Haine sustenabile prin tehnologie: soluțiile pentru o industrie vestimentară mai prietenoasă cu mediul

Data:

spot_img

Haine sustenabile prin tehnologie. Dacă atunci când vorbim despre unele obiceiuri, costul lor ecologic este nu doar clar, dar și extrem de evident – pet-urile de plastic ne deranjează atunci când sunt aruncate în natură, simțim aerul poluat de gazele de eșapament în marile orașe etc. – alte arii ale vieții noastre moderne nu sunt la fel de evident asociate cu poluarea.

Un exemplu din a doua categorie este industria modei; atunci când îți privești dulapul de haine – culorile, țesăturile, modelele pe care le-ai ales și te reprezintă – te duc cu gândul la problemele legate de mediu?

Dacă dulapul tău de haine este la fel de plin ca al meu, este posibil ca articolul acesta să-ți ofere o nouă perspectivă, să te îngrijoreze sau să te facă să vezi o rază de speranță.

Industria modei este a treia cea mai poluantă industrie după industria petrolului și agricultură.

Și este responsabilă pentru 10% din emisiile de carbon la nivel global – mai mult decât zborurile internaționale și navigația maritimă la un loc (conform United Nations Environment Programme).

Deși consumul responsabil de modă este încurajat și dezirabil, soluția, ca în multe astfel de situații, trebuie să vină tot din interiorul industriei. Pe lângă coduri de conduită „eco” și reguli de sustenabilitate, companiile au nevoie de soluții concrete.

Citește și: 4 idei de cadouri pentru copii, cu ocazia apropierii spiritului Crăciunului

Cum arată situația acum

Te poți gândi la contextul explicat în paragrafele ce urmează ca la un efect de bulgăre de zăpadă: o acțiune o generează pe cealaltă, creșterea anumitor cifre atrage după ea alte cifre ridicate și tot așa.

Piața de „fast fashion” a crescut rapid în ultimii ani: în 2014 oamenii au cumărat cu 60% mai multe haine decât în 2000. Iar brandurile au trecut de la tradiționalele 2 colecții pe an la 12 sau chiar 14 (Business Insider).

Unele companii au făcut chiar pasul următor spre „ultra fast fashion”, care, așa cum îi spune și numele, nu face decât să accelereze și mai mult ciclul de viață al unui articol vestimentar. Astfel de companii folosesc social media și creatorii de conținut pentru a schimba stilurile și designul o dată la câteva zile, creându-le consumatorilor falsa senzație de urgență în a face noi achiziții. Deci e greu de spus ce a fost întâi – oul sau găina.

Cert este că această creștere a generat mai multă poluare: 500.000 de tone de microplastic ajung anual în oceanul planetar numai în urma spălării tuturor acestor haine. Ca să ai o idee mai clară: acest microplastic adunat înseamnă echivalentul în plastic a aproximativ 50 de miliarde de sticle. (Ellen MacArthur Foundation).

De unde atâta plastic? Dacă iei în considerare faptul că 60% dintre materialele folosite pentru producerea hainelor sunt făcute din fibre de plastic – polyester -, începe să fie mai clar (United Nations Environment Programme).

Că tot suntem la capitolul apă: 20% din poluarea industrială a apei din întreaga lume provine din industria modei. Nu e de mirare, căci pentru a produce o singură cămașă de bumbac sunt necesari 2.700 de litri de apă – cam câtă apă consumă un adult în ceva mai mult de doi ani (World Resources Institute).

Toate cifrele astea arată așa nu doar pentru că suntem mai mulți pe planetă și consumăm mai mult, dar și pentru că se produc haine în exces. În fiecare secundă echivalentul unui camion de haine este aruncat la gunoi sau ars (Business Insider).

Iar dacă o ținem tot așa, până în 2050 emisiile de carbon datorate industriei de fashion pot ajunge să reprezinte 26% din emisiile globale (Ellen MacArthur Foundation).

Citește și: Descoperă pantalonii și hanoracele pentru fete, care definesc stilul!

Unde e raza de speranță? Haine sustenabile prin tehnologie

Din fericire, trăim într-o eră a inovației, în care soluțiile se arată, companiile trebuie însă să le recunoască și să le susțină.

În continuare voi vorbi despre 4 start-up-uri care oferă soluții de dezvoltare durabilă – care pot schimba paradigma în industria de fashion – prin tehnologie.

Carbonfact

Acest start-up le oferă companiilor o platformă cu date despre cât de poluante sunt pentru mediu materialele pe care le folosesc. Plecând de la datele respective, designerii pot alege, spre exemplu, să folosească un material cu un impact mai mic asupra mediului în detrimentul unui material mult mai poluant.

O astfel de vizibilitate face posibilă grija față de mediu de la primii pași ai creării unui produs: de la gândirea design-ului, alegerea materialelor, a tehnicilor de procesare a materialelor etc.

Astfel de date sunt greu de centralizat de companii care lucrează cu sute de producători și materiale pentru mii de produse. Software-ul dezvoltat de Carbonfact ajută companiile să facă schimbări în bună cunoștință de cauză – să identifice o eventuală “legătură” mai poluantă din ciclul de producție – și cu efecte vizibile, acționând direct la țintă.

Ever Dye

Este un start-up care oferă o alternativă pentru procesul tradițional de colorare a hainelor, proces extrem de poluant pentru mediu. 

Compania franțuzească a creat o metodă proprie de vopsire a textilelor care combină pigmentul cu un agent organic de fixare a culorilor, ceea ce face ca vopsirea hainelor să se realizeze mai rapid și la temperaturi mai joase.

