Sunt peste 20 de ani de când intru în contact cu organizații de femei. Ne adună dorința de a socializa, de a ne cunoaște, de a contribui la un bine mai înalt, de a construi afaceri pe termen lung, de a închega comunități cu suflet.
Ce-și doresc femeile de la o organizație de afaceri?
Networking de calitate, recunoaștere, înțelegere, un spațiu securizat, în care să se simtă în siguranță, fără a fi judecate, o mână de ajutor pe care să o primească în momente grele, o recomandare profesionistă de la experți recunoscuți într-un domeniu sau altul, acțiuni de caritate, timp de calitate, relaxare și distracție într-un mediu plăcut, sănătos.
Pe toate le-am găsit în team buildingul organizat de OFA UGIR în weekendul 19-21 ianuarie la Sovata, o stațiune din ce în ce mai cochetă care „a coagulat” în inima țării filialale organizației.
La începutul întâlnirii, am fost întrebate care sunt așteptările, valorile, dezideratele la care ne raportăm în acest team building.
Am spus imediat „solidaritate”, pentru că e o valoare extrem de fragilă în societatea noastră. Iar solidaritatea feminină este și mai deficitară, mai ales în spațiul public.
Citește și: Unde a făcut armata premierul Ciolacu. Trecut în rezervă cu gradul de caporal
Pornim de la o realitate care arată că în România egalitatea de gen există mai mult ca deziderat public și în regulamente interne decât în fapt. Cel mai recent studiu al World Economic Forum ne plasează pe locul al doilea de la coadă pentru felul în care performăm concret în egalitatea de gen.
Am admirat întotdeauna camaraderia bărbaților
În culise, se vorbește chiar că, în cele mai multe cazuri, chiar femeile sunt cele care nu promovează, nu recrutează, nu susțin, nu votează femei. Amintiți-vă dacă vreodată, inconștient sau nu, ați avut această tendință de a respinge sau de a avea rețineri în a promova, recruta sau vota o femeie în organizația sau compania voastră.
Am admirat întotdeauna camaraderia bărbaților – bazată pe o înțelegere tacită, solidă, fără prea multă emfază. O camaraderie de arme, pe viață și de moarte. Mi-aș dori să o simt și printre femei, dar e mai greu.
Sună paradoxal sau poate chiar șocant – femeile nu susțin femei – nu au încredere să le voteze, nu au încredere să le angajeze, nu le susțin public sau, atunci când o fac sub presiunea socială, mesajul nu este întotdeauna autentic.
Solidaritatea feminină se manifestă preponderent în mediul privat, în chestiuni legate de familie, de creșterea copiilor, de îngrijire a bătrânilor sau alte registre ce țin de grija față de membrii familiei de bază sau extinse.
În acest context, să construiești o comunitate de femei care să solidarizeze, să militeze pentru drepturile lor, să construiască afaceri de valoare pe termen lung, să aibă conștiința puterii pe care o poate genera sprijinul necondiționat, nu e un obiectiv ușor de îndeplinit.
Dar e un deziderat pe care antreprenoarele de la OFA UGIR și-au propus să-l țintească de acum patru ani, de la înființare, și pe care îl dezvoltă de la an la an.
Sufletul acestei organizații este Mirabela Miron, fondatoarea grupului de firme AVISSO din Iași și cea care a înființat Organizația Femeilor Antreprenor OFA UGIR: „Trăim într-o realitate marcată de incertitudine, volatilitate, turbulențe de tot felul. Sanitare, economice, financiare, geopolitice, dar mai ales spirituale.
Ce lipsește mediului antreprenorial
Mediul antreprenorial modern are nevoie de tot mai multă implicare emoţională, de echilibru emoțional care să amelioreze efectele perturbatoare ale crizelor de toate felurile.
Tocmai de aceea e nevoie de solidaritate feminină, atât de necesară în construirea unei comunităţi solide, responsabile, active şi implicate social și civic. OFA UGIR are toate aceste calități pentru că are oamenii care posedă exact aceste calități.”
Dacă Mirabela este președinta și ambasadoarea organizației, cea care spune simplu și direct „vrei să faci cutare lucru? Fă-l!”, există și un prim-ministru, o prim-ministră, de fapt, care se asigură că lucrurile se fac așa cum trebuie, în spiritul și valorile organizației.
Amalia Georgescu, Vicepreședintă OFA UGIR Nord-Est România, antreprenoare la rândul ei în firma AGEO Events, este factotumul organizației, responsabila de structură și organizare impecabilă a tuturor evenimentelor.
Am creat noi oportunități
„Teambuildingul de Leadership și Management a fost gândit să ofere doamnelor, parte a echipei de conducere OFA UGIR, o perspectiva clară asupra direcțiilor strategice pe care ne dorim să le atingem în perioada următoare. Am creat noi oportunități care să coaguleze experiența profesională a minunatelor antreprenoare din organizația noastră și cred cu tărie că proiectele rezultate vor fi foarte valoroase pentru noi și România.
Mai mult decât atât, surpriza și frumusețea acestui weekend petrecut împreună au venit din faptul că am îmbinat sesiunile de pregătire tehnică cu cele de dezvoltare personală și cu ocazii reale de conectare emoțională, de redescoperire de sine și de confirmare a faptului că prețuim fiecare membră a patronatului.
Am dăruit din plin îmbrățișări, încurajări, am descoperit adevărata definiție a vulnerabilității, a pasiunii și a dăruirii și am înțeles că cel mai important lucru în viață nu este să ai o poveste de succes, ci una de valoare.
Care e valoarea pe care o creăm și pe care o putem da mai departe? Care e moștenirea pe care dorim să o lăsăm României? Se va vedea cu siguranță în tot ceea ce face OFA UGIR zi de zi, așa cum a făcut-o și în primii patru ani de activitate.”, declară Amalia.
