Festivalul Internațional „George Enescu”. Ce purtăm? Abonamente sau bilete individuale?

Data:

spot_img

Pentru început, voi încerca să lămuresc câteva lucruri, trei modeste sfaturi de „cultural traveller”, mai ales acum, când „predicatori” se arată la fiecare colț de stradă, unii te admonestează, alții îți spun în față că doar ei dețin adevărurile culturale. În timp ce tabloul cultural „expus” n-are legătură cu realitatea.

Primul sfat e și răspunsul la infama postare a operei din București, care, din categoria „shaming” încerca să „promoveze” ideea unei ținute exclusiviste pentru apariția la spectacolele sale. Am tot urmărit fenomenul ONB, am tot scris, problema lor e că, dacă despre arta lirică de-acolo n-au ce discuta, nici măcar pe plan secundar, atunci, încearcă să abată atenția (efect Houdini). În sine, conținutul e futil, să nu zic prostesc.

În primul rând, reprezentațiile lor încep la ora 18.30, deci nu poți veni îmbrăcat decât exact cum ieși de la muncă. Dacă ar fi ca în Occident, unde spectacolele încep de la 19.30-20.00, sigur, poți să te duci și acasă să te schimbi. Dar acolo, toată lumea e mulțumită să vii, exact așa cum poți. Prin urmare, la Festivalul Internațional „George Enescu”, cei care aleg să meargă la seria de Concerte de la Ateneu, începere 16.30-17.00, de-abia dacă vor avea timp să ajungă de la serviciu, așa că, puteți uita de orice ținute. Cei care aleg doar concertele de la Sala Palatului, teoretic, ar avea posibilitatea unui ocol pe-acasă. Însă, ținutele ne-lejere vor fi un impediment. Sala Palatului are scaune învechite, incomode, probleme cu interspațiile, unele scaune au înclinații că trebuie să stai tot timpul cu picioarele încordate în sprijin. Nu s-au mai schimbat de zeci de ani. Nu e vina scaunelor.

În concluzie, fiți voi înșivă, nu vă luați după niciun cod vestimentar!

Al doilea sfat e bazat pe apetitul „înghițitului nemestecat”, pe fondul sentimentului de apartenență la o bulă (sic!), a tot soiul de trendy, fancy, cool evenimente sau vedete, decretate de influenceri, specialiști, „dottori”. Unii interesați de bani, alții să-și justifice posturile, alții urmărind să acceadă în așa zisă elită culturală, poate să primească niște premii. O perioadă nocivă, dar nimic nou.

N-o să vă trimit musai în anticariate să luați maldăre de cărți care să vă facă deștepți contra unor sume modice, generația mea a aplicat metoda pentru că nu era internetul la putere și pentru că nu orice era pe net. Dar nici nu există scuze pentru necunoaștere. Acum, accesul la informație e chiar incredibil de simplu. Biblioteci, anticariate, librării se găsesc online și principiul e același: propria descoperire. Proces continuu de învățare.

Informații, povești despre ce anume veți asculta sau vreți să ascultați se găsesc pe net, dar mergeți pe surse diverse. Recomand, acolo unde sunt, paginile fundațiilor compozitorilor. Povestea din spatele unei compoziții ar putea declanșa o revoluție în relația oricui cu muzica clasică.

În ceea ce privește ascultarea critică, pe utilizatorii ocazionali și începători e bine să nu îi preocupe. Aceasta vine cu timpul, după ce asculți lucrarea în interpretări diferite și de mai multe ori. Ca la mecanicii auto cei mai pricepuți, care, după ani, diagnostichează problemele mașinii doar după cum „toarce” motorul.

Pentru această fază, ajută tot netul- audio streaming-urile. Problema muzicii clasice este, însă, diferită. Pentru a-i prinde toate nuanțele, trebuie ascultată în săli. Sau acasă, pentru cine are linii audio sofisticate. Dar asta e altă discuție. Niciodată impacientare, nici măcar numărul audițiilor nu garantează nimic. Profitați doar de evadare! Sunt cronicari care au ascultat „tone”, dar nici acum nu știu ce ascultă.

Concluzia e că, ce nu mestecați singuri, nu vă va hrăni niciodată.

Al treilea sfat ține de zgomotul generat de telefoane. Telefonul, pe toată durata unui spectacol, trebuie să aibă decuplată orice formă de sunet. Vibrație, sonerie, media. Tot. Nu e nimic mai deranjant. Dacă treceți ecranul pe mod întunecat, mai că puteți și scrie, coresponda în timpul concertului. Sunetele scoase de telefon sunt frecvențe „bolnave”, indispun, nu numai deranjează.

Și, întorcându-ne la scopul principal al articolului, câteva sugestii pentru posibilele bilete pe care să le achiziționați individual. O înșiruire, așa cum am precizat, cu detalii voi tot reveni. E un drum de parcurs.

Abonamente se mai pot achiziționa până pe 14 februarie, după această dată se pun biletele individuale în vânzare.

Reamintesc, totuși:

Pentru concertele de la ATENEU, abonamentele de rang II, și pentru concertele de la Sala Palatului, abonamentele de rang I-IV, prețul de bilet/concert este mai mic ca la biletele din stagiune ale Filarmonicii sau ale operei sau operetei din București!?! În curând, vom spune că e mai ieftin să vezi staruri străine de prim rang, chiar și numai odată la doi ani, decât să te autoflagelezi prin stagiuni la prețuri la fel sau mai mari.

Abonamentele sunt The Real Deal. Știu, nu trageți! Sunt sume mari, dar numai prin prisma numărului de concerte. Dacă puteți să vă organizați puteți împărți abonamentul într-un grup de prieteni. Sau găsi o modalitate de plată în rate.

