Emisii zero până în 2035. Aceasta este ținta pentru care deputații europeni vor limite mai stricte ale emisiilor de CO2.
Pentru a-și atinge obiectivele ambițioase legate de climă, Uniunea Europeană revizuiește legislația în sectoarele cu impact direct asupra pachetului „Pregătiți pentru 55”.
„Acestea includ transporturile, singurul sector în care emisiile de gaze cu efect de seră sunt încă mai ridicate decât în 1990. Cu o creștere de peste 25%, transporturile reprezintă o cincime din emisiile totale ale UE.
Transportul rutier reprezintă cel mai mare procent al emisiilor din transporturi, iar în 2021 acesta a fost responsabil de 72% din emisiile totale de gaze cu efect de seră produse de transporturile interne și internaționale ale UE”, precizează Biroul Parlamentului European în România.
În iulie 2021, Comisia Europeană a propus reducerea limitei emisiilor la mașini și camionete cu încă 15% începând din 2025, urmată de o reducere cu 55% pentru mașini și cu 50% pentru camionete din 2030, iar până în 2035 să se ajungă la emisii zero.
Obiectivele sunt exprimate în procente deoarece norma de 95 g/km va trebui recalculată conform noului test, mai riguros, al emisiilor, care reflectă mai bine condițiile reale din trafic.
Ce ambițiile climatice are Parlamentul European
Deputații din comisia ENVI au aprobat obiectivul Comisiei de a atinge zero emisii pe șosele până în 2035 printr-un raport adoptat pe 11 mai. Raportul cere Comisiei să prezinte o evaluare a progreselor spre acest obiectiv și a impactului său asupra consumatorilor și locurilor de muncă până la finalul lui 2025.
„Deputații mai doresc și elaborarea unei metodologii de către Comisie prin care să se monitorizeze ciclul complet de viață al emisiilor de CO2 de la mașini și camionete, inclusiv combustibilul și energia consumate, până în 2023”, precizează Parlamentul European.