Lucrările de modernizare a drumului Bârlad – Laza – Codăești din Vaslui, executate pe bani europeni, peste 222 milioane lei, au ajuns la circa 25%, proiectul fiind o gură de oxigen pentru administrațiile locale și cetățenii din respectivele comunități. Primarii spun să drumul le salvează comunitățile de la izolare, iar fără banii europeni nu ar fi putut face niciodată investiția. O bună parte din cei 83 de km ai arterei erau neasfaltați, fiind un coșmar pentru cei care tranzitau zona. Mai exact, distanța era parcursă în circa 3 ore, cu o viteză medie sub 30 km/oră. Dacă se menține ritmul actual, lucrarea este în grafic și se va finaliza în iunie 2022.
Se asfaltează!
La această dată, în cadrul Lotului 1 al drumului strategic au fost realizate o serie de lucrări. Astfel, pe DJ 245 s-au executat lucrări de terasamente, refacere a sistemului rutier și așternere îmbrăcăminte asfaltică pe o lungime de aproximativ 20 km. Pe același tronson de drum au fost amenajate sisteme de scurgere a apelor pluviale (șanțuri betonate) pe o porțiune de aproximativ 12 km și podețe transversale, fiind realizate inclusiv lucrări de relocare a rețelelor de utilități. De asemenea, pe DJ 245 sunt în execuție patru poduri iar pe DJ 245M, în intravilanul localității Poienești, a început execuția la două poduri. Valoarea lucrărilor executate și decontate la sfârșitul lunii septembrie 2020 este de 12.235.986 lei, reprezentând aproximativ 19 % din valoarea contractului.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru Lotul 1 a fost câștigat la licitația publică de SC SORAGMIN SRL, cu o valoare totală de 50.431.456 lei (fără TVA).
În ceea ce privește Lotul 2 al drumului strategic, pe DJ 247 au fost executate următoarele lucrări: lucrări de terasamente, refacere a sistemului rutier și așternere îmbrăcăminte asfaltică pe o lungime de aproximativ 8 km. De asemenea, au fost amenajate pe anumite tronsoane sisteme de scurgere a apelor pluviale (șanțuri betonate) și podețe transversale și au fost realizate lucrări de relocare a rețelelor de utilități. Pe acest lot de drum sunt în curs de execuție patru poduri, două fiind reconstruite și două reabilitate. Valoarea lucrărilor executate și decontate la sfârșitul lunii septembrie 2020 este de 7.888.988 lei, reprezentând circa 30% din valoarea contractului.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru Lotul 2 a fost câștigat de SC SORAGMIN SRL, cu o valoare totală de 20.289.528,96 lei (fără TVA).
În cadrul Lotului 3 au fost executate până la această dată o serie de lucrări pe DJ 247, de la km 26+473 până la km 56+060, au fost executate lucrări de terasamente, stabilizare cu lianți hidraulici, așternere strat balast și piatră spartă pe diferite tronsoane.
Valoarea lucrărilor executate și decontate la sfârșitul lunii septembrie 2020 este de 20.444.403 lei, reprezentând aproximativ 24 % din valoarea contractului.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor pentru Lotul 3 a fost câștigat de Asocierea SC TEHNIC ASIST SRL – SC TASS INFRA LOGISTIC SRL – SC PROIECT – CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL – SC DRUM POD INVEST SRL, cu o valoare totală de 65.252.188,16 lei (fără TVA).
În cadrul proiectului au fost solicitate și aprobate 12 cereri de rambursare în valoare totală eligibilă de 42.318.476 lei, reprezentând servicii prestate și lucrări executate.
”Acum se lucrează la cererile de rambursare. Se strâng facturi de la constructori cu situație de lucrări, se face documentația necesară prin care se solicită fonduri de la ADR Nord-Est, pentru a fi plătiți constructorii. Odată cu venirea anotimpului rece s-a sistat turnarea asfaltului. În perioadele în care vremea a permis s-au realizat alte lucrări precum pregătirea acostamentului, rigole, pregătirea parapeților, podețe cu acces la proprietari, pregătirea terasamentului etc. Este vorba de lucrări care se pretează la această perioadă din an”, a spus Valeriu Caragață, administratorul județului Vaslui.
Locuitori mulțumiți
Primarii comunităților vasluiene pe unde trece drumul strategic sunt entuziasmați de perspectiva asfaltării drumurilor județene, care le traversează localitățile pe care le conduc.
