Iașul riscă să piardă cursa pentru finanțarea trenului metropolitan. Se aplică principiul „primul venit, primul servit”.
Toamna trecută, Ministerul Transporturilor a publicat varianta finală a Ghidului solicitantului pentru axa ce prevede finanțarea trenurilor metropolitane în nodurile urbane.
Alocarea europeană a fost fixată la 350 milioane de euro, iar valoarea maximă a unui proiect era de 115 milioane de euro, astfel încât puteau fi finanțate doar trei investiții în toată țara.
Diferența de 40 milioane de euro, acoperită din bugetul local
„Vorbim de un nou tip de proiecte. Nu s-au mai făcut în România. Mulți interesați, astfel că s-a permis supracontractarea”, a spus Eduard Boz, directorul Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI).
Adică, banii europeni sunt 350 milioane de euro, dar Guvernul a decis ca limita maximă a proiectelor contractate să urce la peste 1 miliard de euro, de trei ori bugetul inițial, asumându-și să aducă bani de pe alte axe unde nu se vor cheltui sumele alocate.
Astfel, valoarea maximă a unui proiect a urcat la 230 milioane de euro.
„La noi, valoarea estimată este de 270 milioane de euro, diferența de 40 milioane de euro urmând să o acoperim local”, a adăugat Boz.
Iașul este în competiție directă cu alte orașe din țară
În rezumat: buget total de 1 miliard euro, valoare maximă a proiectului 230 milioane euro înseamnă finanțarea a patru proiecte.
Iașul este în competiție directă cu alte „noduri” urbane din țară, exceptând Bucureștiul care are propria sumă pusă deoparte (213 milioane de euro).
„Din ce știu, Clujul lucrează pe o combinație tren metropolitan – metrou, Brașovul se află la faza de Studiu de Fezabilitate pentru extinderea liniei către Aeroport, Timișoara a accelerat”, a spus Adrian Covăsnianu, expert în mobilitate, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Continuarea în Reporter de Iași
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: reporteris.ro)