Grație unui efort comun și susținut, un adevărat maraton, Galațiul a accesat peste 15 milioane de euro, bani europeni alocați prin Programul Operațional Regional (POR), prin mecanismul de finanțare al așa-numitelor „proiecte-retrospective”. După nenumărate ședințe de Consiliu Local, regulamente din ghidurile de aplicare pentru finanțare europeană și metri cubi de documente puse în mișcare între municipalitate, Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Est și Autoritatea de Management de la nivelul Ministerului Dezvoltării, s-a reușit decontarea a trei proiecte importante pentru transportul public gălățean, mai exact rambursarea cheltuielilor eligibile aferente proiectelor privind achiziția a 17 troleibuze noi, implementarea sistemului e-ticketing și modernizarea unui sector al străzii Traian, una dintre cele mai importante axe de circulație din municipiu.
Aplicarea mecanismului de decontare a proiectelor retrospective a fost introdus la nivel național după ce s-a constat că derularea Programul Operațional Regional – Regio, pe exercițiul financiar 2014-2020, este mult întârziată și există riscul dezangajării unor sume importante din fondurile europene. În esență, două au fost motivele principale care au dus la blocajele din Programul Operațional Regional. Primul dintre ele a constat în lansarea cu întârziere a ghidurilor de aplicare POR. Din lipsă de resurse, UAT-urile nu se lansează în proiecte fără aceste ghiduri. A doua cauză importantă a întârzierilor a constat din procedurile foarte lungi de aprobare a proiectelor și prelungirea procedurilor din cadrul licitațiilor publice.
„La noi durează mult până se aprobă documentația de atribuire, uneori sunt și peste 50 de zile întârziere, ceea ce nu este în regulă. Și pe urmă durează mult și finalizarea licitațiilor, pentru că mai există litigii, contestații, mai durează șase luni, poate un an, poate chiar mai mult dacă se ajunge cu litigiile respective în instanță.
Vorbim despre investiții care au fost demarate pe bugetele autoritățile publice locale, în cazul acesta e vorba de Primăria municipiului Galați, și pe care noi le-am verificat și am putut să le preluăm la POR, pe Axa 4, care vizează finanțarea strategiilor integrate de dezvoltare urbană. Una dintre condiții a fost ca procedurile de licitații publice să fi fost îndeplinite și finalizate. A doua condiție era ca execuția proiectelor să nu fi fost încheiată deja, iar a treia condiție era ca proiectele să fi fost aprobate în cadrul strategiilor integrate de dezvoltare urbană și în cadrul planului de mobilitate urbană. Una peste alta, a fost un exercițiu destul de complicat în a verifica din punct de vedere financiar toate operațiunile care s-au desfășurat pe aceste investiții.”
Luminița Mihailov, directoar al Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est
În acest context, Galațiul a reușit să accelereze procesele de evaluare a proiectelor și să treacă linia de sosire în obținerea finanțării pe proiectele retrospective. Din cele câteva zeci de municipalități chemate să intre în această cursă, doar câteva au reușit să ajungă la „marele premiu” al finanțărilor. La nivel național, cu cele peste 15 milioane de euro atrase prin cele trei proiecte decontate prin POR, Galațiul se clasează pe locul doi, reușind să se „strecoare” printre orașele din Alianța Vestului – Oradea și Cluj, care au reușit să atragă 20 milioane de euro, respectiv 9 milioane de euro. În Moldova, cu excepția Iașului, care privește și el… peste munți, cam nimeni nu a mai mișcat în atragerea de bani pe proiectele retrospective.
Ce proiecte se vor deconta la Galați
Din punct de vedere al clasificării proiectelor, dacă este să mergem „la virgulă”, fondurile obținute de Galați sunt atrase prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiții 4e – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, Obiectiv specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, Apel de Proiecte POR/2018/4/4.1/2/proiecte nefinalizate.
Iată, mai exact, și despre ce proiecte este vorba.
Troleibuze pentru transportul public
Proiectul „Achiziția de mijloace de transport nepoluante – 17 troleibuze noi” are o valoare de 31.530.186 lei (cu TVA), din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de Autoritatea de Management (AM) POR este de 29.603.753 lei, 98% din valoarea eligibilă a proiectului (6.471.614 euro).
