UE a investit 40 de milioane de euro pentru gestionarea gunoiului din Vaslui

Data:

Primăriile din județul Vaslui au la dispoziție de la începutul acestui an un sistem integrat de management al deșeurilor funcțional, astfel încât gunoiul să nu mai ajungă pe câmp, iar reciclabilele să nu mai ajungă la groapă. Este vorba despre o nouă groapă de gunoi ecologică, o stație de sortare, dar și platforme pentru colectare, realizate din bani europeni, o investiție de aproximativ 40 milioane de euro.

Primarii se declară mulțumiți de modul în care deșeurile sunt colectate de operatorii zonali și caută să convingă locuitorii că nu mai pot arunca gunoaiele la întâmplare. Garda de Mediu Vaslui a avertizat autoritățile locale că, din moment ce SMID-ul este funcțional, trebuie să se conformeze noilor reguli. În caz contrar, pe principiul „poluatorul plătește”, amenda minimă este de 50.000 de lei.

Consiliul Județean (CJ) Vaslui finalizează, la sfârșitul acestui an, fazarea proiectului „Sistem integrat de management al deșeurilor solide în județul Vaslui” (SMID). Contractul de finanțare al proiectului a fost semnat în data de 14 aprilie 2011 și a beneficiat de o finanțare de aproximativ 40 milioane de euro, prin Programul Operațional Sectorial Mediu 2007 – 2013. La finalizarea exercițiului bugetar european 2007-2013, lucrările nefinalizate din cadrul proiectului și plățile pentru obiectivele de investiții realizate au fost fazate pe Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020. Lucrările nefinalizate și plățile fazate pe POIM 2014-2020 s-au ridicat la suma de 23.818.734 lei.

La această dată, proiectul este realizat în proporție de 100%, însă finalizarea acestuia este programată pentru data de 31 decembrie 2021, când se va face plata finală a contractelor de servicii proiectare, dirigenție de șantier și audit, la 12 luni de la recepția finală.

În data de 5 februarie 2021, Agenția pentru Protecția Mediului a eliberat avizul de mediu pentru UAT – Județul Vaslui, moment care marchează finalizarea implementării programului european de management al deșeurilor. Este vorba despre un proiect care impune o gestionare a deșeurilor în sens modern și rațional, cu protejarea naturii și a locuitorilor județului.

„Este un sistem pe care l-am implementat, ca urmare a declarării eligibile a aplicației noastre privind SMID-ul. El nu este un sistem ultraperformant în tratarea deșeurilor, astfel încât să elimine toate neajunsurile. Atât s-a putut în prima fază. Apar foarte multe lucruri în implementare. Proiectul este gestionat de noi toți, iar CJ-ul a fost pus ca o căciulă ca să aibă coerență, că noi nu avem asemenea obligații până atunci. Dar ca să căpătăm finanțarea europeană s-a impus această formulă cu CJ și cei de la ADIV, care este o formulă legală obligatorie”, a declarat Dumitru Buzatu, președintele CJ Vaslui.

Pentru a îmbunătăți performanța sistemului, localitățile vor fi ajutate să își construiască mai multe platforme pentru colectarea deșeurilor. În cazul în care preferă sistemul de preluarea a deșeurilor din poartă în poartă, vor fi achiziționate pubele care să ajute populația inclusiv la selectarea deșeurilor.

„Avem anumite ținte de selectare a deșeurilor și, dacă nu le atingem, mai ales în perioada următoare, vor fi taxe foarte mari pentru neatingerea țintelor. În mare, sistemul este o chestiune pozitivă, pentru că avem un depozit autorizat, acum avem și operatori și trebuie să cunoaștem mai bine și să acceptăm imperativele din aplicația sistemului de management integrat”, a mai spus Dumitru Buzatu.

Gunoaiele nu se mai aruncă la întâmplare

Primarii din județul Vaslui salută implementarea proiectului și susțin că având la dispoziție infrastructura necesară, deșeurile pot fi gestionate după norme europene. Vasile Țabără, primarul comunei Hoceni, a declarat că protecția mediului este o necesitate la nivel local, național și mondial, iar SMID-ul ajută comunitățile locale să intre în rândul lumii civilizate.