„Drumul strategic este cea mai bună investiție pentru infrastructura rutieră pentru comuna Bălteni. Noi nu aveam nicio posibilitate să facem ceva, pentru că era un drum județean pietruit. Este vorba despre aproximativ 9 kilometri de drum pe care s-a turnat un strat de asfalt. Oamenii sunt mulțumiți, iar când o să fie terminate și șanțurile și va fi turnat și al doilea strat de asfalt va fi și mai bine. S-a schimbat totul, merge lumea pe accest drum. În cadrul proiectului mai trebuie reabilitat un pod, albia cursului de apă va fi refăcută în amonte și aval pe o lungime de maxim 50 de metri și trebuie consolidate digurile. Drumul este cea mai super realizare care se putea întâmpla. Visăm de mult la modernizarea acestui drum”, a spus Relu Brașoveanu, primarul comunei Bălteni.
La rândul lui, Vasile Stoica, primarul comunei Băcani, a spus că drumul strategic este foarte important pentru comunitățile din zonă, în anul 2020 fiind executate o serie de lucrări la proiect.
”În zona comunei noastre au terminat de turnat primul strat de asfalt și apoi s-a lucrat la rigole etc. Acest tronson de drum era spart, distrus complet și vreo trei ani de zile a fost peticit. Mai întâi a fost decapat tot asfaltul vechi, s-a pus piatră spartă, iar apoi s-a turnat primul strat de asflat, drumul fiind lățit cu un metru pe fiecare sens. Acum se circulă cu viteză pe acest tronson modernizat. Acest drum face legătura cu orașul și facilitează deplasarea spre o serie de obiective de cult cum ar fi Mănăstirea Florești și cea de la Alexandru-Vlahuță. De asemenea, foarte multe persoane din comuna noastră lucrează în Bârlad și fac naveta, iar asfaltarea acestui drum ne ajută foarte mult”, a spus Vasile Stoica.
Istoric
Drumul strategic este finanțat prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 6 – „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională” și are o valoare totală de 222.001.842 lei, inclusiv TVA. Din valoarea totală, 213.074.058 lei este asistență financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene (UE) și a Guvernului României, iar suma de 8.927.783 lei este cofinanțarea asigurată de județul Vaslui. Perioada de implementare a proiectului este de 75 luni, începând cu data de 1 aprilie 2016 și are ca termen de finalizare data de 30 iunie 2022.
Consiliul Județean Vaslui este beneficiarul proiectului „Reabilitare și modernizare Drum strategic județean Bârlad – Laza – Codăești (DJ 245, DJ 245 M, DJ 247, DJ 246)”, care este implementat în parteneriat cu comunele Zorleni, Băcani, Alexandru-Vlahuță, Poienești, Laza, Bălteni, Ștefan cel Mare, Zăpodeni, Dănești, Codăești, Miclești, traversate de drumul strategic.
Practic, pe cele patru drumuri județene care compun drumul unele zone sunt asfaltate, dar multe tronsoane de drum sunt din piatră sau pământ. Spre exemplu, în comunele Zorleni, Băcani, Al. Vlahuță, Poienești, drumurile județene sunt asfaltate, iar în comunele Laza, Bălteni, Zăpodeni, Ștefan cel Mare, Dănești, Codăești, pe anumite tronsoane, drumurile județene sunt din pietriș sau pământ. Din această cauză, șoferii parcurg cei 83 de km în aproximativ trei ore, estimările constructorilor fiind că la finalizarea investiției aceeași distanță să fie străbătută în numai 1,5 ore.
Rezultatele urmărite prin implementarea proiectului sunt: lungimea de drum județean reabilitat/modernizat – 82,649 km; lungimea de pistă de biciclete nou construită – 1.710 metri; lungime trotuare pietonale modernizate/realizate – 23.460 metri liniari; stații de transport public construite/modernizate – 24 bucăți; poduri noi, care înlocuiesc podurile existente – șapte bucăți; poduri reabilitate – șase bucăți; podețe pentru scurgerea apelor: podețe noi -15 bucăți; înlocuirea podețelor existente cu podețe noi – 127 bucăți; reparații la podețele existente – 62 bucăți; amenajarea trecerii la nivel cu calea ferată – o bucată.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Argeșul online în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.