Generozitate prin muzică, acesta este motto-ul ediției din 2023 a Festivalului „George Enescu”. „Pentru că Enescu spunea așa «În artă, în literatură, în muzică nimic nu este al tău, decât atunci când îl dai altcuiva», iar acest schimb este ceea ce creează arta.
Pentru mine, ca artist, ceea ce fac eu, fără a dărui nu este artă sunt doar sunete. În momentul în care le dăruiesc publicului, atunci de fapt devine artă”, a declarat Cristian Măcelaru, directorul artistic al Festivalului.
Declarația a fost făcută sâmbătă, la conferința de presă prin care a fost deschisă cea de a 26-a ediții a Festivalului Internațional, care se va desfășura la București în perioada 27 august – 24 septembrie.
Festivalul „George Enescu” 2023 va dura o lună și va avea 120 de concerte
Aproximativ 3.500 de artiști vor fi prezenți în cadrul Festivalului George Enescu și vor fi puse în scenă 120 de concerte, dintre care 90 în București.
În cadrul evenimentului se vor prezenta 150 de soliști cu peste 60 de dirijori din orchestre din 16 țări.
În cadrul ediției de anul acesta, nu va fi opera „Oedip” a lui George Enescu, în schimb vor fi 39 de alte lucrări ale compozitorului român în cadrul festivalului.
„Ca și artist, pot să vă spun că niciodată nu este destulă muzică Enescu. Ca și organizator, pot să vă spun că avem multe lucrări ale lui Enescu în festival, 39. De fiecare dată, depunem un efort foarte mare pentru a da un impuls tuturor artiștilor care vin să interpreteze lucrări ale lui Enescu.
Dar anul acesta am deschis și ușa pentru artiștii străini care vin să cânte și altă muzică a compozitorilor români. Și veți vedea multe lucrări ale compozitorilor români prezentate de artiști străini”, a menționat Cristian Măcelaru.
Finanțare mai mare în acest an
Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a declarat, la rândul său, că Festivalul George Enescu se bucură de o finanțare mai mare comparativ cu anii trecuți și că speră ca acest lucru să se reflecte și în calitatea numerelor artistice.
„Anul acesta, cu toate că la preluarea mandatului exista un deficit semnificativ de finanțare pentru buna derulare a Festivalului, am reușit ca finanțarea să fie mai mare decât în anii precedenți și lucrul acesta îmi doresc să se regăsească în calitatea fiecărui moment artistic pe care îl vom savura cu toții.
Festivalul se află în topul celor mai mari festivaluri de muzică internaționale din lume și statutul acesta a fost obținut cu foarte multă muncă în ultimii 20 de ani. Acest lucru, într-un fel, arată parcursul spre un festival de anvergură și spre marile scene de artă ale lumii, unde România începe să fie din ce în ce mai mult prezentă”, a susținut ministrul Culturii.
O sală nouă de concerte, după ce va fi gata Planul Urbanistic General
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a ținut să o felicite pe Raluca Turcan pentru rolul pe care l-a avut Ministerul Culturii în organizarea Festivalului Internațional George Enescu.
„Vreau să mulțumesc și să felicit organizatorii. Să pui împreună atâtea instituții publice și private și să manageriezi aducerea a atât de mulți artiști este o muncă foarte dificilă și este un exemplu despre cum se poate colabora în România între atâtea instituții publice și private, pentru că avem, în sensul celălalt, mult mai multe exemple”, a declarat primarul general.
La o intervenție ulterioară, Nicușor Dan a ținut să îi mulțumească Ralucăi Turcan pentru sprijinul dat festivalului.
„N-am spus în intervenția mea anterioară cât de important a fost rolul Ministerului Culturii în condițiile în care a trebuit să găsim niște bani pentru acest festiva și pentru asta vreau să o felicit pe doamna ministru”, a precizat primarul Bucureștiului.
Tot în cadrul conferinței, Nicușor Dan a menționat că o sală de concerte mai potrivită pentru un festival de asemenea anvergură va putea fi construită abia după ce va fi gata Planul Urbanistic General (PUG), la care se lucrează.
„Atunci vom alege cel mai bun loc pentru această sală. Nu este un demers care să fie făcut peste noapte, căci Bucureștiul este plin de clădiri construite de «copiii, pe o schiță în garaj». Trebuie să facem toți pașii corecți din punct de vedere arhitectural și urbanistic”, a menționat primarul general.
Raluca Turcan susține că nu există voință politică pentru o nouă sală
Ministrul Culturii a explicat, ca răspuns la o întrebare de la jurnaliști, că deși Sala Palatului este una dintre locurile cheie de desfășurare pentru Festivalul „George Enescu”, nu corespunde din punct de vedere acustic la nevoile pe care evenimentul le are.
Raluca Turcan a admis că este dureros faptul că în București nu există, la acest moment, o sală de spectacol care să se ridice la amploarea unui astfel de festival, dar a susținut că momentan nu există voință politică din partea Guvernului pentru a schimba lucrurile.
„Legat de Sala Palatului, te doare sufletul când vezi anumite declarații politice care nu au nicio legătură cu demersul concret.
Din perspectiva mea, voi vorbi despre traseul Sălii Palatului atunci când văd decidenții că se aliniază în spatele declarațiilor făcute.
Sala Palatului este probabil una dintre cele mai relevante locații pentru derularea acestui festival și mi-aș fi dorit, o dată, din perspectiva calităților fonice să fie exact ceea ce are nevoie acest festival și doi, să fie la aceeași amploare cu amploarea pe care o are Festivalul și viața culturală din București.
Ajungem la punctul cel mai dureros, anume că Bucureștiul încă nu are o sală de spectacole proprie pentru un oraș cultural cu o viață culturală care freamătă și este într-o extindere permanentă. Există cerere de cultură în București și atunci mi s-ar părea firesc ca toți decidenții care pot să influențeze construcția unei noi săli de spectacole în București să facă front comun și ofere bucureștenilor și nu numai o sală pe măsură”.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!