„Ne ajută acest proiect, pentru că putem gestiona deșeurile mai bine, iar locuitori nu mai pot depune gunoiul necontrolabil. Bineînțeles, mai apar nemulțumiri în ceea ce privește taxa de salubritate, dar orice serviciu se plătește. Oamenii au înțeles că trebuie să depună gunoaiele în pubele, în locurile special amenajate, iar firmele de colectare își fac treaba și preiau deșeurile. Până acum, dacă găseai o persoană că aruncă gunoiul în locuri nepermise, îți spunea că nu are unde să îl pună. Am căutat să conving cetățenii că o gestionare responsabilă a deșeurilor este o activitate care ne avantajează. Gunoiul menajer se pune în pubele, iar gunoiul de origine animală se utilizează în agricultură. Noi vom construi o platformă pentru depozitarea gunoiului de grajd și, putem spune, că din acest punct de vedere lucrurile sunt aranjate”, a precizat Vasile Țabără.

De altfel, în comuna Hoceni, până la implementarea SMID, autoritățile locale au derulat un alt proiect european prin care a construit 28 de platforme pentru depozitarea gunoiului și au fost achiziționate europubele. Ulterior, cu bani de la bugetul local, au mai fost amenajate încă 15 platforme, pentru ca toți locuitorii să aibă acces la serviciul de salubritate de la o distanță aproximativ egală.

Petrică Simiuc, primarul comunei Todirești, a adăugat că era nevoie de acest proiect, în condițiile în care în anii trecuți deșeurile din localități nu erau ridicate, lucru care era foarte grav.

„Săptămânal, vine mașina și colectează deșeurile de la platformele amenajate. Am discutat cu oamenii, iar aceștia au înțeles că trebuie să ducă gunoiul organizat, la platformele din comună. Populația poate fi educată, ca să depoziteze deșeurile acolo unde e locul amenajat. Există și varianta de a colecta gunoiul din poartă în poartă, însă un astfel de serviciu ar crește taxa de salubritate”, a spus Petrică Simiuc.

Comisarii de mediu sunt cu ochii pe primari

Garda de Mediu Vaslui a dat, în anul trecut, amenzi totale care se ridică la suma de 929.500 de lei. Cele mai taxate de comisarii de mediu au fost primăriile din județ, care au încasat 11 avertismente și 46 amenzi. Amenzile au fost aplicate pentru nerespectarea măsurilor de salubrizare a terenurilor, lipsa evidenţei gestiunii deşeurilor, precum și neasigurarea colectării selective, transportului şi valorificării deşeurilor în unele zone de pe teritoriul comunelor judeţului.

Gabriel Laic, comisar șef al Gărzii de Mediu Vaslui, a spus că Planul Județean de Gestionare a Deșeurilor în județul Vaslui 2020-2025 va dezvolta și mai mult SMID-ul, care se adresează doar deșeurilor menajere și reciclabile. Însă, mai există și alte tipuri de deșeuri cum ar fi cele electronice, cele provenite din construcții sau de la curățarea spațiilor verzi.

„SMID-ul este o sămânță, iar planul județean de gestionare a deșeurilor vine să îl dezvolte cu noi utilaje, infrastructură, pubele etc. Acest plan este o transpunere la nivel local a legislației de mediu în vigoare la nivel național. Ținând cont că în anii din urmă au fost stabilite măsuri de conformare și îndrumare, iar SMID-ul la nivelul județului Vaslui este funcțional, acolo unde se constată încălcarea prevederilor legale, de către autoritățile locale sau agenți economici, se vor aplica sancțiuni de nerealizare a măsurilor dispuse. Este vorba de amendă contravențională în cuantum minim de 50.000 lei. În baza principiului „poluatorul plătește”, toți suntem poluatori și suntem obligați să plătim, îndeosebi prin plata taxei de salubritate”, a spus Gabriel Laic.

