Masterplanul de deșeuri ce ar fi trebuit realizat în Dolj cu aproape 54 de milioane de euro din bani europeni este blocat în acest moment, fiind declarată stare de urgență pe fondul situației de la depozitul de deșeuri de la Mofleni – locul în care deșeurile din județ ar fi trebuit să ajungă. Autoritățile nu reușesc să ajungă la o înțelegere scrisă cu ECO SUD pentru depozitarea deșeurilor din întregul județ în depozitul de la Mofleni, iar compania care administrează respectivul depozit este acuzată că efectiv condiționează semnarea contractului de majorarea tarifului de depozitare.
- Blocajul la nivelul Masterplanului de deșeuri din Dolj s-a produs după ce autoritățile nu au ajuns la un acord scris cu operatorul de depozitare care administrează depozitul de deșeuri de la Mofleni, SC ECO SUD SA, iar unele localități acuză că nu au unde duce gunoiul.
- În 23 ianuarie 2018, Comitetul pentru Situații de Urgență a declanșat starea de urgență în județ pe fondul conflictului cu ECO SUD.
- Primăria Craiova acuză că ECO SUD condiționează preluarea gunoiului de majorarea tarifului de depozitare.
- ADI ECODOLJ cere în instanță ca ECO SUD să oblige operatorul depozitului de la Mofleni să colecteze deșeurile din tot județul.
- ECO SUD acuză autoritățile că refuză să includă în tarif o taxă, iar autoritățile ripostează că acea taxă a fost introdusă încă de anul trecut.
- Primăria Craiova dezvăluie, abia în 2019, că ECO SUD nu a semnat din 2013 până acum Actul adițional nr. 5 la contractul de colectare a deșeurilor.
- La vremea respectivă, primar al Craiovei era Lia Olguța Vasilescu, reprezentantul municipalității în relația contractuală cu ECO SUD.
- În timp ce autoritățile județene se dau de ceasul morții că IRIDEX, operatorul desemnat să colecteze deșeurile din Dolj, nu poate transporta gunoiul la groapa de la Mofleni, lângă Craiova, operatorul gropii de gunoi anunță că este deschis negocierilor directe cu primăriile să preia gunoiul direct de la UAT-uri.
Masterplanul de deșeuri din Dolj a ajuns într-un blocaj juridic, la cinci ani de la demararea procedurilor de accesare a fondurilor europene. Investițiile cele mai mari s-au realizat pe mai multe proiecte, precum stații de transfer al gunoiului din județ sau stația de sortare și compostare de la Mofleni; s-au încheiat contractele cu unitățile administrativ-teritoriale și s-au distrubuit containere în județ, mai puțin în Craiova.
Blocajul a apărut pe mai multe paliere. Cu toate că stația de sortare și cele de compostare există fizic, nu există un operator pe acest segment. Licitația este blocată, iar lucrurile se tranșează la Curtea de Apel Craiova.
Însă o altă problemă blochează efectiv Masterplanul la ora actuală. A fost desemnat operatorul care se ocupă de colectarea și transportul deșeurilor din județ, respectiv firma IRIDEX GROUP SALUBRIZARE SRL. Pe 19 decembrie, IRIDEX trebuia să înceapă să colecteze deșeurile de la unitățile administrativ-teritoriale care fac parte din Masterplan și să le depoziteze la Mofleni, conform proiectului finanțat din fonduri europene și SMID – Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor. Au apărut însă probleme cu depozitarea gunoiului, autoritățile fiind puse în imposibilitatea de a încheia un contract cu operatorul singurului depozit de gunoi de pe teritoriul Doljului care poate să preia cantitatea de gunoi din județ, respectiv SC ECO SUD SA. De la finalul anului trecut, mai multe primării din județ au reclamat faptul că ECO SUD nu primește gunoiul colectat de IRIDEX, situația fiind delicată. La depozit se primește gunoiul din Craiova și din alte localități ale județului, dar sunt cele colectate de alți operatori de transport, nu și de către IRIDEX.
