Modernizarea Drumului Județean DJ 504, un proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, al cărui prim termen de finalizare trebuia să fie 31 mai 2021, riscă să nu se încadreze nici măcar în termenul de execuție asumat de constructor – octombrie 2021. Consiliul Județean a avansat însă un alt termen de finalizare a proiectului: iunie 2022. Potrivit oficialilor CJ, lucrările sunt executate în procent de 16%, dar potrivit constructorului, ele au trecut de 30%. Părțile vorbesc limbi diferite, dar un lucru e cert: proiectul nu e în grafic.

Pe 15 decembrie 2017, președintele de atunci al  Consiliului Județean Argeș, Dan Manu, și directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia, Liviu Muşat, semnau contractul de finanțare pentru unul dintre cele mai importante proiecte pentru infrastructura de transport rutier din Argeș „Modernizare DJ 504, limita jud. Teleorman – Popești – Izvoru – Recea – Cornățel – Vulpești (DN65A), Km 110 + 700 – 136 + 695, L = 25, 995 km, com. Popești, Izvoru, Recea, Buzoești, jud. Argeș”.

Era primul proiect pentru modernizarea drumurilor județene din Argeș finanțat în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa Prioritară 6 Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională

Proiectul suna la vremea aceea extrem de optimist pentru cele patru localități care așteptau de-o veșnicie transformarea unui drum plin de gropi, într-o șosea la standarde decente: modernizarea şi reabilitarea infrastructurii de acces care asigură conectivitatea indirectă cu rețeaua TEN-T, prin îmbunătățirea parametrilor relevanți – creșterea vitezei, siguranței rutiere, portanței pe raza localităţilor Buzoeşti, Izvoru, Popeşti, Recea, în vederea stimulării mobilității regionale.

“Obiectivul specific al acestui proiect este creşterea gradului de accesibilitate a zonelor rurale şi urbane situate în proximitatea reţelei TEN-T prin modernizarea drumului judeţean DJ 504”, se arată în descrierea proiectului.

# 26 de kilometri de drum județean ar trebui modernizați și reabilitați

Proiectul presupunea (și presupune încă) ranforsarea structurii rutiere existente cu mixturi asfaltice noi şi un strat din piatră spartă pentru sporirea capacităţii portante – lucrări la suprastructură, infrastructură şi racordări cu terasamentele la patru poduri, montarea unor parapeți metalici de siguranţă de tip semigreu pentru drum, realizarea de trotuare în localităţi, amplasate la marginea amprizei drumului modernizat de o parte şi de alta a drumului (acolo unde există spaţiul necesar) și realizarea de accese la proprietăți.

Pe lângă toate acestea sunt prevăzute amenajarea trecerilor de pietoni cu marcaj orizontal, instalarea indicatoarelor de semnalizare şi presemnalizare trecere de pietoni, a staţiilor de autobuz și amenajarea intersecţiilor cu drumurile clasificate şi neclasificate.

“Valoarea totală a contractului de finanțare este de 82.687.293,84 lei, din care 80.848.922,92 lei reprezintă valoarea totală nerambursabilă solicitată, iar 1.649.978,02 lei este cofinanţarea beneficiarului (…). Cu ajutorul financiar POR se vor realiza lucrări de modernizare și reabilitare a aproximativ 26 de kilometri de drum județean, conducând astfel la reducerea timpului de călătorie și, totodată, la creșterea siguranței circulației rutiere pe tronsonul de drum vizat prin proiect. Perioada de implementare a proiectului este de 41 de luni de la data semnării contractului de finanțare”, preciza în decembrie 2017, la semnarea contractului, un comunicat al ADR Sud Muntenia.

Practic, potrivit termenelor avansate atunci și anunțate pe site-ul CJ Argeș, proiectul ar trebui finalizat la 31 mai 2021. Mai exact, luna viitoare. Doar că lucrările sunt departe de se încheia.

# CJ spune că lucrările sunt executate în proporție de 16%, Constructorul zice că peste 30%

O recentă constatare făcută în teren de conducerea CJ Argeș arată că, la finele lunii martie 2021, când, teoretic, CJ trebuia să se pregătească de recepția proiectului, lucrurile în teren stăteau destul de prost.

“Am facut o deplasare în șantier pentru a vedea stadiul lucrărilor din cadrul proiectului ,,Modernizarea drumului județean DJ 504″. Constructorul de la DJ 504 Buzoești-Popești și-a reluat activitatea. Proiectul se află în curs de execuție. În prezent lucrările sunt executate în procent de 16%. Am discutat cu constructorul, reprezentat de către liderul de asociere General Trust Argeș S.R.L., dirigintele de șantier și primarii din localitățile Buzoești, Recea, Izvoru, Popești. Constructorul a ridicat câteva probleme apărute în timpul efectuării lucrărilor. Acestea urmează sa fie rezolvate împreună cu proiectantul în perioada imediat următoare. Au fost sistate lucrările datorită condițiilor de iarnă (conform Normativului C16-84, AND 605), dar acum, că vremea ne permite, îmi doresc ca executantul lucrărilor să crească ritmul de muncă și să recupereze întârzierea pe care o are”, explica, pe 30 martie, Marius Nicolaescu, vicepreședinte CJ Argeș.

În aceeași postare, oficialul CJ anunța și noul “termen de finalizare a proiectului: 30 iunie 2022”.

