Dezvoltarea municipiului Oradea, axată pe fonduri europene, a dus la triplarea numărului de linii pentru operatorul de transport local, în doar două decenii și jumătate. Pe bani europeni, au fost achiziționate 22 de autobuze și 20 de tramvaie, un sfert din autobuzele și tramvaiele cu care circulă astăzi orădenii.
Ritmul de dezvoltare a municipiului Oradea a atras și perfecționarea transportului în comun. Municipalitatea s-a axat în ultimii ani pe politici care să-i facă pe orădeni să folosească din ce în ce mai puțin mașina, iar pentru asta au înțeles că trebuie să investească serios în alternativa la îndemână, transportul în comun. Primele investiții serioase făcute în transportul comun au fost cele din 2008, când au fost cumpărate tramvaie Siemens la prețuri considerate de mulți orădeni, inclusiv de cel care urma apoi să devină primar, Ilie Bolojan, împovărătoare pentru oraș. Tocmai de aceea, Oradea a încercat apoi să își rezolve nevoia de mijloace de transport apelând la variante second hand, mai bune decât ce avea în parcul auto și mult mai ieftine decât cele noi. Așa s-a ajuns la achiziționarea a 30 de tramvaie KT4 second hand de la Berlin și tramvaie Tatra T4D și B4D, care sunt folosite și astăzi. Prețurile au fost modice, T4D și B4D au fost achiziționate la aproximativ 10.000 de euro iar KT4 la 25.000 de euro, cu tot cu transport. Dezvoltarea trebuia însă să continue pentru că liniile de autobuz, de exemplu, au crescut de la nouă, în urmă cu un deceniu, la 25 urbane și 16 metropolitane.
Oradea, fidelă Siemens
Primele tramvaie noi care au ajuns în Oradea au fost Siemens, în 2008. Acestea nu numai că au fost primele unități moderne din România, dar au adus și o înfrățire a orașului Oradea cu Viena, acest tip de tramvai fiind construit până la acel moment exclusiv pentru Viena. Tramvaiul are o tehnologie unică, cu podeaua vagonului coborâtă (ULF – Ultra Low Floor), patentată de Siemens. Cele zece tramvaiele sunt dotate cu aer condiționat iar cabina de conducere este una total ergonomică, pentru a oferi cele mai bune condiții de control și vizibilitate pentru vatman. Prețul pentru fiecare tramvai a fost 2,7 milioane de euro iar finanțarea a fost asigurată de Primăria Oradea din fonduri proprii.
Zece ani mai târziu, în 2018, Primăria Oradea semna un contract de furnizare pentru 20 de tramvaie Imperio, produse în cooperare cu firma Siemens, de Societatea Astra Vagoane din Arad. Contractul avea o valoare de aproape 149 de milioane de lei (7,44 milioane de lei pentru fiecare tramvai). Primele zece tramvaie au sosit în 2021. Până pe 26 martie au sosit și două tramvaie din al doilea lot de zece, care urmează să ajungă în Oradea până la sfârșitul anului.
Noile tramvaie au 210 locuri, din care 45 pe scaune, sunt dotate cu aer condiționat, instalaţie de încălzire şi ventilaţie plus climatizare, rampă și un spațiu destinat persoanelor cu dizabilități. Tramvaiele sunt prevăzute cu podea coborâtă 100% şi cu instalaţii de validare și taxare compatibile cu sistemul de e-ticketing. Sunt eficiente din punct de vedere energetic și recuperează energia datorită sistemului de frânare cu recuperare de energie.
Proiectul a fost finanţat prin Programul Operaţional Regional, fondurile nerambursabile fiind de 98% iar contribuţia proprie din bugetul local al Municipiului Oradea, de 2%.
Trăgând linie, din cele 60 de tramvaie pe care le folosește Oradea Transport Local (OTL) în acest moment, jumătate sunt noi și de foarte bună calitate iar 20, cele Imperio, sunt achizionate pe fonduri europene.
„Cele 30 de tramvaie KT4 sunt încă în folosință în Berlin și au o eficiență energetică mai bună decât cele noi. În prezent lucrăm la introducerea unei noi linii de tramvai, dublă, pe o lungime de 3,8 km. Lucrarea este finanțată din fonduri europene nerambursabile, în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020, și costă aproximativ 60 de milioane de lei. Sperăm ca de ziua orașului, pe 13 octombrie, să fie inaugurată.
Mai lucrăm și la studiul de fezabilitate pentru modernizarea depoului de tramvaie, demolarea clădirii și o nouă structurare a lui, astfel încât mentenanța tramvaielor să se facă la standarde europene.
