Festivalul Internațional „George Enescu” 2023: 4 recomandări pentru începători, și nu numai

Data:

spot_img

Pentru un festival de o asemenea anvergură, melomanii se pregătesc din timp, și cu sumele necesare, și cu selecții docte. Pre-festival, ascultă variate interpretări ale lucrărilor pe care le-au ales.

Dar ce fac cei care nu sunt conectați, nu sunt nici inițiați, dar o curiozitate îi roade? Nu cred că un festivalul poate crea prozeliți, dar, sigur, poate oferi perspective.

E clar, nici nu e clișeu, că în capul majorității este fixată ideea că muzica clasică aparține trecutului.

Nu, muzica clasică a fost moda, muzica „pop” a timpului său. Nu existau cluburi ca acum, se cânta pe stradă.

Cel puțin opera era cântată pe străzile Milanului (La Scala) de fani. De-a lungul vremii au apărut derivate, forme noi, mai populare, instrumente noi. Tradiționalul popular a început să se întâlnească tot mai des cu academicul, pe măsură ce muzica de la curți a coborât în străzi.

Au apărut stiluri noi, curente noi… practic, tot ce auzim astăzi, are un punct de plecare din trecut.

Dar pentru cei care nu au mai fost la un concert în festival și nici în rest, cu ce ar trebui să înceapă?

Recomandările sunt precum rețeta. Funcție de fiecare individ în parte. Trebuie să vezi la ce este alergic, ce tensiune are, etc

Cu toate acestea, voi îndrăzni să sugerez câte ceva, pentru că, aici este vorba de o ”rețetă” homeopatică. Oricum, trebuie luat cu înghițituri mici și dacă la prima doză nu există nicio reacție, poate că, mai bine să schimbe sugestiile din proprie inițiativă.

Sigur, poate părea, dar nu glumesc cu încadrarea medicală. Pentru cineva care nu și-a testat reacțiile la o astfel de expunere, mai ales dacă vorbim de vârste fragede, poate fi epifanic sau traumatizant. Pentru adulți, în cel mai rău caz, nu poate fi decât o altă experiență. Nu, doar pentru asta trăim!

Citește și: Virgil Ștefan Nițulescu, director al Muzeului Țăranului Român: „Mulți dintre guvernanți nu au o educație culturală”

Vineri, 1 septembrie 2023  – Sala Palatului

7:30 PM

ORCHESTRA TEATRULUI CAPITOLE DIN TOULOUSE

CORUL ACADEMIC RADIO

CHRISTIAN BADEA dirijor

CIPRIAN ȚUȚU dirijorul corului

RENAUD CAPUÇON vioară

G. Enescu Isis, poem simfonic pentru cor de femei și orchestră (finalizat postum de Pascal Bentoiu)

E. Chausson Poème pentru vioară și orchestră op. 25

M. Ravel Rapsodia Tzigane pentru vioară și orchestră

C. Saint-Saëns Simfonia nr. 3 în do minor op. 78, cu orgă

Am putea redenumi o seară de muzică franceză, parte contemporană cu Enescu. Nu mai e niciun secret că, marele nostru compozitor a fost influențat de muzica franceză a vremii. Nota Bene: contemporana muzică cultă de atunci.

A trăit printre francezi, a preluat stările vremurilor respective, a fost atins de cultura lor, de tendințele muzicale, ca impresionismul în pictură.

Așa se și explică și de ce muzica sa are conectivitate mare cu fenomenul muzical internațional. Toate acumulările, geniul său le-a transformat într-o nouă dimensiune. Le-a dat o nouă valoare.

Fiind vorba de recomandări pentru novici, nu voi povesti prea multe despre lucrări. Prima atingere este, în general, senzorială. Mie mi se pare un line up absolut perfect pentru a experimenta stări. Primele 3 lucrări nu sînt lungi, iar Simfonia este o minunăție colorată, melodioasă și, să nu uităm, pasajele de orgă care îi sporesc măreția.

Evident, n-aș fi îndrăznit să pun recomandarea, dacă la pupitrul acestei hiper prestigioase orchestre n-ar fi maestrul Christian Badea, în care am încredere 100% că va prinde în mreje pe oricine. Mai adăugăm solistul, acest minunat violonist, Renaud Capuçon și Corul Academic Radio, și am pus toate componentele schemei terapeutice.

Citește și: Filmul „Libertate”, regizat de Tudor Giurgiu, a câștigat premiul CICAE la Festivalul Internațional de Film de la Sarajevo

Miercuri, 6 septembrie 2023 – Sala Palatului

8:00 PM

ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN ISRAEL

LAHAV SHANI dirijor

GIL SHAHAM vioară

Louise Farrenc Uvertura nr. 2 în mi bemol major op. 24

J. Haydn Simfonia nr. 104 în re major H. 1/104

J. Brahms Concertul în re major pentru vioară și orchestră op. 77

În lumea muzicală, Orchestra filarmonică din Israel are una din cele mai ridicate cote valorice. Iar bagheta lui Lahav Shani este o cheie cu care se poate deschide sufletul și mintea. Violonistul Gil Shaham este deja o legendă. Iar programul e setat să atingă cele mai sensibile corzi sentimentale.

În deschidere, o uvertură, ironic, nu, compusă de o „necunoscută”, chiar pentru mulți inițiați, deși sînt peste 200 de ani de la nașterea sa. Dar ca și astăzi, mari spirite rămân în umbră pentru ca altele să strălucească. Deductibil, a trăit într-o perioadă când, Parisul era în zodia operei.