Porniți de la dorința de „răzbunare”! Pentru a asculta doar FilarmonicaGE sau ce oferă ONB sau Opereta, patrioții de acolo vă cer mai mult decât ați asculta A-List protagoniști cum ar fi soprana Asmik Gregorian sau ORCHESTRA REGALĂ CONCERTGEBOUW, dirijată de nimeni altul decât Klaus Mäkelä, adevărat REGAL. Numele sunt la prima căutare, sunt mult mai multe, dar am amintit de ORC și Mäkelä pentru că, afară cu greu te lipești. Și nu din cauza prețurilor, ci, din cauza epuizării instant a biletelor. Nici cu Filarmonica Paris n-are atâta succes.

Precizam din primul articol, line-up-ul acestei ediții, per total, este mult sub ce am avut până acum, dar rămâne oportunitatea întâlnirii cu interpretări foarte valoroase și mari interpreți ai zilei.

Seria Concertelor de la Ateneu – 16.30/17.00 informații aici

27.08 – CVARTETUL BELCEA

29.08 – ORCHESTRA ȘI CORUL FILARMONICII DE STAT „TRANSILVANIA” CLUJ-NAPOCA. Ludwig van Beethoven- Missa solemnis în re major op. 123

30.08 – LES AMBASSADEURS ~ LA GRANDE ÉCURIE, opera în concert Jean-Philippe Rameau Dardanus

05.09 – ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN ROTTERDAM, dirijor și pian LAHAV SHANI

06.09 – ORCHESTRA DE CAMERĂ DIN BASEL, violoncel Sol Gabeta

07.09 – ORCHESTRA FILARMONICII GEORGE ENESCU – György Kurtág Sfârșitul jocului, piesa omonimă de Samuel Beckett

13.09 – LEIF OVE ANDSNES și CHRISTIAN TETZLAFF

16.09 – ORCHESTRA DE CAMERĂ MAHLER, dirijor GIANANDREA NOSEDA, vioară AUGUSTIN HADELICH

17.09 – ORCHESTRA DE CAMERĂ A EUROPEI, dirijor și pianist SIR ANDRÁS SCHIFF

20.09 – Recital de pian RUDOLF BUCHBINDER

Seria concertelor de la Sala Palatului -19.30/20.00 informații aici

25, 26.08 – ORCHESTRA UKRAINIAN FREEDOM, dirijor KERI-LYNN WILSON

27.08 – ORCHESTRA PHILHARMONIA DIN LONDRA, dirijor SANTTU-MATIAS ROUVALI, violoncel ANDREI IONIȚĂ

31.08 – ORCHESTRA ACADEMIEI NAȚIONALE SANTA CECILIA, dirijor DANIEL HARDING, MARTHA ARGERICH pian

01.09 – ORCHESTRA SIMFONICĂ WDR DIN KÖLN, dirijor CRISTIAN MĂCELARU- operă în concert Richard Strauss Salomè op. 54

02, 03.09 – ORCHESTRA TONHALLE DIN ZÜRICH, dirijor PAAVO JÄRVI

05.09 – ORCHESTRA FILARMONICĂ CEHĂ, dirijor PETR POPELKA, violoncel KIAN SOLTANI

09.09 – ORCHESTRA SIMFONICĂ RADIO DIN FRANKFURT, dirijor ALAIN ALTINOGLU, violoncel GAUTIER CAPUÇON

10.09 – CAPELA DE STAT DIN DRESDA, dirijor DANIELE GATTI

12.09 – ORCHESTRA FILARMONICII REGALE DIN LONDRA, dirijor VASILY PETRENKO, pian ALEXANDRE KANTOROW

14.09ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, CORUL ACADEMIC RADIO, dirijor GIANCARLO GUERRERO -operă în concert- Dmitri Șostakovici Lady Macbeth din Mțensk op. 29

17.09BUDAPEST FESTIVAL ORCHESTRA, COMPANIA DE DANS EVA DUDA DIN UNGARIA, dirijor IVÁN FISCHER – operă în concert-Béla Bartók Mandarinul miraculos Sz. 73 și Castelul prințului Barbă-Albastră Sz. 48

19.09 – ORCHESTRA NAȚIONALĂ A FRANȚEI, dirijor CRISTIAN MĂCELARU, vioară ANNE-SOPHIE MUTTER

20, 21.09 – ORCHESTRA REGALĂ CONCERTGEBOUW, dirijor KLAUS MÄKELÄ

Seria concertelor De La Miezul Nopții – 22.30 informații aici, mai există chiar abonamente reduse elev/stud/pens.

31.08 recital ASMIK GRIGORIAN, la pian LUKAS GENIUŠAS

07.09 – ORCHESTRA DE CAMERĂ O/MODERNT, dirijor MAXIM BELČIKOV, percuție EVELYN GLENNIE

12.09 – BETWEEN WORLDS ENSEMBLE, mandolină, dirijor AVI AVITAL, ALESSIA TONDO

Sugestiile mele sunt strict bazate pe experiența și interesele mele, încercând, cumva, să mă gândesc și la buzunarele celor care și-ar dori să fie acolo. Se vede cu ochiul liber și plăcerea mea vinovată (sic!), opera. Pe vremuri era și dans.

Explorarea și-o poate continua fiecare. Cum va fi exact, nu vom ști decât după ce concertul se va fi încheiat. Surprize pot exista în ambele sensuri.

Primul articol aici. TBC (sic!)

Citește și: Balerina Francesca Velicu, în rolul Clarei din premiera mondială a „Spărgătorului de nuci”, de la ENB

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(sursa foto: Pagina Festival)

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related