Inspirație la Early Music Bucharest Festival

Data:

spot_img

Toată lumea poate spune că știe piesa lui Phil Collins, A Groovy Kind of Love, dar, sigur, numai câțiva știu că sursa sa de inspirație vine din muzica barocă: Muzio Clementi – Sonatina în Sol minor Op.36 (nr. 5).

În realitate, lucrări pentru pianiști începători. Iar concluzia e evidentă, nu numai că muzica veche încântă urechi profesioniste, muzicieni de top, dar este și sursă de inspirație. Este ceea ce i se poate întâmpla oricui. Nici nu e nevoie să cunoști notele.  

Încă de la prezentarea Selector_clasic pentru luna noiembrie, subliniam că cel mai important eveniment al sfârșitului de an este, fără niciun dubiu, Early Music Bucharest Festival.

Iar dacă prezența lui Jordi Savall nu ridică niciun semn de întrebare pentru melomanii adevărați, mă gândesc că, totuși, săptămâna care vine este la fel de neratat precum concertul lui Savall.

Vor fi patru concerte desfășurate în același loc, Sala Auditorium (Sala mică a Palatului), de la Muzeul Național de artă. La fiecare din concerte am lăsat și programul, pentru că, vizual, mie mi s-a părut ca o hartă veche, pierdută undeva de pirați, iar oricare dintre noi, folosind-o, putem descoperi comoara.

15 NOIEMBRIE 2023, ORA 19:00

SALA AUDITORIUM (MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ AL ROMÂNIEI)

Primul concert are o temă întâlnită și îndrăgită în toate timpurile, La Follia. Cu armonici apropiate de spiritul popular, implicând improvizații și multă culoare.

Programul La Follia e la Gioia e un amalgam sonor de muzică italiană, germană și franceză, din perioada secolele 17-18. Muzica orchestrală și vocală va încânta pe oricine prezent, o revelație privilegiată pentru ascultător. Dar, mai ales, trebuie știut un lucru important.

Dacă numele rare, sînt întotdeauna un motiv de explorare, surpriza va veni chiar de la cei mai cunoscuți compozitori cu acele lucrări pe care nu asumai a fi compuse de ei, în universul, și de multe ori, mărginirea cunoștințelor noastre muzicale.

Dar de aceea, aici, acum, există artiștii. Să ne încânte sufletele și să ne lărgească cunoașterea umană.

Citește și: Descoperă noutatea muzicii vechi a ediția la XVIII-a a Festivalului de Muzică Veche București

Programul va fi prezentat de ansamblului clujean Fonte di gioia. Un program variat și, cel mai probabil, pentru cei mai mulți vor fi prime audiții.

  • Antonio Falconieri (1585/6-1656) – Folias echa para mi Señora Doña Tarolilla de Carallenos (din Il primo libro de Canzone 1650)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Aria “Unser Trefflicher”  Folia (din Cantata Tărănească BWV 212)
  • François Couperin (1668–1733) – Les Folies françoises, ou Les Dominos (Din Pièces de clavecin III,  Ordre 13, (1722)
  • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Ciaccona in mi minor, BuxWV 160 (aranjament pentru 2 viori și continuo)
  • Henry Purcell (1659-1695) – Strike the viol din „Come Ye Sons of Art”, Z. 323 „Ode for Queen Mary’s Birthday” ( 1694)
  • Jean-François Dandrieu (1682-1738) – Triosonata în sol minor op. 1 nr. 3: Adagio – Allegro – Adagio – Allegro
  • George Friedrich Händel (1685-1759) – “Se non ti piace amarmi” din cantata „Tu Fedel? Tu constante?” (HWV 171)
  • Antonio Vivaldi (1678-1741) – La Follia în re minor, op 1, nr. 12 RV 63 pentru 2 viori și continuo

Bilete și informații aici

16 NOIEMBRIE 2023, ORA 19:00

SALA AUDITORIUM (MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ AL ROMÂNIEI)

Dacă cineva și-a propus să găsescă frumusețea în stare pură, aici este locul. Un concert în care divinitatea va fi prezentă prin instrumentele sale: vocea umană, harpa și psalterionul.

