* Mihai Chirica vorbește din 2016 despre acest proiect, deși nu exista finanțare. De la bugetul local nu se dau decât bani pentru salarii, pentru investiții nu mai rămân;
* În 2018, spunea că rețeaua de biciclete va fi gata în 2020. Astăzi, nici măcar proiectarea n-a fost scoasă la licitație;
* Prin 2023, vorbim de finalizare;
* Vom avea 900 de biciclete, dar nu vom avea piste: nu se construiește niciuna;
* Mihai Chirica a anunțat întâi ruta Păcurari-Tudor Vladimirescu, apoi Copou. Le-a uitat pe amândouă;
* Aceeași rețea funcționează la Cluj de 5 ani. Oamenii chiar le folosesc și cardurile de închiriere se vând ca pâinea caldă
;

De șase luni, funcționarii lui Mihai Chirica nu reușesc să scrie un caiet de sarcini pentru a lansa în sfârșit proiectul Velo City. Nu există nicio cauză obiectivă pentru această înghețare a investiției. Pur și simplu așa merg lucrurile în Primărie.

De 4 ani se vorbește la Iași despre implementarea unui sistem de „bike sharing”. Adică, Primăria să realizeze o rețea de stații pe care să le doteze cu biciclete ce ar urma să fie închiriate gratuit sau la prețuri modice. Proiectul este unul cu finanțare europeană, dar are două mari probleme: despre el se vorbește din 2017 și va fi finalizat, în cel mai bun caz, în 2022. Și, pe de altă parte, are în vedere doar stațiile de îmbarcare și achiziția de biciclete, nu și realizarea de piste de rulare. Clujul a luat-o înaintea Iașului și în această privință: din 2015 are un sistem similar deja funcțional.

Liniște, se lucrează

În acest moment, funcționarii din Primăria Iași sunt îngropați în hârtii. „Lucrăm împreună cu observatorul de la Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) la documentația în vederea lansării licitației pentru proiectare și asistență tehnică”, a declarat Beatrice Fotache, șefa de la Proiecte Europene din Primărie care e, totodată, și managerul acestui proiect.

Un expert contactat de REPORTER DE IAȘI a identificat încă o eroare: „Legea permitea să se facă o singură licitație pentru proiectare și execuție. Așa vor fi două licitații distincte ceea ce se traduce într-un timp de două ori mai mare, cu risc dublu de contestații. Timp pierdut fără rost”, a afirmat acesta.

Sunt 500 de biciclete de închiriat la Cluj. La Iași vor fi peste 800. Dar ei le au!


„Viitoarele piste” care nu există

O incursiune în trecut arată exact lentoarea cu care Primăria gestionează acest tip de investiții. Astfel, pe 10 iulie 2018, Curierul de Iași, oficiosul Primăriei, a anunțat: „Proiectul «Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând stații automate de închiriere a bicicletelor – Iași VeloCity» este la un pas să obțină finanțare europeană”.

De fapt, consilierii locali aprobaseră completarea inventarului domeniului public cu terenurile (amplasamentele) identificate în vederea realizării stațiilor. „Vom încerca să interconectăm viitoarele piste de biciclete cu actualele piste și să creăm legături mai bune între cele existente. Pentru aceasta era necesar să depășim această ultimă etapă, a pregătirilor, prin care validăm toate spațiile pe care vor fi amplasate stațiile de bicicletele și alte funcțiuni aferente acestui proiect”, a spus la acea dată primarul Mihai Chirica, citat de Curierul de Iași. 

„Mai e un pas”, dar nu aveau finanțare

De fapt, edilul a lăsat să se înțeleagă că acest proiect prevedea și amenajarea de noi piste de biciclete, dar și că implementarea investiției era iminentă. Ambele complet false.
1) Investiția nu prevede construcția de noi piste și 2) La acea dată, proiectul se afla pe lista de rezervă, adică nu avea finanțare certă.

Cu un an înainte, Primăria tocmise o firmă privată să realizeze studiul de fezabilitate (SF). Așadar, în 2017 s-a încheiat contractul pentru SF, în 2018 proiectul a trecut prin CL pentru stabilirea stațiilor. Iar apoi pauză. Restul anului 2018, dar și în 2019 nu s-a mai întâmplat absolut nimic. Dintr-un motiv simplu: nu existau fonduri UE pentru acest proiect, deci primarul vânduse ieșenilor pielea ursului din pădure.

Așa stau bicicletele în standuri la Cluj. Numărul de utilizatori a crescut exponențial

S-a extins lista de finanțare

În ianuarie 2020, prima veste bună. Potrivit www.apix.ro, în luna ianuarie, s-a anunțat suplimentarea de fonduri pentru Programul Operațional Regional (POR) – Axa 4, a mobilității. Aici, Primăria avea trei proiecte „în rezervă”: reabilitarea șinei de tramvai Doi Băieți – Dancu, Iași VeloCity și sistemul de e-ticketing.

„Procedura se cheamă «supracontractare». Adică, au fost alocați bani în plus de pe alte axe”, a explicat un expert în fonduri europene.
Primăria a primit o șansă să implementeze acum aceste proiecte cu finanțare europeană. De fapt, lucrările la șina de tramvai spre Dancu se află în desfășurare. Nu însă și acest proiect Iași VeloCity.

partajează acest articol:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.