Mai bine de 70 % din lucrările de modernizare a Danei 32 din Port Docuri, aferentă silozului Anghel Saligny, au fost realizate, potrivit datelor furnizate de constructori. În total, investiția derulată de Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați se va ridica la 25,24 milioane de lei (echivalentul a peste 5 milioane de euro – n.r.) și implică modernizarea din temelii a cheului Danei 32, precum și racordarea acesteia la sistemul de utilități.
Nu se poate vorbi de istoria Portului Galați fără celebrul siloz pentru cereale proiectat de Anghel Saligny și de danele din dreptul acestuia la care, de-a lungul timpului, au ancorat mii și mii de nave ce au dus și au adus mărfuri din toate colțurile lumii.
Dana 32 este una dintre „veteranele” transportului de mărfuri din Galați, însă după ani și ani de exploatare – lucrările preexistente au o vechime de 80-100 ani! – au dus la o șubrezire și o instabilitate a cheului. La asta s-au adăugat capriciile Dunării – uneori prea mică, făcând dificilă operarea navelor, alteori prea mare, amenințând cu inundarea portului.
Proiectul „Lucrări de infrastructură portuară cheu Dana 32 – Port Docuri Galați” demarat de APDM Galați a fost menit să readucă Dana 32 ”în secolul XXI”, să-i redea o nouă viață și să ofere condiții moderne de operare a navelor.
Citește și: ANALIZĂ Bătălia pentru accesarea fondurilor europene: cine câștigă lupta în Transilvania
Cheu nou, cu bani europeni
„Proiectul Danei 32, implementat de APDM Galați, prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, are 85 la sută din finanțare asigurată din fonduri europene, diferența de 15 la sută fiind asigurată de la bugetul de stat. De asemenea, din valoarea totală de 25,24 de milioane de lei (inclusiv TVA), cea mai mare parte a finanțării – 21,3 milioane de lei – a revenit componentei de Construcții – Montaj.
„Proiectul Danei 32 vizează modernizarea frontului de acostare, cu o lungime de 70 metri, prin execuția unui nou cheu vertical care să îl înglobeze pe cel existent. Dana a fost proiectată inclusiv pentru a fi racordată la utilități cu ajutorul cărora să se asigure, de exemplu, alimentarea cu apă potabilă a navelor sau asigurarea serviciilor de prevenire a incendiilor, va fi asigurată și evacuarea apelor pluviale, dar și rețele și echipamente electrice pentru alimentarea navelor – prize de cheu.
Proiectul de la Dana 32 continuă și completează modernizările care s-au făcut anterior la Dana 31, prin asigurarea pe întreg frontul de acostare a unei infrastructuri moderne”, a arătat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.
Lucrările hidrotehnice vor permite ca la Dana 32 să fie operate marile nave maritime – vor putea acosta chiar și nave de 5.000 – 6.000 tdw, singura limitare fiind capacitatea admisă în Bara Sulina – iar capacitatea de încărcare-descărcare a mărfurilor ar urma să crească cu aproape 100.000 tone, la 250.000 tone anual.
Citește și: Trăind laolaltă. Despre românii și maghiarii din România
Evoluția lucrărilor
Proiectarea și execuția lucrărilor din cadrul proiectului Danei 32 a revenit, în urma procedurilor de licitație publică, Asocierii Vepex Com SRL (leader), BCPC – Biroul de Consultanță Proiectare în Construcții, Hidrotehnica Romconstruct și Superquatro Grup. Lucrările sunt, la propriu, titanice.
Cheul va avea o infrastructură formată din trei şiruri de coloane forate, unul la apă şi două la uscat, cu diametrul de 1,20 m şi o suprastructură din grinzi prefabricate post-tensionate monolitizate.
Cheul va fi alcătuit din două tronsoane, unul de 41,18 m şi unul de 28,82 m rezultând astfel o lungime totală de 70.
„Acum se lucrează reazemul de la apă și reazemul de la uscat, iar în paralel se confecționează grinzile care vor face legătura între uscat și apă.
Sunt în jur de opt bucăți la gata; până la data de 30 august vor fi finalizate 22 de bucăți pentru realizarea primului tronson de 41,18 metri din cheu, după care vom începe partea a doua, de suprastructură, peste grinzi, care va veni cu toate lucrările aferente”, ne-a explicat managerul firmei de construcții hidrotehnice Vepex, Vasile Stan, care a arătat că stadiul de realizare a lucrărilor este de 70 la sută, în condițiile în care termenul de finalizare a proiectului este ianuarie 2023.
„Lucrările efective au început în ianuarie 2021, cu partea de coloane la apă, în aprilie au urmat coloanele de la uscat. Per total, în proiect sunt implicați în jur de 40 de oameni, iar noi zicem că avem un ritm destul de bun, care ne va permite să respectăm termenele de execuție”, a precizat reprezentantul firmei constructoare.
Ca să vă faceți o imagine, coloanele de 1,2 metri în diametru au fost turnate și fixate la o adâncime de 36 metri! O astfel de coloană este proiectată să susțină până la 1.000 de tone, fiind, de altfel testate, până la 720 de tone! Împreună cu restul componentelor constructive, cheul va avea o rezistență extrem de mare.
„Platforma are o complexitate atât de mare pentru că pe ea va circula o macara care va face încărcări și descărcări pe cheu, plus că vor mai fi și două căi de rulare pentru CFR, pentru vagoanele care intră și ies cu marfă pentru port”, ne-a explicat constructorul.
Citește și: Băile Felix și 1 Mai traversează cel mai bun sezon turistic din ultimul deceniu
Poziție strategică
Lucrările de modernizare la Dana 32 vor consolida poziția strategică a Portului Galați în transporturile de mărfuri la nivel regional și internațional.
Obiectivul de investiții face parte din axa transeuropeană de transport (TEN-T) Rhin-Main-Dunăre, cu toate oportunitățile care decurg de aici, precum îmbunătățirea conectivității macroregiunii Dunării cu alte macroregiuni (Baltica, Adriatic-Ionica) și spațiul economic de la Marea Neagră.
De asemenea, modernizările din Portul Galați vor permite interconectarea transportului maritim cu alte moduri de transport și valorificarea potențialului generat de poziționarea ca principal punct de legătură între rețeaua TEN-T și rețelele de transport de la granița estică a Uniunii Europene.
„Evenimentele din Ucraina au accentuat importanța Portului Galați și necesitatea de a asigura rute de transport alternative pentru o serie de mărfuri, precum cerealele. Încercăm să punem la dispoziția operatorilor noi facilități, iar modernizarea Danei 32 și proximitatea legăturii cu calea ferată vor genera noi posibilități de operare rapidă a mărfurilor, fără operațiuni suplimentare.
Acest lucru va reprezenta, desigur, un avantaj pentru transportatori, atât în ceea ce privește timpul de operare, cât și costurile de transport”, a arătat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.
La Dana 32 urmează să fie operate toate categoriile de mărfuri, dar predominante vor fi transporturile de cereale.
Articol publicat și în Viața liberă, în cadrul programului EU Cohesion Funds Impact on People’s Lives.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!