Un nume legendar, Elisabeth Seitz, și trio-ul Nuovo aspetto vor fi călăuzele serii.

Ar putea fi supranumită o seară de terapie muzicală, pentru că, nu numai compozițiile alese, ci, și interpretările țin de armonii celeste, programul „La lyra del Ciel” fiind conceput să umple cu emoții fiecare minut.

Și, da, este perfect adevărat. Aceste concerte de muzică veche, medievală, renascentistă, barocă, pe lângă ”noutatea” partiturilor, au și acest nouveau son. Interesant pentru că, instrumentele erau construite apropiindu-se mai mult de urechea umană, și nici nu exista tehnologia actuală. Sigur, ăsta e și motivul pentru care și un afon distinge dulceața sunetului unui Stradivarius, de ex., în comparație cu un instrument de serie din ziua de astăzi.

În program:

  •  Richard Edwards (1525-1566): Music with her silver sound din ”The Paradyse of Dayntry Devises”, 1576
  • Giovanni Girolamo Kapsperger (ca. 1580-1651): Toccata 2 în sol minor din ”Libro quarto d´ intavolatura di chitarrone”, 1604
  • Heinrich Schütz (1585-1672): Mein Herz ist bereit din colecția ”Symphoniae Sacrae II”, Op. 10 Nr. 1, SWV 341
  • Claudio Monteverdi (1567-1643): ”Musica” (L´Orfeo, 1607)
  • Ascanio Mayone (1565-1627): Toccata quarta din ”Diversi Capricci per sonare”, Libro I, 1603
  • Carlo Farina (1685-1766): Brando 4, 6 și 8
  • Claudio Monteverdi (1567-1643): Tempro la cetra din ”Libro settimo de madrigali”, 1619
  • Antonio Caldara (1670-1736): Ahi come quella in tempo cittá (Sedecia, 1732)
  • trad. Wales / David Owen (1712-1741): David of the white rock din Collection of Welsh Airs, 1829
  • trad. Wales / Joseph Haydn (1732-1809): The despairing Bard
  • Georg Friedrich Händel (1685-1759): Sinfonia (Saul, 1739)
  • Thomas Robinson (Ca 1560-1609): Twenty waies vpon the bels din ”The Schoole of Musicke”, 1603
  • Antonio Caldara (1670-1736): Ti daro laude (David Umiliato, 1731)
  • Melchior Hoffmann (ca.1679-1715): Singet dem Herrn
  • Johann Krieger (1651-1735): Lobet den Herren
  • Vicente Adan (b. 1658-1732): Fandango para Salterio
  • Lucas Ruiz de Ribayaz: Xacara din ”Luz a Norte Musical”, 1677
  • Georg Friedrich Händel (1685-1759): Cantata spagniola
  • Anonym, Spania, ca. 1700: Fandango de Cadiz
  • Giovanni Paisiello (1740-1816): Non fedele, ma crudele, 1768
  • Gregorio Strozzi (1615- ca.1687): Maschara Sonata & Paradetas
  • Francesco Ratis (ca. 1600-1676): Fuga del mondo din ”Canzonette spirituali e morali”, 1657
  • Bartolomeo Montalban (ca.1595-1651): Sinfonia “geloso”
  • Anonym, ca 1700: Tarantella
  • Francesco Ratis (ca. 1600-1676): Passacaglia della vita din ”Canzonette spirituali e morali”, 1657

Bilete și informații aici

18 NOIEMBRIE 2023, ORA 19:00

SALA AUDITORIUM (MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ AL ROMÂNIEI)

Actus Humanus

Martyna Pastuszka & {oh!} Orkiestra (Polonia)

„Actus Humanus” este un concert care are program compoziții de Francesco Geminiani și elevul său, Charles Avison .