Zilele trecute, „scandalul gunoiului” a luat amploare după ultima întâlnire pe acest proiect destinat depozitării gunoiului la Mofleni, iar părțile implicate au început să se contrazică prin intermediul comunicărilor publice. În timp ce operatorul acuză autoritățile locale și județene că nu respectă legea, acestea din urmă acuză operatorul depozitului ecologic că forțează mâna autorităților, solicitând un tarif exorbitant pentru colectarea gunoiului din Dolj.
Masterplanul s-a blocat. Situație de urgență în Dolj
Operatorul depozitului de la Mofleni, ECO SUD, este acuzat că nu preia gunoiul din județ colectat de operatorul desemnat prin proiect, IRIDEX, astfel că situația s-a blocat.
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) al județului Dolj a adoptat, pe 23 ianuarie 2018, în unanimitate, o Hotărâre privind constatarea stării de urgență create de modul de gestionare a deșeurilor pe teritoriul județului Dolj, pornind de la situația existentă în prezent la depozitul de deșeuri Mofleni. Hotărârea a fost luată la propunerea prefectului Dan Narcis Purcărescu, președintele CJSU Dolj, și vine în urma mai multor adrese primite de Prefectură de la instituții și de la o serie de primării din județ, care reclamă situația gravă în care s-a ajuns din cauza faptului că operatorul Depozitului Ecologic Mofleni, SC ECO SUD SA, nu permite accesul gunoiului din județ la groapă.
Printr-o astfel de hotărâre de declarare a stării de urgență se încearcă rezolvarea amiabilă a problemei în al doisprezecelea ceas. În caz contrar, autoritățile amenință că vor trece la adoptarea unor variante mai dure. Președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Prioteasa, a precizat, pe 23 ianuarie, că una dintre măsuri ar fi o intervenție în forță la depozitul de deșeuri Mofleni. O alta ar fi să se depoziteze gunoiul în alt județ.
Primăria Craiova acuză: „ECO SUD condiționează preluarea gunoiului de majorarea tarifului”
Conform Masterplanului, tariful de depozitare a gunoiului trebuie să fie unitar în tot județul, pentru toate localitățile. Cu alte cuvinte, dacă operatorul obține majorarea tarifului de la Craiova, va încasa aceeași sumă și pentru gunoiul din restul județului Dolj. De aici și războiul creat între ECO SUD, Primăria Craiova, Consiliul Județean Dolj și ADI ECODOLJ.
Printr-un răspuns transmis către ECO SUD și adus și la cunoștința GdS și PressHub, Primăria Craiova acuză că operatorul care administrează groapa de gunoi de la Mofleni nu primește gunoiul din județ până când nu va fi majorat tariful la care preia acel gunoi: „Cu privire la necesitatea rezolvării situației privind depozitarea la depozitul ecologic Mofleni a deșeurilor provenind de la unitățile administrativ teritoriale membre ale ADI ECODOLJ, facem mențiunea că municipiul Craiova este de acord cu acest fapt, iar neîncheierea unui contract între operatorul depozitului SC ECO SUD SA și operatorul de colectare și transport desemnat de către ADI ECODOLJ, SC IRIDEX GRUP SALUBRIZARE SRL, este din vina exclusivă a SC ECO SUD SA, care condiționează încheierea contractului de majorarea tarifului de depozitare”.
Războiul declarațiilor. Ce motivează ECO SUD
Printr-un comunicat de presă transmis miercuri către GdS și PressHub, SC SCO SUD SA menționează că „a mai fost, de asemenea, analizată posibilitatea introducerii deșeurilor provenite de la ADI ECODOLJ în cadrul Depozitului Ecologic Mofleni prin dispoziția sau ordinul unor autorități județene și invocarea stării de urgență privind depozitarea deșeurilor. Concluzia a fost că introducerea acestor deșeuri în cadrul Depozitului Ecologic Mofleni fără un plan prealabil de management al acestora ar duce la o blocare totală a acestui depozit și imposibilitatea primirii deșeurilor atât din Municipiul Craiova, cât și din majoritatea localităților din Județul Dolj. Niciun funcționar public și nicio autoritate din Județul Dolj sau din România nu pot dispune acest blocaj, care ar avea consecințe extrem de grave pentru mediu, pentru Municipiul Craiova, pentru județ și pentru sănătatea oamenilor.