În mod tradițional, pentru a „prinde” culoarea, hainele trebuie să stea la vopsit în băi de vopsea la temperaturi între 70 și 150 de grade Celsius timp de până la 10 ore, consumând considerabile resurse energetice. De aceea, vopsirea tradițională are un impact foarte puternic asupra mediului, făcându-se vinovată pentru 36% din emisiile de carbon din industria de fashion.

În plus, apa folosită în procesul patentat de Ever Dye este mult mai ușor de curățat, fiind utilizate substanțe netoxice.

Commonshare

Se dedică rezolvării uneia dintre cele mai dificile probleme ale industriei și anume construirea unui protocol comun pentru furnizorii din lanțurile de aprovizionare.

Scopul este ca producătorii „eco-conscious” să-și poată crea lanțuri de aprovizionare 100% trasabile (știu de unde vine materia primă), durabile (se pot baza pe termen lung pe furnizori) și reziliente (business-ul rezistă schimbărilor pieței).

Această platformă se bazează pe data science pentru a agrega informații de la furnizori astfel încât companiile de fashion să poată urmări proveniența fiecărui lot de material.

Clienții acestei platforme pot răspunde cu încredere legislațiilor legate de mediu care pun sub lupă furnizorii, având o vizibilitate mult mai mare asupra produselor folosite.

Commonshare se asigură că o organizație poate face schimbarea către un lanț de furnizori mai sustenabil, care să reducă cantitatea de gaze cu efecte de seră generată, mult mai ușor și rapid, utilizând informațiile din platformă.

Pendulum

Pendulum oferă o soluție de management a inventarului realizată cu ajutorul Inteligenței Artificiale.

Pentru a reduce risipa și surprusurile de inventar care apoi ajung la gunoi, Pendulum ajută companiile să estimeze mult mai exact de câte produse vor avea nevoie astfel încât să comande cantitățile de inventar corecte.

Un astfel de comportament responsabil are impact direct asupra reducerii poluării și, în plus, ajută la un management mult mai bun al resurselor fiecărei organizații într-o industrie atât de competitivă cum este cea de fashion.

Atunci, avem o soluție?

Toate aceste „companii-unicorn” chiar există, iar în spatele fiecăreia dintre ele se află o multă muncă de cercetare și de inovație.

Însă inovația în domeniu sustenabilității se confruntă cu provocări precum scalabilitatea, integrarea cu sistemele actuale folosite de industria modei, oportunitatea de a demonstra viabilitate economică. Pe scurt: pentru ca astfel de soluții de sustenabilitate să fie răspândite la scară largă, ele trebuie să crească și să poate convinge companiile de fashion că sunt o idee bună.

Practic, vechea dilemă: ca să convingi alte companii mari să adopte soluția ta, trebuie să le demonstrezi că o altă companie, le fel de mare, a folosit-o cu succes.

Aici intervine Sustainability Accelerator lansat de brandul de lenjerie pentru femei Adore Me. Parte a Victoria’s Secret & Co, Adore Me este un brand preocupat de incluziune, echitate economică și resurse de mediu.

Sustainability Accelerator este un program dedicat start-up-urilor concentrate pe sustenabilitate care le dă ocazia să își dezvolte și să testeze ideile, astfel încât să treacă peste provocările inerente începutului de drum.

Iar companiile despre care am vorbit mai sus – Carbonfact, Ever Dye, Commonshare și Pendulum – fac parte din Accelerator, având posibilitatea să lucreze cu datele și feedback-ul oferite de Adore Me, în mediul și cu sistemele companiei, pentru a continua dezvoltarea produselor și a le face disponibile pentru întreaga industrie.

Poate una dintre cele mai importante lecții oferite de această inițiativă este aceea că pașii înainte în domeniul conservării mediului și pentru reducerea poluării se fac prin tehnologie, Adore Me fiind o companie orientată spre date și optimizarea proceselor prin AI și Machine Learning.

Adore Me Tech este echipa de inovație tehnologică a companiei, cu biroul în București, locul în care problemele complexe sunt rezolvate cu ajutorul tehnologiei.

Cu ajutorul aplicațiilor interne, încă din 2019, compania colectează date despre care sunt principalele surse de poluare sau de emisii de carbon. Asta a dus și la deschiderea companiei către soluțiile prezentate; atunci când lucrezi deja într-un mediu puternic tehnologizat, să faci schimbări spre includerea unor noi procese, unor straturi suplimentare de vizibilitate sau a unor tehnologii inovatoare se dovedește nu doar mai simplu, ci de-a dreptul natural și organic.

Ca un exemplu de utilizare a tehnologiei din acest Accelerator, folosind platforma Carbonfact, Adore Me a redus cu 12% amprenta de carbon a colecției din Ianuarie 2024 și plănuiește să scaleze acest proces și pentru viitoarele colecții.

Tehnologiile acestea reprezintă o oportunitate, iar noile reglementări legislative la nivel global privind mediul vor fi mult mai ușor integrate de astfel de companii, cu o cultură a datelor folosită pentru un business sustenabil.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Cum să-ți menții unghiile sănătoase în sezonul rece? – 3 pași simpli

Iarna îți poate pune unghiile la încercare mai mult...

De ce țeava rectangulară este preferată în construcții metalice?

În domeniul construcțiilor metalice, alegerea materialelor potrivite este esențială...

Ecografia de părți moi în sarcină, o investiție în sănătatea mamei și a copilului

Ecografia de părți moi în sarcină, o investiție în...

Optimizare SEO pentru afaceri: poate ajuta SEO la creșterea afacerii tale online?

Putem observa cu ochiul liber, chiar dacă nu suntem...