Am putea spune două generații de compozitori, dar mi s-ar părea nedrept. Pentru că tendința, este să se considere că tot ce vine după e și mai și. Mai degrabă aș prezenta că au fost contemporani cu Bach și Mozart. Din această perspectivă aș vedea și compozițiile prezentate în concert.

Desigur, există și contribuția istorică la dezvoltarea formei de concerto, concertino, concerto grosso. Însă pe melomani îi vor fascina armonica caldă, specific barocă, și sunetul pur, construit pentru ansambluri mici, socotind și instrumentele tradiționale.

Seara este susținută de ansamblul polonez {oh!} Orkiestra condus de violonista Martyna Pastuszka.

În program:

  • Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso La Folia (după A. Corelli, Sonata op.5 no. 12)
  • Charles Avison (1709-1770): Concerto grosso în sol major (după F. Geminiani, Sonata op. 1 no. 1): Grave-Allegro-Adagio-Allegro-Adagio – Allegro – Grave- Allegro
  • Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso în do major (după A. Corelli, Sonata op. 5 no. 3): Adagio – Allegro – Adagio – Allegro
  • Charles Avison (1709-1770): Concerto grosso  nr. 6 în re major (după  D. Scarlatti): Largo – Con Furia – Adagio – Vivacemente
  • Francesco Geminiani (1687-1762): Concerto grosso în mi minor, op. 3 nr. 3: Adagio e staccato – Allegro – Adagio – Allegro

Informații și bilete aici.

19 NOIEMBRIE 2023, ORA 19:00

SALA AUDITORIUM (MUZEUL NAȚIONAL DE ARTĂ AL ROMÂNIEI)

Sparkling Haendel

O seară astfel definită nici nu ar mai avea nevoie de prezentare. Doar că…

Aș face doar o mică precizare. Cum deplângeam cvasidispariția din Festivalul Enescu a muzicii baroce, redusă drastic și nedrept, iată, există această șansă, cu acest festival dedicat. În muzica barocă, Haendel e fără îndoială unul dintre cei mai cunoscuți și cântați.

Un campion al repertoriului operatic. Cum este aproape imposibil să vedem în viitorul apropiat/îndepărtat o operă barocă pe scenele noastre, acest concert oferă această oportunitate.

Însoțitorii noștri vor fi cei de la Ansamblul de muzică barocă SEMPRE:

În program:

Fr. Haendel (1685 – 1759):

  • Ouverture Giulio Cesare in Egitto, HWV 17
  • Aria Singe, Seele, Gott zum Preise HWV 206 – soprană, vioară, continuo
  • Triosonata în sol minor, HWV 391 – două viori și basso continuo: Andante – Allegro – Arioso – Allegro Melinda, Mircea
  • Aria Flammende Rose, Zierde der Erden, HWV 210 – soprană, vioară, continuo
  • Concertul în si bemol major, HWV 288 – vioră, corzi, continuo: Andante – Adagio – Allegro
  • Aria Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 – soprană, vioară, continuo
  • Concertul în fa major, Op. 6, nr. 2: Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro, ma non troppo
  • Suită din opera Giulio Cesare in Egitto, HWV 17: Sinfonia – Recitativ E pur cosi in un giorno… – Aria Piangerò la sorte mia (Cleopatra) – Ouverture

Informații și bilete aici.

Urmăriți PressHUB și pe Google News

spot_imgspot_img
Dana Cristescu
Dana Cristescu
Dana Cristescu este specialist în Management. și Marketing, cu o experiență de peste 25 de ani în media, publishing și în industria tipăriturilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Ministerul Justiţiei anunţă constituirea unui grup de lucru interinstituţional pentru analiza legislaţiei privind infracţiunile de ură

Ministerul Justiţiei anunţă constituirea unui grup de lucru interinstituţional...

S-a semnat contractul pentru amenajarea Parcului Ciurchi din Iași | Ziarul de Iași

S-a semnat contractul pentru amenajarea Parcului Ciurchi din Iași,...

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...