În final a fost analizată situația existentă, respectiv faptul că la ora actuală Depozitul Ecologic Mofleni primește toată cantitatea de deșeuri generată de Municipiul Craiova și din foarte multe localități ale Județului Dolj”, se arată în comunicatul transmis către GdS și PressHub de ECO SUD.
ECO SUD invocă și faptul că nu a fost inclusă în tariful de depozitare taxa pentru economia circulară prevăzută de OUG nr. 74/2018.
De asemenea, ECO SUD neagă faptul că nu s-ar colecta gunoiul din județ și dă exemple de localități din care compania primește gunoiul colectat. Operatorul depozitului de la Mofleni a precizat, prin intermediul comunicatului de presă transmis, că la ultima întâlnire avută cu ADI ECODOLJ, pe data de 28 ianuarie 2019, „A fost analizată informația conform căreia Depozitul Ecologic Mofleni nu primește deșeurile din Județul Dolj și numai pe cele provenite de pe raza teritorială a Municipiului Craiova. Această informație s-a dovedit a fi falsă, compania ECO SUD SA discutând cu această ocazie despre contractele încheiate pentru preluarea deșeurilor din localitățile: Albești, Almăj, Băilești, Bechet, Bucovăț, Calafat, Calopar, Cârcea, Cetate, Coșoveni, Craiova, Făcăi, Filiași, Ghercești, Motoci, Ișalnița, Izvorul Rece, Lazu, Leu, Malu Mare, Mischii, Pielești, Podari, Poiana Mare, Preajba, Sărbătoarea, Segarcea, Simnicul De Sus, Valea Stanciului, Varvor, care acoperă o mare parte a ariei de deservire a cetățenilor din județul Dolj”.
Primăria Craiova contrazice ECO SUD
Primăria Craiova informează că un act adițional la Protocolul încheiat cu ECO SUD nu a fost semnat și asumat de către ECO SUD încă din anul 2013 și că taxa pentru economia circulară obligatorie prin lege a fost introdusă în tariful de colectare la finele anului 2018. „Prin niciun act emis de municipiul Craiova, chestiunile expuse mai sus nu și-au găsit rezolvare; facem mențiunea că Municipiul Craiova, Consiliul Județean Dolj și SC ECO SUD SA au încheiat Protocolul înregistrat la Primăria Municipiul Craiova cu nr. 5368/14.01.2013, materializat în actul adițional nr. 5, aprobat prin HCL nr. 3/2013 și care nu este semnat de către SC ECO SUD SA. Prin Hotărârea nr. 513/20.12.2018 s-a introdus în tarif taxa pentru economia circulară prevăzută de OUG nr. 74/2018. În concluzie, apreciem că din succesiunea faptelor și din înscrisurile prezentate, autoritatea locală nu se face vinovată de derularea defectuoasă a relațiilor contractuale între ECO SUD, Municipiul Craiova și Consiliul Județean Dolj”.
Conform HCL nr. 3/2013, prin acel act adițional despre care primăria susține că nu a fost semnat de Eco Sud, se introdusese un aliniat care preciza că „Operatorul depozitului Ecologic Mofleni nu poate refuza preluarea deșeurilor de la operatorii cu care Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor ECODOLJ va încheia contracte de delegare a gestiunii pentru serviciile de colectare, transport, sortare și compostare, în condițiile respectării clauzelor contractuale care se vor încheia, a dispozițiilor prezentului contract, cu actele adiționale ulterioare, respectiv ale autorizației de mediu eliberate pentru Depozitul Ecologic Mofleni”. Însă acel act adițional nu a fost semnat de către ECO SUD SA.
Cum compania care este operatorul depozitului de la Mofleni nu a semnat acel act adițional nr. 5 la contract, se prevalează de obligativitatea colectării deșeurilor de la unitățile administrative arondate ADI ECODOLJ.
