, apartamente, inclusiv în Chișinău, spații comerciale, mașini, bijuterii (315 000 de euro), botez – moț copii 120 000 de euro, și multe indemnizații.
Doar pentru exemplificare, în 2020, acesta a încasat de la Metrorex o indemnizație de 37.524 lei, iar în 2012, doar de la Termoenergetica indemnizația a fost de 111361, la care s-a adăugat indemnizația de la Asociația de dezvoltare Eco Iluminat Sud Est Ilfov, în valoare de 25136, dar și alte indenizații și salarii.
Alte provizorate bine plătite
Ion Cupă, alt interimar de la Romatsa, ne atrage atenția printr-un împrumut dat unei persoane a cărei identitate nu este dezvăluită, în valoare de 90 de mii de euro, dar și unei societăți comerciale. A trecut prin patru partide, a fost membru și parlamentar PSD, PNL; ALDE, PMP, dar și președinte CA al CE Rovinari, Guvernul Ciucă l-a recuperat într-o funcţie publică de secretar general adjunct ANAF.
Cupă este economist de profesie, fiind director de direcţie generală a finanţelor publice în Gorj și Mehedinţi.
Alt membru interimar, Eduard Grama, este absolventul unei facultăți economice private și este specializat în managementul deșeurilor. Teodora Elena Preoteasa este o tânără considerată o bună specialistă, numită consilier de stat la Cancelaria Primului Ministru de către Nicolae Ciucă. Este fina lui Victor Ponta și a Oanei Niculescu Mizil.
Este absolventă a Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Lucian Blaga din Sibiu și a unui master la SNSPA în Comunicare managerială și resurse umane. Interesant este faptul că încă din timpul masterului ajunge consilier la Parlamentul României, după care consilier la ministerul Afacerilor Externe, ministerul Mediului, ministerul Fondurilor Europene, până în 2022.
Corvin Nedelcu, un alt membru al CA Romatsa, nu și-a făcut public CV-ul, dar potrivit jurnaliștilor, a fost cadru militar până în 1991, apoi angajat al Serviciului de Protecţie şi Pază, un pensionar militar numit secretar general al ministerului Mediului de Barna Tanczos. Pe lângă pensia specială, Nedelcu a primit indemnizație de la cele cinci consilii de administrație în care a fost numit – ANM, Romatsa, CNAB, ESZ Prahova și Exim Bank.
Doar în anul 2021, Corvin Nedelcu a câștigat de la statul român, din salarii și indemnizații, peste jumătate de milion de lei – 231.000 de la Eximbank, peste 77.000 de lei de la Administrația Natională de Meteorologie, 37.000 de lei de la compania cu capital de stat EXPLOATARE SISTEM ZONAL PRAHOVA SA, precum și 7.000 de lei de la Compania Națională Aeroporturi București SA.
Nicolae Sebastian Ciolan este inginer chimist, manager la o firmă de active medicale, consilier la Parlamentul României, inginer chimist la Radet, după care, din 2019 membru CA în compania Termoenergetica . În perioada 2007-2009 a lucrat la firma Leader, coordonare parc auto si depozite frigorifice alimente, în 2004-2007 a fost director vânzări la Plan Roof, din 2012 până în 2014 consilier la cabinetul deputatului Ion Pargaru (PNL până în 2014, apoi UNPR și PSD), profesor plata cu ora între 2012-2013 la colegiul Romano-Catolic Sf. Iosif, București.
Felix Corneliu Ardelean, licențiat în drept și filosofie, doctor în filosofie politică, din Sălaj, cooptat de Lucian Bode pe vremea când era ministru al Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, în echipa instituției, în calitate de director general al unei structuri importante. A fost reprezentantul statului în consiliul de administrație al Blue Air, numit de ministerul Transporturilor, pentru a se asigura că societatea își va plăti datoria, doar că aceasta a intrat în incapacitate de plată. El, însă, și-a încasat luna indemnizația.
Elena Zinica Olteanu a urmat școala de cooperație, iar după 90 o facultate economică privată, și-a început cariera la Cooperativa de consum Băiculești. Din 2012 a fost membru în Consilul de Administratie al SC Colectarea deșeurilor nepericuloase, mai exact gunoi menajer, fără întrerupere.
Acum este în consilul de administrație al Romatsa, una dintre cele mai importante Companii de stat din România, care se ocupă cu siguranța traficului aerian, acolo unde te aștepți ca cei din organismele de conducere și administrație să aibă legătură cu domeniul.
O persoană de la Cooperativa de Consum, de la gunoi menjer, de la poliție sau de la SPP nu are cum să cunoască dedesubturile acestei meserii, iar de profesionalismul și eficiența celor din conducere depind milioane de vieți.
Pasagerii care aleg să zboare din România sau spre România trebuie să știe că sunt pe mâini bune. După cum arată însă consiliul de administrație al Romatsa acest lucru nu se întâmplă.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!