Asta s-ar putea spune despre drumul lung de 8 ani al Axei rutiere Iaşi-Suceava de la pământ la asfalt: are un lot fix în mijloc care ar putea să nu mai vadă niciodată asfalt. Practic, fix lotul din mijlocul rutei a mai rămas de făcut, încurcat în contestaţii şi termene care dau să expire. Asta în timp ce segmentele de drum judeţean modernizate deja salvează timpul navetiştilor şi localnicilor.
O axă rutieră atât de importantă nu şi-a atins însă scopul: oferirea şoferilor din cele două judeţe o alternativă, mai rapidă şi mai puţin aglomerată, faţă de cea actuală prin Paşcani-Fălticeni. Mai grav: din cauza întârzierilor şi neregulilor, întreaga finanţare UE pentru proiectul de 170 km s-ar putea evapora. Asta în timp ce celelalte două axe strategice judeţene făcute tot pe banii UE, Iaşi-Vaslui şi Iaşi-Botoşani, sunt perfect funcţionale.
Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava, care îşi caută de 8 ani traseul, s-a conturat în cea mai mare parte a lungimii ei de aproape 170 km. De fapt, doar puţin peste 150 km, pentru că sucevenii au reuşit să includă şi o variantă de ocolire a municipiului lor reşedinţă. Cele două sectoare din judeţul Suceava ar trebui să fie finalizate luna viitoare, conform contractelor încheiate în aprilie 2020, iar primele două loturi din cele trei de pe teritoriul judeţului Iaşi – în pragul acestei veri. Al treilea lot e încă în licitaţie de atribuire a contractului. Rămâne de văzut dacă ne vom încadra în termene, sau întreaga valoare a proiectului – 103 milioane de euro – va fi pierdută ca finanţare nerambursabilă, urmând a fi suportată din bugetele judeţene. Dacă lucrurile merg ca până acum aici, avem motive de îngrijorare.
Concret, Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava echivalează cu modernizarea mai multor segmente de drum judeţean, pe un traseu destul de sinuos, dar care în final va aduce mai multe avantaje. Totuşi, stagnarea atribuirii Lotului 3 face ca unul dintre cele mai importante pentru ieşeni – ocolirea celebrei gâtuiri de la Podu Iloaiei care creează ambuteiaje uriaşe pe E583/DN28 – să se lase aşteptat.
Alternativă la ambuteiaje
Practic, odată cu modernizarea tuturor celor cinci loturi în care e împărţită Axa rutieră, va mai exista o alternativă la traseul actual de la Iaşi la Suceava (cel prin Paşcani-Fălticeni, 145 km pe drumuri naţionale, traseu foarte aglomerat acum), una comparabilă ca număr de kilometri (155 km). Drumurile judeţene modernizate cu banii alocaţi prin Programul Operaţional Regional, contract de finanţare semnat în septembrie 2017, vor avea lăţimea unei benzi de 3,5 metri, la fel ca pe drumurile naţionale.
Pentru moment, de la Iaşi se poate merge în viteză până la Belceşti, acolo unde se termină al doilea lot. De la Belceşti până la limita judeţului Suceava sunt şi segmente de drum de pământ bătut cu piatră, titrează ZIARUL DE IAȘI.