Iașiul, primul oraș din țară cu linii de tramvai modernizate integral la standarde UE

Data:

Din păcate, ieșenii mai au de așteptat doi ani până vor vedea rezultatele unei investiții uriașe, de 120 de milioane de euro u sunt fonduri europene care vor fi folosite la refacerea a 10 km de căi de rulare și pentru cumpărarea a 33 de tramvaie și 44 de autobuze electrice. „Fără accesarea fondurilor europene, nu ar fi fost posibile aceste investiții pentru modernizarea transportului public la Iași”, a declarat primarul Iașiului. Modernizarea acestui ultim tronson de infrastructură va face ca Iașiul să aibă integral linii de tramvai modernizate, la cele mai ridicate standarde europene n astfel, în ciuda poticnelilor și întârzierilor, Iașiul va fi curând primul oraș din țară, și printre puținele din estul Europei, care reușește această performanță.

Fondurile europene au contribuit într-un mod decisiv la modernizarea transportului public în municipiul Iași. Cu bani de la Uniunea Europeană, Primăria Iași a finalizat aproape în totalitate refacerea rețelei de cale de rulare pentru tramvaie a orașului, în această perioadă fiind în lucru ultimele cinci tronsoane. În același timp, parcul auto va crește în dimensiuni: 32 de tramvaie noi și 44 de autobuze electrice vor circula pe străzile Iașiului începând cu anii 2021 – 2022.

Tramvaiele sunt deja în producție, în timp ce autobuzele sunt în fază de licitație. Inclusiv pentru aceste achiziții sunt atrase fonduri europene prin intermediul unor proiecte ale Primăriei Iași și Ministerului Dezvoltării.

Iașiul a achiziționat ultimele tramvaie noi în 1977, iar autobuzele electrice vor circula în premieră în capitala Moldovei. Când banii europeni nu au fost disponibili, municipalitatea ieșeană a apelat la alte surse de finanțare: în ultimii patru ani au fost achiziționate 88 de autobuze noi Euro 6 cu fonduri rambursabile și alte 12 autobuze cu resurse de la bugetul local.

Procesul de modernizare a transportului public cu bani UE a început în 2010, atunci când au demarat primele lucrări de modernizare a căilor de rulare strict din această sursă de finanțare.

Până la sfârșitul anului 2021, Iașiul va avea aproape întreaga rețea modernizată (ținând cont și de lucrările făcute anterior anului 2010, cu alte surse de finanțare), iar primele tramvaie noi vor începe să circule pe infrastructura reabilitată. Ultima etapă constă în modernizarea unui depou al Companiei de Transport Public (CTP), cu bani împrumutați, dar cu posibilitate de decontare la UE, în funcție de cum va arăta, în final, Programul Operațional Regional 2021 – 2027.

Reconstrucția depoului din Dacia va duce la desființarea celuilalt depou al CTP, din proximitatea Gării Iași, pe terenul de 4 hectare existând intenția de a amenaja un parc. „Fără accesarea fondurilor europene, nu ar fi fost posibile aceste investiții pentru modernizarea transportului public la Iași”, a declarat primarul Iașului, Mihai Chirica. În actualul exercițiu bugetar european, sumele atrase pentru modernizarea transportului public la Iași ajung la circa 570 milioane lei, fără TVA (circa 120 milioane euro).

Ce lucrări se desfășoară în prezent

După investițiile semnificative cu bani UE din perioada 2010 – 2015, Primăria a continuat să atragă fonduri pentru modernizarea căilor de rulare pentru tramvaie. În prezent, sunt în desfășurare lucrări pe (ultimele) cinci tronsoane, care însumează peste 10 km de cale de rulare. Lucrările sunt finanțate prin intermediul POR 2014 – 2020 iar valoarea totală a investițiilor se ridică la peste 330 milioane lei (fără TVA).

Cele cinci tronsoane au fost împărțite în trei proiecte distincte iar fiecare dintre acestea este un proiect integrat, în condițiile în care sunt cuprinse lucrări adiacente (refacerea/construirea de peroane, reabilitare carosabil, refacerea spațiilor verzi etc.) și achiziția de tramvaie noi. Unul dintre tronsoane a fost deja finalizat și dat în funcțiune: Piața Podu Roș – Primăverii (sector care face legătura între centrul Iașiului și Zona Industrială).

Această cale de rulare a fost inclusă în proiect alături de alte două tronsoane: Cinci Drumuri – Pădurii – str. Nicoriță (sector care face legătura între centrul Iașiului și cartierul Tătărași și care are o particularitate: este în pantă cu o declivitate de peste 6%) și bld. Virgil Săhleanu – intersecție bld. Metalurgiei – rond Țuțora (sector care tranzitează parte Zona Industrială a Iașiului).