Scopul proiectului este „de a crea pentru cetățenii municipiului Galați un transport public eficient și atrăgător, care să determine cetățenii să renunțe la mașina personală și să opteze pentru transportul public, cât mai prietenos cu mediul”.
Primăria municipiului Galați a achiziționat 17 troleibuze de la compania SKODA Electric. Noile troleibuze, dintre care 14 circulă deja pe străzile orașului, au 12 metri lungime și o capacitate de 90 de pasageri. Acestea sunt dotate cu sistem de climatizare (HVAC) – încălzire în sezonul rece și aer condiționat pe timp de vară; afișaj tip LED în limba română pentru informații complete privind ruta; sistem de informare a pasagerilor prin display led cu privire la rută și stații și trei afișaje LCD/LED; sistem de numărare a pasagerilor și sistem de supraveghere video; rampă de acces pentru persoane cu dizabilități; sistem de recuperare a energiei în rețea și sistem AFC-Ready – pentru montarea echipamentelor de e-ticketing.
Sistemul de e-ticketing
Proiectul „Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor și de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galați” este în cuantum de 26.189.365 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de AM POR este de 23.457.564 lei, reprezentând 98% din valoarea eligibilă a proiectului (5.128.009 euro).
Primăria municipiului Galați implementează sistemul de ticketing, obiectivul proiectului fiind acela „de a asigura un serviciu eficient de transport public de călători și/sau de a îmbunătăți condițiile pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) și reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport”.
Primăria municipiului Galați își propune astfel „creșterea atractivității transportului public local pentru cetățeni prin planificarea deplasărilor conform informațiilor obținute prin Sistemul de Informare cu privire la timpii de așteptare, locul și rutele mijloacelor de transport public, achiziționarea în orice moment a tichetului electronic de călătorie și încărcarea cardului inteligent cu titluri de călătorie”.
Modernizarea străzii Traian
Proiectul „Modernizare strada Traian între Metro și strada Brăilei” are o valoare totală de 17.900.158 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile alocate de AM POR este de 16.105.385 lei, reprezentând 98% din valoarea eligibilă a proiectului (3.520.764 euro). Proiectul a vizat modernizarea străzii Traian, unul din cele mai importante culoare de tranzit ale municipiului Galați, care face legătura între sudul și nordul municipiului, respectiv între strada Brăilei și Metro. Tronsonul inclus în proiect este cel cuprins între Piața Centrală – strada Basarabiei și intrarea în depoul de la intersecția străzii Al. Măcelaru cu Bdul George Coșbuc.
Bani pentru alte proiecte
Principalul câștig al Galațiului este că, prin decontarea prin POR a celor trei proiecte – peste 15,12 milioane de euro – se asigură finanțare pentru alte proiecte de investiții ale municipalității.
„Suntem singura municipalitate din Regiunea Sud-Est și printre puținele din țară care reușim să aducem la bugetul local fonduri prin așa numitele proiecte retrospective. Iar obiectivul nostru este să aducem cât mai mulți bani europeni la Galați. Avem numeroase proiecte în diferite stadii de implementare și evaluare dedicate modernizării infrastructurii, a transportului public în comun, a spitalelor, unităților de învățământ, precum și pentru reabilitarea termică a numeroase blocuri, dar nu numai”, a precizat primarul municipiului Galați, Ionuț Pucheanu.
Galațiul stă bine pe contractele „clasice” aferente Axei 4 din POR, dar intenția municipalității este de a „supralicita” în depunerea de proiecte.
„O să mergem pe o supracontractare, pentru că avem proiecte, pentru că angajarea la nivelul POR este încă sub dimensiuni și poate că, până la urmă, cei care și-au făcut treaba, au făcut proiecte și doresc să atragă fonduri europene, chiar vor fi apreciați și vor primi aprobare pentru aceste proiecte suplimentare. Pe Axa 4 depășim pe contractare 60 milioane de euro, iar dacă ne ducem și pe zona de proiecte suplimentare (suprafinanțare) mai adăugăm vreo 60 milioane de euro”, a precizat primarul Ionuț Pucheanu.
