Electromobilitate în România. Comunitatea celor care nu s-ar mai da jos dintr-o mașină electrică

Data:

spot_img

Electromobilitate în România. Mai mulţi entuziaşti şi utilizatori de maşini electrice s-au strâns într-o comunitate şi împărtăşesc experienţele lor la volanul vehiculelor pe curent, pe drumurile ţării.

Electromobilitate.com este blogul pe care pot fi găsite recomandări, dar şi sfaturi pentru actualii şi viitorii propietari de autoturisme electrice. Periodic, sunt organizate evenimente pentru promovarea acestui nou stil de viaţă, în general în comunităţile rurale, pentru a determina autorităţile să investească în infrastructura pentru mobilitate electrică.

Totul a început cu o Tesla adusă din SUA

Cosmin Matei, unul dintre reprezentanţii electromobilitate.com, a fost prezent la Eco-Campul organizat la Ciugud de către Freedom House și Inovation Norway, în cadrul proiectului „Alfabetizare energetică, pentru o Românie eficientă și sustenabilă. Transfer de cunoștințe și creșterea conștientizării între România și Norvegia”.

YouTube video

„Proiectul a pornit în 2018, am fost găzduiți inițial pe 24auto.ro, care este în continuare partenerii nostru. Din 2019 ne-am mutat în casa noastră, electromobilitate.com, iar startul a fost să încercăm să educăm oamenii de la noi din țară în privința electromobilității, să vadă ce înseamnă o mașină electrică, să știm cum se încarcă, să știm cum funcționează.

Tot în 2019, tot la începutul anului, Dan Boboescu a adus din Statele Unite în Europa mașina lui personală și a venit cu ea în România. O perioadă destul de lungă de timp a oferit drive-test în Timișoara, în Sibiu… Era o Tesla model trei. Sunt oameni care au fost convinși, sunt oameni care sunt sceptici în continuare”, a declarat Cosmin Matei.

Citește și: Cum producem mai multă energie verde. Schimb de experiență între România și Norvegia

Orice staţie de încărcare nou-instalată deschide porţi

Blogul entuziaştilor de maşini electrice pune laolaltă toate informațiile de care are nevoie o persoană care ar vrea să facă pasul spre un astfel de vehicul. Totodată, comunitatea organizează fel de fel de evenimente, pentru promovarea mobilităţii cu energie electrică.

„Tot noi, editorii și împreună cu Dan Boboescu, care este coordonatorul nostru, stabilim diverse evenimente. De exemplu, am avut evenimentul de la Ciugud de anul trecut, din mai. Oamenii noștri au trecut pe aici, au văzut stațiile, panourile, au încărcat și au zis «aici au făcut ceva super pentru oamenii ăștia». Și atunci am zis «hai să-i vizităm, hai să-i salutăm, hai să le mulțumim!»

Pentru că orice stație care se instalează într-o zonă, hai să nu zicem urbană, o zonă rurală, deschide puțin căile de acces spre un munte, o destinaţie inaccesibilă până atunci pentru o maşină electrică.

Și atunci, la fiecare eveniment, noi am căutat să mulțumim comunității respective pentru că au făcut pasul de a instala echipamentele respective și de a ne ajuta efectiv pe noi să circulăm mai ușor prin țară”, a povestit Cosmin Matei pentru PRESShub.

Cosmin Matei a fost prezent la Eco-Campul organizat la Ciugud de către Freedom House și Inovation Norway
Cosmin Matei a fost prezent la Eco-Campul organizat la Ciugud de către Freedom House și Inovation Norway

Avem 53 sau 54 de mașini care raportează

Entuziasmul lui Cosmin şi al prietenilor săi este molipsitor. Site-ul creat de ei a devenit un instrument extrem de folositor celor care vor să parcurgă distanţe mai lungi la volanul unei maşini electrice.

Unde pot fi găsite staţii de încărcare, ce distanţă este între sau care sunt traseele ideale pentru a ajunge în diverse destinaţii sunt printre informaţiile ce pot fi găsite.

„Noi suntem un grup mixt, adică nu suntem doar Tesla sau doar Hyundai sau altceva. Venim într-un grup mixt, avem în momentul de față 53 sau 54 de mașini care raportează săptămânal datele și cine poate dintre proprietari ne întâlnim, stabilim cu conducerea locală un calendar, ne întâlnim, facem poze.

Avem feedback și personal și în comentariile de pe blog. Ne mulțumesc, pentru că noi documentăm și drumurile care le face mai lungi, de exemplu.

Și atunci cineva care n-a ieșit din țară pentru prima oară se gândește «băi, oare cum? pe unde o iau cu mașina asta? Unde încarc?»

Se documentează de pe site, cumva ne găsește, și ne mulțumește pentru asta. Vin alții cu feedback, că a am făcut altfel, învățați și voi de la mine. Mai sunt și sceptici care nu se schimbă, dar în general, noi am avut aprecieri pozitive, oameni care au și cumpărat.

