Șansele ca toate cele 4 mari proiecte de infrastructură rutieră prinse în PNRR să fie finalizate la timp sunt mici, potrivit studiului de monitorizare realizat de Asociația Pro Infrastructură.
La nici 5 luni de la de debutul implementării planului, România are mari șanse să rateze termenele la 2 dintre cele 4 proiecte de autostradă asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Nerespectarea termenelor limită înseamnă nedecontarea banilor de către Comisia Europeană.
„Dintre cei 438 kilometri de autostradă, doar 188 km au șanse maxime să respecte regulile PNRR și să fie funcționali până în 2026, 82 km au șanse bune și 96 km sunt deja la limită.
Mai grav, cei 59 de km din A8 au șanse (foarte) mici și ne luăm acum adio de la cei 13 km de pe A1, sperând că în 2026 vom găsi soluții de continuare pe alte tipuri de fonduri europene fără să suferim corecții financiare majore sau să dăm banii înapoi”, a scris Asociația Pro Infrastructura.
Se lucrează pe sub 10% din total
În PNRR avem #AutostradaA7 Ploiești-Pașcani (324 km), capetele Târgu Mureș-Miercurea Nirajului (25 km) și Leghin-Pașcani (34 km) din #AutostradaA8 Târgu Mureș-Pașcani, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km) din #AutostradaTransilvania și veriga lipsă Margina-Holdea (13 km) din #AutostradaA1 Lugoj-Deva.
„Puțini știu că sunt încă două praguri de progres majore care TREBUIE atinse, în afară de celebrul «să fie gata până la finalul lui 2026»: contracte semnate cel mai târziu în 2023 și 50% din lucrări executate până la sfârșitul lui 2024.
Stadiu actual. Din cei de 438 km, acum se lucrează doar pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului (sub 10% din total), dar sunt probleme majore cu alunecările de teren. Așa cum v-am zis chiar ieri, contractul pe A7 Mizil-Pietroasele se va semna în curând și este posibil să vedem primele utilaje la muncă prin toamnă.
NIMIC altceva nu este nici măcar aproape de parafarea contractului”, menționează asociația care supervizează evoluția infrastructurii rutiere și de cale ferată la nivel național.
Licitații pornite pe câteva porțiuni
Asociația Pro Infrastructura menționează că în prezent sunt în licitație loturile 1 și 3 din A7 Ploiești-Buzău (contestații pe ambele), Buzău-Focșani (4 loturi pornite în 04.02.2022 cu termen depunere oferte 10.05.2022) și A1 Margina-Holdea (abia relansată în 14.04.2022).
„Pe A7 Bacău-Pașcani s-a aprobat studiul de fezabilitate, avem acord de mediu și urmează indicatorii, apoi trebuie predat proiectul tehnic, începerea licitației fiind posibilă în această vară. În schimb, pe Focșani-Bacău încă nu avem studiu de fezabilitate aprobat și licitația ar putea fi pornită abia în toamnă, în cel mai fericit caz.
Momentan, cel mai în urmă este Autostrada A8, acolo unde proiectantul și autoritățile se chinuie să găsească soluții pentru livrarea parțială și plata documentației pe segmentele din PNRR. Nici nu mai vorbim de obținerea acordului de mediu.
Secretar de stat în Ministerul Transporturilor: Licitații pentru 4 loturi
Autostrada Moldovei va fi primul drum de mare viteză care va lega Moldova de Muntenia și reprezintă cel mai mare proiect de infrastructură finanțat de PNRR, a scris în replică Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Astăzi s-au depus ofertele pentru 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝗱𝗮 𝗠𝗼𝗹𝗱𝗼𝘃𝗲𝗶 – 𝗔𝟳, sectorul de autostradă dintre 𝗕𝘂𝘇𝗮𝘂 și 𝗙𝗼𝗰𝘀𝗮𝗻𝗶, de 82,4 km, care are 4 loturi.
P𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹 𝟭, 𝗕𝘂𝘇𝗮𝘂 – 𝗩𝗮𝗱𝘂 𝗣𝗮𝘀𝗶𝗶 – 𝟰,𝟲 𝗸𝗺, p𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹 𝟮, 𝗩𝗮𝗱𝘂 𝗣𝗮𝘀𝗶𝗶 – 𝗥𝗮𝗺𝗻𝗶𝗰𝘂 𝗦𝗮𝗿𝗮𝘁- 𝟯𝟬,𝟴 𝗸𝗺, p𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹 𝟯, 𝗥𝗮𝗺𝗻𝗶𝗰𝘂 𝗦𝗮𝗿𝗮𝘁 – 𝗠𝗮𝗻𝗱𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗠𝘂𝗻𝘁𝗲𝗻𝗶 – 𝟯𝟲,𝟭 𝗸𝗺, p𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗟𝗼𝘁𝘂𝗹 𝟰, 𝗠𝗮𝗻𝗱𝗿𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗠𝘂𝗻𝘁𝗲𝗻𝗶 – 𝗙𝗼𝗰𝘀𝗮𝗻𝗶 𝗡𝗼𝗿𝗱 – 𝟭𝟬,𝟵 𝗸𝗺”, a scris demnitarul.
[…] de euro pe secundă, în special din străinătate, 2 din cele 4 proiecte de autostrăzi din PNRR au mari șanse să fie ratate, exploatarea gazelor din Marea Neagră, o sursă enormă de venituri, e în continuare […]
PS. Cand ai prea multe intrebari, lansezi o campanie !Spitale. nu catedrale! pentru ca se pune usor botul la ea. Treaba merge pana cand nu va mai dori nimeni sa cumpere bonurile de tezaur romanesti. Apoi capitalismul si patronii care platesc prea putin taxe si impozite vor fi de vina! Cine intra in politica, pentru banii de la buget o face. Gestiunea dezastruoasa a banului public aduce pagume mai mari decat coruptia. Si totul este facut intentionat.