Destinație de Paște. Țara Lăpușului și Țara Beiușului, tradiții și obiceiuri transpuse în cuvinte.
La Muzeul Țării Crișurilor a avut loc lansarea cărții teză de doctorat „Obiceiul prinderii suratelor în ipostaze reprezentative din Transilvania”, autoare prof. dr. Cristea Ligia-Monica.
Prof. dr. Ligia Cristea este profesor titular în cadrul Liceului de Arte din Oradea și profesor asociat la Facultatea de Litere, Universitatea din Oradea, predând două cursuri: Etnologie și folclor și Identitate culturală românească.
Transilvania, arie geografică plină de tradiție
Cartea lansată ieri s-a născut din dorința de a face cunoscute, de a valorifica și de a duce mai departe tradițiile și obiceiurile unor zone familiare, Țara Lăpușului și Țara Beiușului, autoarea propunându-și.
În acest sens, o „analiză etnologică a desfășurării unui ritual social de vârstă și de gen într-o arie geografică încărcată de tradiție cum este Transilvania”.
Lucrarea își propune să etnografieze ceremonialul desfășurării acestui ritual, atât în zonele arhaice în care el a fost semnalat mai demult și în care nu se mai desfășoară azi, cât și în zonele în care el este încă viu în primele decenii ale secolului XXI-lea.
Lansarea a fost moderată de dr. Vasile Todinca, cercetător științific I în cadrul Muzeului, care a adresat cuvinte de laudă autoarei, apreciind munca depusă în acest sens, catalogând lucrarea „un adevărat princeps axiologic al etnologiei românești”.
Citește și Din dragoste de telemea
Destinație de Paște. Dansul felegii
De asemenea, a luat cuvântul și prof. univ. dr. habil. Florin Cioban, Universitatea din Oradea, explicând pe scurt cum a luat naștere ideea lucrării, de la gând la cartea propriu-zisă.
Un prim răspuns al întrebării ce reprezință suratele vine chiar printr-o reprezentare a statuii Dansul felegii, realizată în anul 1971 de către sculptorul Boris Leonovics în piatră artificială, și face referire la denumirea sub care era cunoscut obiceiul prinderii suratelor în unele sate din Bihor:Feleaga/Feleguța.
Statuia este amplasată chiar în fața gării din Oradea și este denumită după un obiect vestimentar ritual: basmalele pe care le țin în mână în timpul practicării ritualului.
Citește și Tinerii, România uitată și miza alegerilor europene
Continuarea în Crișana
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: crisana.ro