Vrem ca în următorii 25 de ani să avem un timp de așteptare între tramvaie de cinci minute. Pentru asta am început să instruim vatmani cu care avem contract pe cel puțin cinci ani de zile, ei netrebuind să plătească cursurile. Avem deja 16 vatmani școlarizați din care opt lucrează și opt urmează să își ia permisele”, spune directorul OTL, Viorel Pop.
Și autobuze Mercedes, tot pe bani europeni
Nici în ceea ce privește autobuzele Oradea nu stă mai prost. Primele autobuze achiziționate pe bani europeni au fost anul trecut. OTL a scris caietele de sarcini și partea tehnică pentru șapte autobuze Mercedes Conecto (șase Euro 6 și unul hibrid) achiziționate printr-un program transfrontalier. Bugetul total al proiectului a fost de 2,9 milioane euro iar contribuția proprie a OTL de doar 38.858 euro. Din cele 2,9 milioane de euro, o parte a revenit partenerului de proiect din Debrecen, care a achizționat și acesta patru mijloace de transport în comun.
„Pe același program am accesat și 355 de mii de euro pentru modernizarea afișajelor din stații și modificarea sistemului de eliberare a abonamentelor online, fără să fie necesară deplasarea la chioșc”, mai spune directorul OTL.
Cea mai serioadă achiziție de autobuze pe fonduri europene este cea de anul acesta. 15 autobuze nou-nouțe Mercedes Citaro Hybrid au fost achiziționate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, finanțarea nerambursabilă fiind de 98% iar contribuția proprie a municipalității de 2%. În luna martie, din cele 15 autobuze, șase ajunseseră deja la Oradea. Valoarea contractului este de puțin peste 22,57 de milioane de lei. Și pentru aceste autobuze, de caietul de sarcini tot specialiștii de la OTL s-au ocupat.
La această oră, autobaza din Oradea dispune de 99 de autobuze, din care pe fonduri transfrontaliere au fost achiziționate șapte iar prin Programul Operațional Regional, 15.
Mai merită menționat că, pe lângă autobuzele și tramvaiele folosite pentru transportul în comun, OTL are două tramvaie și două autobuze turistice (un Iveco Cabrio și un Rocar transformat).
Întrebarea pe care mulți și-o pun în ceea ce prtrivește autobuzele și tramvaiele din Oradea este cum s-a ajuns la achiziția de Siemens și Mercedes și nu de Otokar sau alte astfel de firme.
„Nu am ales noi autobuzele Mercedes. Am făcut caietul de sarcini pentru autobuze care să îndeplinească anumite criterii. Licitația a fost liberă. Pentru unele proiecte, am fost verificați de specialiștii de la nivel național care ne-au pus întrebări. Spre exemplu, la una din condițiile puse de noi au spus inițial că e restrictivă dar când le-am explicat că, de fapt, dacă nu o punem am putea avea probleme cu repararea autobuzului, că una e să îl repari la câțiva km și alta la câteva sute sau mii de km, au înțeles de ce e nevoie de acea condiție. Puteam să facem și noi caiete de sarcini pentru a achiziționa autobuze fără anumite dotări, sau cu dotări minime și atunci s-ar fi prezentat oricine și ne-am fi trezit și noi cu tot felul de firme fantomă care să ne vândă tramvaie sau autobuze. Noi știm cel mai bine cum funcționează aceste mijloace de transport în comun, ce probleme au, ce se uzează, de ce avem nevoie. Prin urmare, criteriile pe care le cerem ne scutesc de probleme și acoperă anumite nevoi”, a explicat directorul OTL, Viorel Pop.
Transportul local nu se rezumă doar la tramvaie și autobuze
Pe lângă achiziția de tramvaie și autobuze, în ultimii 13 ani OTL a construit o bază de mecatronică în valoare de 8 milioane de euro cu care se pot face rectificări ale bandajelor de tramvaie fără demontare, pe un strung de suprafață de ultimă generație, singurul de acest fel din Europa de Est. Acolo se repară și condiționează tramvaiele.
„Lucrăm la studiu de fezabilitate pentru garajul din autobază, astfel încât să avem capacitatea de întreținere a autobuzelor, prin demolarea a jumătate din hala veche și construirea unei hale noi.
Avem în vedere și construirea unui nou depou în Parcul Industrial Eurobusiness 1 (pe Calea Borșului, spre Ungaria), astfel încât dimineața și seara să fie mai aproape locul de garare a 30 de tramvaie și 30 de autobuze. Avem proiectul, dar, neștiind suprafața care ne va fi alocată de Primărie, nu îl putem finaliza”, mai spune directorul OTL.
Toate aceste proiecte vor necesita, la rândul lor, bani europeni. Și nu puțini.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Crișana în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.