La vremea la care s-a aprobat HCL nr. 3/2013 și a apărut Actul adițional nr. 5 la contractul nr. 17/2002, nesemnat de ECO SUD, primar al Craiovei era Lia Olguța Vasilescu. Primarul de atunci era reprezentantul municipiului în relația contractuală cu operatorul ECO SUD. Din 2013 și până acum, Primăria Craiova nu a făcut nicio referire în spațiul public privind refuzul ECO SUD de a semna Actul adițional nr. 5.
Municipalitatea mai argumentează acum că a majorat pentru ECO SUD tariful de depozitare a gunoiului depozitat la Mofleni. Astfel, „prin HCL Craiova nr. 504/2017, s-a aprobat majorarea tarifului la 19,27 euro pe tonă, fără TVA, începând cu 01.01.2018”.
Tariful de 19,27 euro/tonă fără TVA a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018, dar ECO SUD ar fi solicitat inițial majorarea lui cu 2,38 euro/tonă fără TVA, adică să fie adăugat la tarif încă 11 lei. Protocolul încheiat în 14 ianuarie 2013 între Consiliul Județean Dolj, reprezentat de președintele Ion Prioteasa, Primăria Municipiului Craiova, reprezentată prin primarul de atunci, Lia Olguța Vasilescu, și SC ECO SUD SA, este anexă la contractul de finanțare a proiectului SMID și prevede ca deșeurile din localitățile doljene aflate în proiect să fie preluate la Mofleni la același tarif cu cel stabilit de Primăria Craiova, prin hotărâre de consiliu. Rămâne un mister cum de a rămas nesemnat până acum acest act adițional.
Și ADI ECODOLJ combate comunicarea publică a operatorului de la depozitului de gunoi
Invocând aceeași întâlnire din 28 ianuarie 2018 cu reprezentanții ECO SUD, ADI ECODOLJ susține că „În cadrul discuțiilor care au avut loc în data de 28.01.2019 între reprezentanții ADI ECODOLJ și cei ai ECOSUD, această societate a solicitat, verbal, aplicarea unui tarif de 28,86 euro fără TVA, adică 34,34 euro cu TVA. În urma acestei întâlniri nu s-a încheiat nimic concret, la întrebarea noastră care ar fi cadrul legal pentru acceptarea acestui tarif reprezentanții ECOSUD propunând negocieri directe cu primăriile”.
Autoritatea care se ocupă de Masterplanul de deșeuri a mai precizat ferm de ce nu poate fi majorat tariful solicitat de operatorul depozitului: „ADI ECODOLJ, ca reprezentant al UAT-urilor din județ, nu poate să plătească un tarif mai mare decat cel stabilit prin Aplicația de finanțare a proiectului SMID, respectiv tariful practicat de Municipiul Craiova”.
În comunicatul de presă transmis GdS și PressHub în 30 ianuarie 2019, ECO SUD confirmă că poartă discuții cu alte unități administrativ-teritoriale din județ: „Compania ECO SUD SA și-a declarat disponibilitatea de a încheia noi contracte cu orice oraș, comună, din Județul Dolj, sau orice alt furnizor de deșeuri din acest județ care dorește să aducă deșeuri în cadrul Depozitului Ecologic Mofleni”.
Reprezentanții ADI ECODOLJ au mai precizat că situația este și mai complicată în județ: „Din datele deținute de noi, o serie de localități din județul Dolj transportă deșeurile la Mofleni prin diverși operatori de salubritate, ca o variantă de maximă urgență și pentru un tarif mult mai mare decat cel perceput pentru Municipiul Craiova, situație care nu poate fi perpetuată, nefiind nici normală, nici în concordanță cu legislația”.
