Încă un preț al campaniilor electorale se conturează în România, unde dezbaterea politică din mega-anul electoral a transformat comunitatea LGBT într-un țap ispășitor pentru problemele societății. De la declarații controversate despre avort până la drepturile parteneriatului civil, discursul politic a căpătat tonuri conservatoare, lăsând în umbră adevăratele probleme sistemice, scrie Panorama.ro.
Candidații la parlamentare și prezidențiale ne-au spus ce ar trebui să facă femeile cu corpul lor, cum ar trebui să arate o relație de iubire acceptată de societate și, pe alocuri, care este locul și ce responsabilități au femeile în societate.
Respiroul pe care îl avem până la reluarea alegerilor prezidențiale e un moment oportun să încercăm să înțelegem de ce tema „familiei tradiționale” și toate derivatele ei polarizează atât de puternic societatea. Și tot acesta e prilejul să facem un bilanț și să vedem cum a fost afectată comunitatea queer din România de retorica virulentă anti-LGBT folosită de politicieni în campaniile electorale din ultimele luni.
Numărul referințelor din social media și de pe bloguri la adresa comunității LGBT a crescut în campania electorală
O analiză realizată de Zelist.ro – un sistem de monitorizare și măsurare a social media din România -, în perioada 1 noiembrie – 5 decembrie 2024, în plină campanie electorală pentru prezidențiale și parlamentare, arată că numărul referințelor din social media și de pe bloguri la adresa comunității LGBT a crescut ușor înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale.
Propaganda anti-gay din online a explodat însă pe 26 noiembrie, după ce în cursa pentru Cotroceni au intrat extremistul Călin Georgescu, a cărui agendă propunea întoarcerea la Articolul 200 și scoaterea homosexualității în afara legislației, și Elena Lasconi, care a profitat de asocierea cu progresismul afișat de USR, fără să aibă în realitate vreo agendă clară pentru a promova drepturile comunității queer.
„Monitorizarea online arată o creștere imensă a conținutului care viza comunitatea LGBT, într-un termen foarte scurt. În câteva zile, s-a ajuns la aproape 33.000 de linkuri individuale care vizau teme LGBT. Toate aceste linkuri au dus la aproape 33 de milioane de vizualizări unice”, explică Victor Ciobotaru, director executiv la Asociația ACCEPT, organizație neguvernamentală de drepturile omului din România care apără și promovează drepturile LGBTQIA+.
Unele dintre mesajele homofobe și transfobe au fost utilizate pe paginile oficiale ale PSD și pe cea a liderului AUR, George Simion, unde pot fi găsite în continuare, deși Asociația Accept a făcut sesizări la BEC București și plângeri contravenționale la Direcția Generala de Poliție București. La solicitarea de îndepărtare din spațiul public a materialelor discriminatorii și care incită la violență, ură sau discriminare împotriva comunității LGBT+, ONG-ul nu a avut câștig de cauză.
Continuarea, în Panorama.ro
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Foto: Inquam Photos / Octav Ganea)