Depozitul are o capacitate de 3,7 milioane de metri cubi

Investiția cea mai importantă a proiectului european este depozitul ecologic de la Roșiești, care se întinde pe o suprafață de 20 de hectare și a fost pus în funcțiune în anul 2018. Depozitul este programat a fi realizat în etape, sub formă de două celule separate, între 2012–2025 și 2026–2037, însă numai prima celulă a fost parte din proiectul privind implementarea SMID. Capacitatea totală a depozitului este de 3.760.000 metri cubi, din care 1.380.000 metri cubi sunt alocați primei celule (suficient pentru perioada 2012–2025). Deciziile privind viitoarele celule le revin operatorului și celorlalți deținători de acțiuni.

Depozitul de la Roșiești mai are în componență o stație de sortare care este construită în perimetrul amplasamentului și a început să funcționeze efectiv începând cu luna ianuarie 2020. Stația de sortare din cadrul CMID Roșiești are o capacitate maximă de 28.500 tone/an și funcționează alternativ pentru cele două fluxuri procesate: 14.500 tone pentru hârtie și carton și 14.000 tone pentru plastic și metal. Stația de sortare funcționează în cadrul contractului de delegare încheiat cu SC Romprest Energy SRL, operatorul CMID Roșiești pe o durată de 25 ani.

Proiectul a mai prevăzut închiderea și reabilitarea depozitelor urbane neconforme existente în Bârlad, Huși și Negrești, precum și acordarea de asistență tehnică și supervizarea lucrărilor (incluzând măsuri de publicitate și conștientizare a populației în vederea reducerii cantității de deșeuri sau separării materialelor reciclabile și a deșeurilor biodegradabile la sursă).

Tot în cadrul proiectului au fost achiziționate și 24 de mașini, dintre care 6 autocamioane cu remorcă pentru stațiile de transfer și 18 camioane compostoare pentru preluarea selectivă a deșeurilor din județ. De asemenea, au fost achizitionate echipamente de colectare: containere metalice și din plastic pentru colectarea deseurilor menajere și reciclabile, unități de compostare individuală.

Cinci zone de colectare a deșeurilor

Pe lângă groapa ecologică, proiectul european mai conține alte două contracte de lucrări care au vizat construcția a patru stații de transfer la Vaslui (capacitate de 48.087 tone/anual), Bârlad (capacitate de 40.149 tone/anual), Huși (capacitate de 20.331 tone/anual) și Negrești (capacitate de 9.573 tone/anual).

La nivelul județului Vaslui au fost înființate cinci zone de colectare a deșeurilor: Negrești, Vaslui, Bârlad, Huși, Roșiești.

Activitatea de colectare și transport este realizată în baza următoarelor contracte de delegare a gestiunii activităților de colectare și transport a deșeurilor municipale:

pentru Lotul 1 Negrești – contract încheiat între ADIV și S.C. Domighian’s Park SRL, pe o durată de 5 ani;

pentru Lotul 2 Vaslui – contract încheiat între ADIV și S.C. Financiar Urban SRL, pe o durată de 8 ani;

pentru Lotul 3 Huși – contract încheiat între ADIV și S.C. Urbana SA, pe o durată de 5 ani;

pentru Lotul 4 – Bârlad – contract încheiat între ADIV și S.C. Urbana SA, pe o durată de 8 ani;

pentru Lotul 5 Roșiești – contract încheiat între ADIV și SC Financiar Urban SRL.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Vrancea24 în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Unitatea Administrativ – Teritorială Municipiul Slatina, în calitate de beneficiar, anunță finalizarea proiectului „Realizare infrastructură pentru biciclete“

Unitatea Administrativ – Teritorială Municipiul Slatina, în calitate de beneficiar, anunță finalizarea proiectului „Realizare infrastructură pentru biciclete“

Orașul în care facturile de încălzire pe luna februarie sunt cu 25% mai mari

Orașul în care facturile de încălzire pe luna februarie...