Și pe ultimele două tronsoane lucrările sunt avansate: infrastructura căii de rulare a fost montată în cea mai mare parte, în prezent lucrându-se la suprastructură, canalizări pluviale, refacere traversări, stații intermodale și peroane. Cele trei tronsoane însumează 5.720 de metri liniari de cale simplă de rulare, de-a lungul cărora vor fi amenajate șapte stații de tramvai și o stație intermodală cu o suprafață de 120 mp la rondul Țuțora.

Conform oficialilor Primăriei, vor fi refăcute trotuarele pe o suprafață de 5.184 metri pătrați, spațiile verzi pe o arie de 6.079 metri pătrați, urmând a fi realizată și reabilitarea carosabilului pe o distanță de 325 de metri, precum și construirea de piste pentru bicicliști pe o lungime de 914 metri, pe bld. Țuțora.

Un alt proiect constă în refacerea căii de rulare în zona Tudor Vladimirescu – cartierul studențesc al Iașiului, unde se află campusul Universității Tehnice „Gh. Asachi”. Sectorul pe care se desfășoară lucrările este cuprins între intersecția Bucșinescu (zonă din apropierea centrului Iașiului) și intersecția cu Calea Chișinăului (Zona Industrială).

Proiectul cuprinde, pe lângă achiziția de tramvaie noi, și refacerea a două peroane din fața campusului, asfaltarea părții carosabile, reabilitarea unui pod care trece peste râul Bahlui și construirea a două stații de tramvai. În acest caz, lucrările sunt aproape de finalizare, în condițiile în care șantierul a început în martie 2020, iar termenul de execuție inițial era de 24 de luni. Calea de rulare din cartierul studențesc are 2.444 metri liniari iar podul va fi reabilitat pe o suprafață de 1.196 mp.

Nu în ultimul rând, vara trecută au început lucrările și pe tronsonul Iași – Dancu, dar acestea sunt acum în conservare, urmând a fi reluate în 2021, atunci când vremea o va permite. Acest sector este important întrucât face legătura între Iași și cartierul „satelit” Dancu (sat din comuna limitrofă Holboca). Tronsonul are o lungime de 2.460 metri liniari. Proiectul mai cuprinde următoarele componente: achiziția de tramvaie noi, reabilitarea unui pod peste Bahlui (275 mp), construirea a opt stații de transport public pentru tramvaie, reabilitarea trotuarelor pe lungimea liniei de tramvai (în suprafață de 9.350 mp) și refacerea zonelor verzi (o suprafață de 1.775 mp).

Lucrările de execuție a celor cinci tronsoane au fost adjudecate, prin trei licitații distincte, de către aceeași asociere de firme, respectiv Conest (Iași) – Mari Vila (București).

Toate licitațiile au fost organizate în 2019 iar contractele au fost semnate în perioada iulie 2019 – iulie 2020 pentru o sumă totală de aproape 120 milioane lei, fără TVA. Primele două contracte au fost semnate în 2019 (iulie și septembrie), iar al treilea, anul acesta. În ultimul caz este vorba despre tronsonul Iași – Dancu: problema cu acest proiect a fost că finanțarea a fost accesată în urma unor suplimentări de fonduri în cadrul POR (redirecționări de bani între axe de finanțare).

„Începând cu 2010, la Iași s-a investit foarte mult în ceea ce privește refacerea liniilor de tramvai cu fonduri europene, ca o primă etapă. Acest lucru a dus la o scădere a costurilor de operare și mentenanță pentru CTP și, de ce nu, o creștere a calității serviciilor: mărirea vitezei de circulație la tramvaie, un confort mai mare.

Acum suntem cu ultimele cinci tronsoane în lucru și vom aduce la Iași tramvaiele noi de ultimă generație care vor spori și mai mult calitatea transportului”, a declarat directorul CTP, Cristian Stoica. Toate tronsoanele supuse reabilitării vor fi delimitate de carosabil prin bolarzi sau butoni.

Parcul CTP va fi reînnoit: 32 de tramvaie și 44 autobuze electrice

La acest moment, CTP are un parc auto compus din 149 de tramvaie, 184 de autobuze și 33 de microbuze. Dintre acestea, doar 100 de autobuze sunt noi, fiind achiziționate în ultimii patru ani cu fonduri rambursabile (88 de vehicule – un credit la Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare în valoare de 15 milioane euro) și cu resurse de la bugetul local (12 autobuze). Însă, în următorii doi-trei ani, la Iași vor ajunge 32 de tramvaie și 44 de autobuze electrice.