Conform Autorizației de Mediu, ECO SUD este obligată să depoziteze la Mofleni gunoiul din Dolj
Autoritățile implicate în Masterplanul de deșeuri susțin că operatorul depozitului de la Mofleni este obligat prin Autorizația Integrată de Mediu să permită neîntrerupt depozitarea deșeurilor în groapa de gunoi. Potrivit Autorizației de Mediu eliberate de către Agenția pentru Protecția Mediului Dolj pentru depozitul de deșeuri de la Mofleni, legislația obligă operatorul să preia deșeurile din județ. „Art. 10 din HG 349/2005 privind depozitarea deșeurilor, cu modificările și completările ulterioare, impune indicarea în AIM (Autorizația Integrată de Mediu – n.red.) a localităților care sunt arondate la depozit, astfel că depozitul Mofleni va asigura preluarea deșeurilor generate în toate localitățile rurale și urbane de pe raza județului Dolj.”
În Autorizația Integrată de Mediu se mai precizează, negru pe alb: „Depozitul de deșeuri Mofleni are obligația de a deservi toate localitățile rurale și urbane de pe raza județului Dolj”.
Situația se tranșează în instanță
Entitatea care coordonează realizarea Masterplanului de deșeuri în Dolj, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară de Gestionare a Deșeurilor (ADI) ECODOLJ, a acționat în judecată operatorul ECO SUD, precum și Primăria Craiova și operatorul autorizat să colecteze deșeurile, IRIDEX, pentru deblocarea situației privind colectarea deșeurilor din Dolj. Dosarul cu nr. 8477/63/2018 se judecă la Tribunalul Dolj, la Secția I Civilă, iar ADI ECODOLJ a cerut ordonanță președințială pentru ca această cauză să se judece mai rapid.
ADI ECODOLJ cere instanței să oblige ECO SUD să primească în depozitul ecologic Mofleni „deșeurile generate în aria administrativ-teritorială a localităților din județul Dolj (mediul rural și urban), cu respectarea tarifului stabilit prin contractul de asociere nr. 17/2002, încheiat între ECO SUD SA și Consiliul Local al Municipiului Craiova, cu modificările ulterioare, și a obligațiilor prevăzute în Autorizația Integrată de Mediu nr. 72/24.08.2015, revizuită în data de 11.09.2018”, se arată în cererea înaintată către instanță. Prin solicitarea de obligare a ECO SUD să respecte condițiile contractului nr. 17/2002, „cu modificările ulterioare”, practic, instituția reclamantă solicită instanței să oblige ECO SUD să semneze și Actul adițional nr. 5, pe care compania nu și l-a asumat din 2013 și până astăzi.
Soluții de urgență: se caută o groapă de gunoi temporară
Până când conflictul juridic se tranșează în instanță, localitățile doljene care fac parte din Masterplan trebuie să depoziteze totuși undeva gunoiul. Ca măsură de urgență, pentru ridicarea gunoiului din Dolj se caută soluții în alte județe. La groapa din județul Gorj nu se poate duce gunoiul, astfel că autoritățile încearcă să asigure transportarea și depozitarea gunoiului din Dolj într-o gropapă conformă din județul Olt. Numai că și acolo există probleme. „Acea groapă din Olt este făcută tot pe fonduri europene și, conform SMID-ului, autoritățile s-au angajat să depoziteze acolo o anumită cantitate de gunoi. Pentru a putea depozita acolo gunoiul și din județul Dolj, trebuie să se încheie protocoale cu fiecare localitate din Olt care colectează deșeurile la groapa respectivă, trebuie hotărâri de consilii și o procedură greoaie și încurcată”, explică Adela Plăcintescu, reprezentanta ADI ECODOLJ.
Valoarea totală a proiectului a fost de 53.612.797 de euro, din care finanțarea pe POS Mediu de 40.599.040 de euro și finanțare prin buget de 13.013.757 de euro. Din buget, cel național era de 8.155.265 de euro, iar cel local, 4.858.492 de euro. Dacă inițial finanțarea din fonduri europene se asigura prin POS Mediu, ulterior s-au adăugat fonduri pe POIM. Așadar, proiectul este cofinanțat din Fondurile Europene Structurale și de Investiții, prin Programul Operațional Sectorial Mediu (POS Mediu) și Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Gazeta de Sud în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.