Programul de evenimente al Palatului Culturii s-a schimbat mult în ultima perioadă, printr-o paletă mult mai diversificată și orientată predilect spre muzica clasică. Totuși se resimte nevoia unui echilibru în oferta culturală și așa foarte slabă la Bistrița.
Dacă înainte aveam o orientare predilectă către folclor, directorul Cosma Dorel fiind un cunoscător și promotor al domeniului, în prezent s-a trecut exact în extrema cealaltă și acum avem la cârma palatului pe Țărmure Gavrilă care este pasionat de muzica cultă. Pe cale de consecință, aproape tot programul Palatului Culturii se orientează spre spectacole de muzică clasică, cu mici excepții.
Pentru o mai bună adresabilitate la publicul local cred că ar fi oportun un studiu de piață care să releve în mod obiectiv preferințele publicului bistrițean, despre care, așa cum am mai spus, oficialitățile cred că este un public needucat sau snob.
Cu toate acestea, am văzut un public dornic de evenimente de calitate, cu mesaj și moderne ca abordare. Un astfel de spectacol a fost Visul American, al lui Tudor Chirilă, care s-a jucat cu casa plină, sold-out, deși prețurile biletelor au fost mult peste ce se practică la Bistrița (între 100 și 200 de lei). Conform raportului public al domnului Țărmure Gavrilă, bugetul alocat de Primăria Bistrița în 2021 a fost de 5.963.504 lei, aproximativ 1.2 milioane euro, la care se adaugă din venituri proprii, 80.090 lei. Pe tot parcursul anului 2021, Palatul Culturii a avut în jur de 2087 de spectatori ( cu o sală de circa 400 de locuri), cel mai ieftin bilet a fost 5 lei și cel mai scump 40 de lei. Din aceste date ne putem da seama că dacă la Bistrița s-ar ține 5 evenimente cu casa plină, am depăși numărul de bilete din anul precedent. Nu mai vorbesc de venituri care ar putea crește simțitor. Deși, domnul Țărmure Gavrilă a promis marea cu sarea la concursul pentru ocuparea funcției, în prezent nu se vede nimic din acele proiecte, care au rămas pe hârtie încuiate în vreun birou.
Numărul spectatorilor nu a crescut în urma măsurilor de management aplicate recent. Care să fie explicația? Nu știu. Știu însă că principala strategie culturală a municipiului este ca Palatul Culturii să țină în continuare în cârcă Sinagoga, administrată de Fundația Societatea de Concerte, o fundație mult prea apropiată de interesele familiei Țărmure. Știu că, în bugetul alocat Palatului Culturii sunt prevăzute multe spectacole, plătite deci din bani publici care, majoritatea, se țin la Sinagogă și care figurează pe site-ul societății de concerte ca producții. Mai știu că, Palatul Culturii are o sală superbă, reabilitată cu fonduri europene și care poate asigura confort dar și o experiență culturală de calitate. Am pus întrebări de mai multe ori, de ce se țin spectacolele la Sinagogă și oficialii mi-au comunicat că există o colaborare foarte bună cu Societatea de Concerte, lucru despre care nu mă îndoiesc. Adică, directorul Palatului Culturii administrează și fundația cu pricina, doar că, pentru ochii lumii și ai Agenției Naționale de Integritate (care l-a luat la ochi de mai multe ori), a numit pe altcineva la conducere. Oricum, calitatea de membru fondator nu se pierde niciodată, iar dacă nu este ilegal, cel puțin imoral este, ca din funcția pe care o ocupi să desfășori activități în beneficiul direct al altei entități, fie ea și un ONG, adică fără scop patrimonial. Nu cred că e bine ca șeful de la Palat să mute concertele cum vrea el, din ograda instituției publice în curtea Sinagogii, titrează SĂPTĂMÂNA ONLINE.