Resorturile și motivația din spatele antreprenoarelor
Care sunt resorturile și motivațiile ce animă antreprenoarele din OFA UGIR? Care este noua paradigmă a valorilor de leadership feminin ce răspund la provocările acestei perioade plină de schimbări și transformări în toate planurile – de volatilitate, incertitudine și răsturnări de situație?
Responsabilă pentru această explorare îndrăzneață a fost Ana-Maria Alexandru, AMA, Team Coach, lider al echipei de training pentru acest team building.
Pe parcursul a trei zile am pus pe tapet, la propriu, valori și acțiuni precum solidaritatea, onestitatea, integritatea, autenticitatea, loialitatea, încrederea, empatia, grija, compasiunea, reziliența, spiritul colaborativ, ascultarea activă, gândirea anticipativă, flexibilitatea și acțiuni de lobby pentru politici publice și antreprenoriale, care să le reprezinte drepturile, nevoile, care să le facă auzite vocile, activarea intuiției în identificarea unor nișe de piață neexploatate până acum.
„Pentru mine, în calitate de facilitatoare a acestui eveniment dedicat reunirii puterilor feminine din OFA, cea mai frumoasă parte a experienței a fost să ascult poveștile de viața și din cariera excepțională a fiecărei femei lider din cercul nostru. De-abia aștept să le cuprind în cartea care va aduce și celor care nu le cunosc pe ele personal și poate nu au auzit încă despre imensa valoare pe care o aduc în lume aceste femei muncitoare, dedicate și producătoare de rezultate extraordinare.
Vă doresc tuturor să fiți înconjurați de femei care au de spus, cu simplitate, smerenie și deplină normalitate, povești cu adevărat inspiraționale, obținute cu foarte multă muncă și dăruire de-a lungul unei întregi vieți și cariere dedicate unui bine mai mare”, ne-a împărtășit Ana-Maria Alexandru, AMA, care e și Coordonatoare Dezvoltare OFA UGIR București).
Experiența de viață, un punct de inspirație
„Teambuildingul OFA UGIR a fost despre puterea echipei, despre impactul proiectelor și despre dezvoltarea organizației, alături de femei extraordinare, creative și inteligente care, prin activitatea lor și diferitele roluri pe care le au, contribuie la procesul de transformare a României într-o țară prosperă.
M-am bucurat de compania și efervescența lor, m-au inspirat ideile și experiența lor de viață și mi-au oferit motivația pentru a continua să consolidez parteneriate menite să contribuie la dezvoltarea antreprenoriatului feminin, a mediului de afaceri în general, dar și a societății românești.
Putere, asertivitate, organizare, eficiență, calm și profesionalism sunt câteva dintre atributele pentru care m-au apreciat colegele din echipa de conducere a patronatului Organizația Femeilor Antreprenor din Ugir. A fost o experiență interesantă să mă văd prin ochii lor și le mulțumesc pentru aprecieri!”, a declarat Mioara Iofciulescu, vicepreședintă OFA UGIR.
Femei care au reușit în domenii considerate masculine
Cum le-am simțit pe femeile OFA? Prietenoase, deschise, puse pe treabă, femei de mare ispravă care fac lucruri extraordinare în domenii considerate masculine, femei trecute prin experiențe-limită de viață, care au făcut din vulnerabilitățile lor adevărate super-puteri, toate modele inspiraționale reale, tangibile, autentice, fără fițe, departe de construcții de imagine artificiale. O spun în cunoștință de cauză pentru că am termeni de comparație.
Prin natura profesiei mele, am lucrat în medii preponderent feminine, având ca lideri femei. Am avut norocul de a mă simți utilă, valorizată și prețuită pentru tot ce eram și făceam într-un mediu de lucru sigur, decent. Faptul că am fost în contact direct cu companii de presă internaționale a contat mult, de asemenea, și mi-au dat niște repere de calitate în privința echilibrului de gen.
Apartenența la numeroase rețele de networking feminin (Professional Women Network of Romania, Business Women Forum of Romania, Global Woman, European Women’s Association, Zonta International, She Business) m-a racordat la valorile internaționale ale leadershipului feminin și mi-a dat inspirația de a susține femei în diverse situații vulnerabile din viața lor.
Valoarea unei femei e dată de suma tuturor semenelor sale
Din toate aceste experiențe am învățat că valoarea unei femei e dată de suma tuturor semenelor sale pe care le-a ajutat să se ridice atunci când le-a fost greu. Sau, la polul opus, că „există un loc special în iad pentru femeile care nu ajută alte femei”. Madeleine Albright a spus-o și o citez de câte ori pot ca să aduc aminte că atunci când ajuți o femeie, nu ajuți o singură persoană, ci toată mica lume din jurul ei.
Team buildingul cu antreprenoarele de la OFA UGIR mi-a demonstrat încă o dată că forța care pune lumea în mişcare și hotărăște destine nu mai este dată doar de competență, profit sau productivitate. E generată și de emoție. E ceea ce transmite fiecare persoană către ceilalți.
Paradigma modernă în care fiecare manager sau antreprenor ar trebui să îşi (re)definească afacerea include, pe lângă inovaţie, productivitate, profitabilitate, competiţie, şi multă angajare emoţională. Emoţie. Forţa care dintotdeauna mişcă lumea şi schimbă vieţile.
Iar femeile dețin dintotdeauna acea „soft power” și sunt genetic programate să pună umanitatea în prim-plan, așadar au toate datele de a transforma lumea în bine printr-o forță interioară firească: Womanism.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
„…camaradenia barbatilor…”–__–
„…A woman without a man?
No, no, never again…”( Vaya con Dio-What’s a Woman)