În primul caz, 16 tramvaie fac parte din proiectele enumerate mai sus. În acest sens, Primăria a organizat o licitație distinctă și a încheiat un acord de furnizare cu firma turcă Bozankaya. Vehiculele sunt deja în producție, în condițiile în care producătorul a trimis finalizat proiectarea în luna noiembrie 2020. Acordul are o valoare de 141 milioane lei, fără TVA. Tramvaiele vor o avea o capacitate de transport de minim 230 de călători și vor fi dotate cu echipamente de ultimă generație.

Pentru celelalte 16 tramvaie, Primăria Iași a semnat un contract cu producătorul polonez PESA pentru 137 milioane lei, fără TVA. În acest caz, licitația a fost organizată de Ministerul Dezvoltării, în cadrul unui program național de reînnoire a parcului auto în transportul public, program finanțat tot cu fonduri europene (POR). Tramvaiele PESA vor fi similare, în ceea ce privește capacitatea și dotările, cu vehiculele Bozankaya. În ambele situații, primele tramvaie au termen să ajungă la Iași începând cu toamna anului 2021.

În schimb, ieșenii mai au de așteptat până ce vor circula cu autobuze electrice. În cadrul a două licitații distincte, Ministerul Dezvoltării va achiziționa 44 de astfel de autobuze pentru Iași: 24 de vehicule cu o lungime de 10 metri și 20 cu o lungime de 12 metri. Ambele licitații sunt în faza de evaluare a ofertelor iar valoarea estimată totală a celor două contracte trece pragul de 100 milioane lei, fără TVA.

Cele 32 de tramvaie și 44 de autobuze electrice vor fi garate într-un depou reconstruit din temelii: în partea de vest a orașului va fi modernizat depoul Dacia, recent fiind semnat contractul de proiectare. Proiectul tehnic va fi gata în primăvara anului 2021 iar Primăria poate lansa rapid licitația de execuție întrucât are asigurate fondurile de modernizare (circa 65 milioane lei) din creditul BERD.

„Proiectul prespune o modernizare completă a depoului Dacia cu scopul concret de a muta definitiv depoul de la Gară. În locul depoului de la Gară, va putea fi amenajat un parc și o parcare, poate și un muzeu al transportului public având în vedere că este o clădire foarte veche acolo, iar Iașiul a fost primul oraș din România care a avut tramvai electric, am împlinit 122 de ani”, a declarat primarul Chirica.

De precizat că alte informații arată că primul tramvai electric din țară a circulat în București începând cu anul 1894, respectiv acum 126 de ani. Edilul-șef al Iașului a adăugat că, chiar dacă depoul va fi modernizat în primă instanță cu bani din credit, există posibilitatea ca inclusiv aceste lucrări să fie decontate din fonduri europene, în funcție de forma finală a POR 2021-2027.

Iașiul deține una dintre cele mai mare rețele de cale de rulare din țară, circa 80 km (inclusiv linii din depouri), iar, anterior fondurilor UE, Primăria Iași a apelat la împrumuturi bancare pentru lucrări de reabilitare.

Din 2010 încoace, municipalitatea a accesat fonduri pentru șapte proiecte. După finalizarea lucrărilor la cele cinci tronsoane în curs, cea mai veche cale de rulare modernizată din Iași va fi cea din dealul Copoului, reabilitată în 1998 cu bani de la bugetul local, cu excepția liniilor din depouri. Potrivit oficialilor CTP, garanția în exploatare a unei căi de rulare ajunge la cel puțin 20 de ani.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Ziarul de Iași în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Alex Andrei
Alex Andreihttp://ziaruldeiasi.ro
A debutat în presă în anul 2005 și în prezent este reporter la „Ziarul de Iași” în cadrul departamentului administrație-politic (din 2015). Anterior, a lucrat la cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” și a fost timp de șapte ani corespondentul din Iași al „NewsIn”, fosta agenție de știri a grupului Realitatea-Cațavencu. De-a lungul timpului, a mai avut colaborări punctuale cu diverse publicații locale și centrale. În 2017 a lansat apix.ro, un ziar online dedicat dezvoltării urbanistice a Iașului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Urmăriți internaționali, aduși în țară de Poliția Română

În perioada 18 – 19 aprilie 2024, Poliția Română...

Sprijin pentru transformarea digitală a ONG-urilor | Săptămâna Online

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator...

Programul manifestărilor dedicate împlinirii a 105 ani de la intrarea Armatei române în Oradea | Bihoreanul

Programul manifestărilor dedicate împlinirii a 105 ani de la...

Au fost finalizate lucrările la noua Policlinică din Alba Iulia. Când va fi deschisă | Alba24.ro

Au fost finalizate lucrările la noua Policlinică din Alba...