Acum avem noul nostru coleg din echipa Kona, unde sunt eu cronicar și editor, care a trecut de la Spring, a cumpărat Spring anul trecut și a trecut la Kona, anul ăsta, tocmai pentru că a citit cronicile şi şi-a dat seama că e mai potrivit pentru el mașina respectivă”, a explicat Cosmin Matei.

Maşinile cu combustibil fosil – istorie. Dar nu şi în România

Mai este mult până când România va putea fi considerată o ţară prietenoasă cu electromibilitatea, în sensul că la nivel naţional există prea puţine staţii de încărcare.

Însă, Cosmin Matei spune că acest lucru nu este un impediment, iar multe modele de vehicule electrice asigură o autonomie generoasă.

„Aici depinde foarte mult de la caz la caz. Pentru mașina mea, de exemplu, care are o baterie de 64 de kilowați, pot să mă duc oriunde în țară și nu simt nicio piedică în infrastructură.

Pe de altă parte, colegul nostru Mihai din Fălticeni a venit până la Timișoara, s-a dus până în Germania, acum a făcut un drum până în Polonia cu Spring. Deci se poate.

Adică, infrastructura nu putem să zicem că e super, dar e ok. Este loc de mai bine ca orice lucru din România, dar e ok. Noi ne putem deplasa”, a mai spus Cosmin.

Deşi este doar o chestiune de timp până când vehiculele pe combustibil fosil vor deveni istorie, cel mai probabil România se va număra printre ultimele ţări care vor avea un parc auto „full electric”. Bineînţeles că infrastructura este principalul impediment.

„Maşinile cu combustibil fosil ar urma să fie istorie, dar eu zic că lucrurile vor mai trena în România încă ani buni. Pe de altă parte, mașina electrică nu-i pentru oricine.

Eu am mai discutat și aici în zona Clujului, cu oameni care îmi spun «măi, eu stau la bloc, cum cum crezi că încarcă mașina electrică?  Îmi place ideea, e super, dar nu pot să fug tot timpul după un charger.»

Cum am insistat și în fața primarilor și celor prezenți în auditoriu: în fiecare parcare, să punem niște stații cât mai accesibile ca preț și ușor de instalat și atunci se va deschide și lumea de la bloc, vor conecta acolo.

Peste noapte, pot să încarci, sau mulți lucrează de acasă, în Cluj, şi peste zi poți să încarci, mai pui și niște panouri, e energie gratis”, a concluzionat Cosmin Matei.

Citește și: De ce nu vor România și Polonia energia verde produsă acasă

Nevoile şoferilor cu maşini electrice

Cei de la electromobilitate.com au sintetizat nevoile celor ce au ales să conducă un vehicul electric:

  • stații de încărcare lentă (<22 kW) în zonele rezidențiale, la hoteluri și pensiuni, obiective turistice cu avantajele:
  • costul de achiziție, instalare și mentenanță mai mic decat pentru cele rapide de putere mare;
  • conectarea lor la un sistem fotovoltaic, poate reduce costul energiei utilizate
  • sunt practice pentru orice proprietar de mașină plug-in;
  • HUB-uri cu stații de încărcare rapide (>50 kW) în zonele de tranzit
  • grupate pe autostrăzi sau drumuri naționale, în parcările comercianților care oferă servicii de tot felul (exemple actuale: Kaufland, IKEA, rețele de dealeri);
  • proprietarii au nevoie de opriri pentru câteva minute, până spre o oră, pentru încărcare și o masă sau relaxare într-un parc, zonă de joacă pentru copii.

„Este evident că sunt necesare și investiții în infrastructura energetică, în speță rețelele de transport și distribuție. Zonele de transport A (Dobrogea) și E (Banat), conform Transelectrica, sunt la 0 MW capacitate disponibilă de racordare. Sunt necesare investiții acolo, cu siguranță”, transmit aceştia.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!


Sprijinit cu un grant din partea Islandei, Liechtenstein și Norvegiei, prin granturile SEE 2014-2021, în cadrul proiectului “Energy literacy for an efficient and sustainable Romania. Transversal knowledge transfer and awareness raising between Romania and Norway. (ELES)”

spot_imgspot_img
Ionut Jifcu
Ionut Jifcu
Aproape 15 ani de experienţă în presă, perioadă în care am acoperit cele mai diverse domenii, de la eveniment la politică, şi în care am văzut tot ce se putea vedea. Am bifat colaborări cu Mediafax sau Realitatea PLUS, iar de curând experimentez ce înseamnă realizarea de emisiuni TV, la un post local şi pe site-ul reporter24.info

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Miorița și maskirovka

Rezultatele alegerilor de la noi se datorează parțial și...

PSD neagă revenirea la masa negocierilor. Sorin Grindeanu: „Cine a spus că s-a răzgândit?”

PSD neagă revenirea la masa negocierilor. „Cine a spus...

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...