Așa se explică și această uvertură care nu este legată de vreo operă anume. Louise a fost o personalitate în vremurile sale, pianistă și cadru didactic, un muzician de excepție. Nu cu cei din vremea sa a avut probleme, ci, cu cei care au urmat și care au cam condamnat-o la uitare. Dar, iată, acum, își ia viața înapoi.

De la cel mai prolific simfonist al tuturor timpurilor, Joseph Haydn, vom asculta a 104 -a simfonie și ultima, denumită și Simfonia londoneză! Muzica lui Haydn a devenit de mult un loc comun. Chiar dacă nu partituri anume, dar stilul e ușor recognoscibil. Multă culoare, amestecuri instrumentale somptuoase, strălucire și exuberanță.

Pentru concertul cu solist, alegerea lui Brahms, op. 77 e de never better. Compoziția ia naștere în timpul șederii sale în Carintia, Austria, înconjurat de un peisaj idilic, liniștitor, plin de culoare și speranță. Exact asta se simte în muzica sa.

E atât de încărcat de emoție, încât, deși cântat de foarte multe ori, este unul din opusurile omniprezente în concerte, de fiecare dată când îl asculți tresari ca prima dată.

Joi, 14 septembrie 2023 – Sala Palatului

7:30 PM

ORCHESTRA OPEREI DE STAT DIN BAVARIA   

VLADIMIR JUROWSKI dirijor

VILDE FRANG vioară

Victoria Poleva White Interment

Alban Berg Concertul pentru vioară și orchestră

R. Strauss Simfonia Alpilor op. 64

Desigur, propunerea vine și ca urmarea a faptului că Jurowski a fost creierul artistic al festivalului până la această ediție. Știm cum simte, cum gândește și putem să ne lăsăm în mâinile sale cu ochii închiși.

În plus, este, din punctul meu de vedere, unul dintre singurii oameni care te poate introduce în construcțiile moderne și contemporane, astfel încât, să nu îți sune ca ceva venit de pe altă planetă.

Să zic mai plastic, este cel care îți poate face trecerea ușoară de la pictura figurativ romantică la cea abstractă.

La fel ca în recomandarea anterioară, lista e deschisă de compoziția unei femei. Simfonia nr. 3 ”White Interment”. Ucraineaca Victoria Poleva este foarte activă în lumea creatorilor contemporani și cunoscută pentru lucrările sale tulburător de frumoase cu teme religioase.

Urmează concertul lui Berg, concert dedicat „memoriei unui înger”, Manon Gropius, fiica lui Alma Mahler. Lucrarea are o muzică celestă. Lirism și grația divină sînt ”instrumentele” cu care Berg ne înbrățișează. O muzică mai apropiată de Bach decât de timpul său.

Programul se închide cu Simfonia Alpilor nu întâmplător denumită astfel. Un simfonism descriptiv și gigantic. Este acea #Instagramfoto care ne taie respirația când un fotograf inspirat surprinde măreția muntelui. Acolo vorbim de o poză cât o mie de cuvinte, aici, vorbim de o muzică cât, probabil, mii de cuvinte.

Construcția muzicală e atât de puternică, încât, fără să-ți dai seama, te poți trezi că vrei să începi să urci, rucsacul e deja pe spate.  

Sâmbătă, 23 septembrie 2023 – Sala Palatului

7:30 PM

ORCHESTRA REGALĂ CONCERTGEBOUW

KLAUS MÄKELÄ dirijor

YUJA WANG pian

C. Debussy Preludiu la după-amiaza unui faun

M. Ravel Concertul pentru mâna stângă

M. Ravel Concertul în sol major pentru pian și orchestră

C. Debussy La mer, trois esquisses symphoniques pour orchestre L. 109

Aici alegerea e mai simplu de explicat. Pe de-o parte, Orchestra Regală pe care toată lumea o apreciază și pe care o așteptăm la fiecare ediție cu brațele deschise, pe de altă parte, dirijorul și solista, unii dintre cei mai valoroși exponenți ai generației lor.

Klaus Mäkelä (27 de ani), un wonder boy al baghetei, finlandez, adică dintr-o țară cu tradiție pentru dirijori, și, paradoxal, deși tânăr, maturitatea sa șochează. Iar ceea ce intrigă cel mai mult, este găsirea unor noi valențe în lucrările muzicale, prin care le revitalizează, le întinerește.

Despre Yuja Wang nu voi spune prea multe, pentru că, fiind preferata mea din noul val de mari pianiști, voi fi acuzată de subiectivism. E adevărat, nu mi-ar păsa, dar știu că ar putea fi o piedică în determinare voastră de a veni la concert.

Prin urmare, este posibil (eu știu sigur), să asistam la una din cele mai frumoase seri din festival. Debussy, Ravel, Wang, Mäkelä, ORC sau Sfânta Cincime. Să știți că, Yuja e foarte generoasă și la bisuri.

Dacă celelalte seri nu vă atrag, la asta să nu lipsiți. Garantez 1000%.

Astfel de situații se tratează întotdeauna cu „primul pas”.

Audiție plăcută!

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Scriitoarea Nora Iuga, nominalizată la Premiul „Poetul European al Libertății”

Scriitoarea Nora Iuga a fost nominalizată, alături de alți...

Rocada Postbaroc – Dialog între Baroc şi Postbaroc, la Muzeul Naţional de Artă Timişoara

Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) creează un eveniment...

Fostul ministru Raluca Prună despre presiunile făcute de Iohannis pentru numirea Procurorului General

Fost ministru al Justiției în guvernul tehnocrat Cioloș, Raluca...

Prima ediție a festivalului Mini TIFF. Premiere de filme și ateliere pentru copii și adolescenți

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prima ediție...