„Nu trebuie să pierdem nici un euro”
Un motiv de mulțumire la nivelul Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est este că, odată cu decontarea celor trei proiecte retrospective ale Galațiului, crește semnificativ gradul de absorbție a fondurilor europene la nivelul regiunii din care, alături de Galați, fac parte Brăila, Tulcea, Buzău, Vrancea și Constanța.
„Noi avem o țintă de absorbție de 123 milioane de euro pe întregul POR, în toată regiunea – înseamnă sume efectiv plătite către beneficiari. Din această sumă, cu ceea ce am semnat și ceea ce rambursăm pe Galați, prin aceste trei proiecte, cred că reprezintă în jur de 12% din POR”, a subliniat directoarea ADRE Sud-Est, Luminița Mihailov.
La nivel național, creșterea sumelor atrase inclusiv prin proiectele retrospective este vitală pentru viitorul Programului Operațional Regional.
„Miza acestui program este foarte mare și suntem deja la jumătatea lui. Nu trebuie să pierdem nici un euro, pentru că, dacă POR performează și are indicatori buni din punct de vedere financiar și rezultate pe contractele și sumele atrase, atunci POR câștigă și rezerva de performanță. Despre ce este vorba? Prin regulamentele europene, pe exercițiul 2014-2020, a fost inclus pe toate Programele Operaționale acest «indicator de performanță», care reprezintă cam 6% din întregul program operațional. Hai să facem un calcul și să vedem ce înseamnă, la noi, în România, acest procent la șapte miliarde de euro!
E foarte clar: Comisia Europeană tratează toate statele în mod egal. Astea sunt regulile jocului: dacă la jumătatea programului, statele, pe programele operaționale respective, nu reușesc să se încadreze în angajamentele de rezultate și de sume atrase în conformitate cu acordurile încheiate cu Comisia, această rezervă nu mai este la dispoziția lor, ci se ia și se redistribuie la statele care și-au făcut treaba mai bine și au performanță. Din acest motiv, este foarte important să nu pierdem nici un ban. Galațiul a ajutat programul, cu aceste proiecte pe care le-a făcut foarte bine, în așa fel încât noi am putut să le preluăm. Am reușit acest lucru, chiar dacă erau condiții foarte stricte, iar proiectele au fost superverificate”, a explicat directoarea ADR Sud-Est.
Contracte negociate articol cu articol
Chiar dacă banii europeni sunt buni, ei nu au fost foarte ușor de adus la Galați, a arătat primarul Ionuț Pucheanu: „Nu toată lumea a crezut că este posibil să finalizăm depunerea și câștigarea de finanțare europeană pe aceste proiecte, dar iată că a fost posibil. E vorba de câțiva metri cubi de documente! Din tot noianul de probleme care au fost, cred că în mod special ar trebui amintite cele legate de obținerea avizului din partea Consiliului Concurenței, acolo unde nimeni nu ne dădea nici o șansă. Iată că s-a întâmplat, totuși, în doar o săptămână să obținem și acest aviz”.
Consiliul Concurenței trebuie să avizeze toate contractele publice de servicii ale primăriei. Pentru respectarea acestei cerințe, contractele de servicii publice implicate în proiectele depuse spre decontare au fost luate articol cu articol și renegociate, astfel încât să corespundă cerințelor.
Administrație. Tur de forță pentru respectarea procedurilor
Depunerea proiectelor retrospective gălățene pentru a fi decontate prin Programul Operațional Regional a fost un veritabil tur de forță din punct de vedere administrativ, a subliniat directoarea Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Est, Luminița Mihailov: „A fost un lucru foarte greu. S-a lucrat zi și noapte. E greu de crezut că se poate asta în cadrul birocrației, dar să știți că s-a întâmplat. Cel puțin în ultima săptămână a fost un efort deosebit de a numerota, de a ștampila, de a încărca în SMIS, de a finaliza, de a avea toate documentele perfecte, în așa fel încât ele să poată fi trimise cu maximă urgență la Ministerul Dezvoltării, la Autoritatea de Management, pentru Programul Operațional Regional, pentru a putea fi verificate și acolo și rambursate aceste sume în timp util”.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă Galați în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.