Germania a adoptat o nouă strategie în politica externă față de China

Data:

spot_img

Germania începe să se distanțeze treptat de China, semnalând o schimbare în politica externă sub conducerea cancelarului Olaf Scholz. Această tranziție vine la un an după ce Scholz s-a angajat într-un apel al G7 pentru „reducerea riscurilor” din China. Cu toate acestea, ritmul acestei decuplări variază, prin schimbări semnificative în domeniile securității și apărării, în timp ce industria auto germană rămâne dependentă de piața chineză.

Cele mai notabile mișcări ale Germaniei în direcția îndepărtării de China au loc în domeniile securității și apărării. Guvernul lui Scholz se apropie tot mai mult de aliații occidentali pentru a contracara influența Beijingului în regiunea Indo-Pacific, relatează Politico.

Una dintre cele mai critice decizii pe care Berlinul trebuie să o ia în săptămânile următoare este dacă cele două nave de război germane, aflate în prezent într-o misiune în regiunea Indo-Pacifică, vor traversa Strâmtoarea Taiwan. Germania nu ar fi prima putere occidentală care să întreprindă o astfel de acțiune — nave de război din SUA, Marea Britanie, Franța, Olanda și Canada au traversat deja Strâmtoarea Taiwan — însă pentru Berlin ar fi prima misiune de acest tip în ultimii douăzeci de ani.

În continuarea acestui schimb strategic, Germania a intensificat cooperarea militară cu Japonia, desfășurând exerciții comune și demonstrând solidaritate împotriva prezenței tot mai mari a Chinei și Rusiei în Asia de Est. 

Citește și: Kamala Harris, între promisiuni sociale și atacuri la Trump: primul ei interviu în calitatea oficială de candidat

În plus, Germania își întărește legăturile tehnologice cu Taiwanul, prin proiecte precum cel recent de tehnologie în Dresda, condus de Taiwan Semiconductor Manufacturing Corporation (TSMC).

TSMC este liderul mondial în producția de microcipuri avansate. Astfel, dacă tensiunile geopolitice cu China ar perturba lanțul de aprovizionare, industria de producție a Germaniei ar putea suferi serios. 

Decuplarea economică de China este dificilă

În timp ce sectorul politic și militar din Germania se aliniază din ce în ce mai mult împotriva Chinei, industria auto rămâne ezitantă. Sectorul auto, esențial pentru economia de export a Germaniei, este puternic dependent de piața chineză în ciuda concurenței tot mai mari din partea producătorilor chinezi de vehicule electrice (EV).

Volkswagen (VW) și BMW, doi dintre giganții auto germani, au văzut cum vânzările lor din China au scăzut, reflectând atât o schimbare în preferințele consumatorilor chinezi spre mărcile locale de EV, cât și încetinirea economică generală din China. În ciuda acestor provocări, industria auto germană este reticentă la o decuplare totală de China, temându-se că își va pierde cota de piață din țara asiatică și rolul esențial pe care îl joacă China în strategiile lor de tranziție către vehiculele electrice, mai relatează Politico.

În ultimele șase luni, exporturile Germaniei către Polonia au depășit exporturile către China, pe fondul slăbirii economiei chineze. Nils Schmid, cel mai important legislator german în materie de politică externă din Partidul Social-Democrat al lui Scholz, a remarcat că, de fapt, partenerii majori ai UE, precum Polonia, au fost întotdeauna cei mai importanți pentru comerțul Germaniei, nu China.

Totuși, reticența industriei auto germane de a se îndepărta complet de China este evidentă. Acest aspect se remarcă inclusiv în opoziția Germaniei, față de decizia Comisiei Europene, de a impune tarife asupra vehiculelor electrice importate din China. Există o teamă crescândă între oficialii germani că Beijingul ar putea riposta, punând și mai mult în pericol pozițiile companiilor germane pe piața chineză. 

Citește și: Suspiciuni de spionaj deasupra unui parc industrial german

Această interdependență economică face dificil pentru oficialii de rang înalt, inclusiv pentru cancelarul Scholz, să adopte o poziție mai dură împotriva Chinei. Îndepărtarea de China va fi și mai dificilă de realizat având în vedere fragilitatea actuală a economiei germane.

Pe această cale, guvernul german ezită să impună costuri economice companiilor  de telecomunicații pentru a asigura o securitate mai mare. 

Notabil este acordul între guvernul german și operatorii de telecomunicații privind implicarea furnizorilor chinezi în rețeaua 5G a arătat că, în ciuda preocupărilor de securitate, operatorii au avut ultimul cuvânt. În acest context, compania mobilă Huawei a ieșit câștigătoare, potrivit Politico.

Îndepărtarea treptată a Germaniei de China reprezintă un echilibru delicat între securitatea și interesele economice ale statului german. Deși se fac progrese în reducerea dependenței strategice, realitatea economică, mai ales în industria auto, complică procesul. Viitorul relației va depinde de modul în care Germania va gestiona aceste interese contradictorii.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Sursa foto: FACEBOOK/ CHINA SAYS

spot_imgspot_img
Carmen Prodan
Carmen Prodan
Studentă în ultimul an la Facultatea de Științe Politice a Universității din București, a fost asistent manager pentru numeroase evenimente culturale și a contribuit la diferite publicații atât în liceu, cât și în facultate. Între 2022-2023, a fost studentă Erasmus la Sciences Po Bordeaux.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Schimbarea la față a lui George Simion

Candidatul AUR la președinție, George Simion, în vârstă de...

Marcel Ciolacu spune despre Geoană că nu poate fi considerat un candidat de dreapta

Marcel Ciolacu a criticat propunerea ca Mircea Geoană să...