Pentru că marți, 14 aprilie 2021, pe site-ul CJ Argeș încă mai figura ca termen de finalizare a proiectului data de 31 aprilie 2021, am solicitat lămuriri oficialului CJ Argeș cu privire la noul termen anunțat.

“Prin actul adițional nr. 3 la contractul de finanțare pe care CJ l-a primit în 25.03.2021, s-a prelungit perioada de implementare a proiectului până la 30.11.2022. Motivul decalării este cererea constructorului. Pe motiv de Covid în special”, a precizat, pentru PressHub, vicepreședintele CJ Argeș, Marius Nicolaescu.

# Marius Nicolaescu explică de unde ar veni întârzierea

Pe datele furnizare de oficialul CJ, deducem că, brusc, cu doar cinci zile înainte de amintita vizită în teren, perioada de implementare a proiectului s-a prelungit cu mai bine de un an.

“În momentul de față, procentul ar fi trebuit să fie undeva la 25%, dar au promis și au venit cu forță de muncă și utilaje suplimentare ca să recupereze, au mai subcontractat. N-ar fi nicio problemă. Nu s-au organizat bine. Probabil au adus mai puțină forță de muncă decât trebuia. N-au avut probleme majore, ci probleme normale… cu podețele în special – amplasarea podețelor – și cu conducta de apă”,  a explicat, pentru PressHub, vicepreședintele CJ Argeș, Marius Nicolaescu.

Constructorul îl contrazice pe oficialul CJ și-i explică diferența între stadiul lucrărilor și valoarea decontată a lucrărilor.

“Nu este nicio întârziere”, a declarat, contactat de PressHub, Cătălin Spătaru, managerul S.C. General Trust (firmă care e lider de asociere).

Directorul general al firmei arată că oficialul CJ ar face confuzie între procente.

“Procentul de 16% care apare în postarea CJ, mai corect 16,2%, reprezintă valoarea decontată din lucrările supuse spre decontare până la 31 decembrie, care e altceva decât lucrările fizic realizate. Fizic, la ora actuală suntem un pic peste 30%”, a declarat, pentru PressHub, Valeriu Mihăilescu, directorul general al S.C. General Trust.

 “Noi am semnat acest contract în luna aprilie anul trecut, cu termen de execuție 18 luni de la predarea amplasamentului, predare care a fost amânată la 22 mai 2020. Asta înseamnă octombrie 2021. Noi trebuie și sperăm să terminăm proiectul în octombrie anul acesta, când se încheie contractual de execuție. Referitor la termenul de 30.06.2022 care apare în postarea CJ, presupun că domnul vicepreședinte a vrut să se refere la termenul la care se închide investiția și se face raportarea finală pentru acest obiectiv de investiții pe fonduri europene”, a mai explicat directorul general S.C. General Trust.

Întrebat dacă cele 30 de procente sunt în graficul sau sub graficul proiectului, sau, mai exact, dacă sunt sau nu întârzieri la proiect, Valeriu Mihăilescu a încercat să explice: “N-aș putea să spun că suntem strict pe grafic. Suntem foarte aproape de a atinge punctul graficului inițial, dar avem încă timp să recuperăm dacă nu apar probleme deosebite”.

#“Îmi rezerv dreptul ca, la o anumită dată, să cer o extensie de termen”

Cheia executării la timp a lucrării o reprezintă tocmai aceste probleme deosebite care ar putea să apară. Și, realist vorbind, există un risc considerabil ca modernizarea DJ 504 să nu se încheie la termenul asumat de constructor, mai ales că poate cere oricând o prelungire a acestuia. 

“Am considerat că sunt îndreptățit să fac o notificare CJ (pe care am și făcut-o) prin care anunț că îmi rezerv dreptul ca, la o anumită dată, să cer o extensie de termen din cauza unor situații neprevăzute, cum sunt cele impuse de pandemie, de exemplu”, mai spune Valeriu Mihăilescu.

# Cum se văd lucrările la nivelul comunelor prin care trece drumul

Popești, comuna din care au demarat lucrările este și localitatea cu cele mai avansate lucrări pe DJ 504.

“S-a turnat primul strat de asfalt pe toată porțiunea până la ieșirea din comună, în direcția Izvoru, al doilea strat s-a turnat pe vreun kilometru. Acum se dalează  șanțurile, se fac podurile și capetele de pod ale cetățenilor. Lucrările sunt întârziate, și din cauza vremii, și din alte motive, dar Popeștiul este cea mai avansată comună, că de aici s-a început”, a declarat, pentru PressHub, Mihai Ion, primarul comunei Popești.

Și la Izvoru lucrările sunt ceva mai avansate decât decât la următoarele două comune traversate de drumul aflat în modernizare.

# “Nu s-a pus, deocamdată, niciun metru de asfalt”

La Recea, lucrările au început anul trecut.

“La noi în comună e organizare de șantier. Aici se aduce piatră, aici se parchează utilajele. Nu știu să vă spun în ce stadiu sunt. Au decomaltat și pe stânga și pe dreapta, au tăiat din asfat, au frezat, au pus piatră spartă pe marginea drumului. Nu s-a pus, deocamdată, niciun metru de asfalt. Dar estimăm că anul ăsta se pot încheia lucrările. La noi se lucrează la două poduri care se reabilitează tot în proiectul ăsta: am înțeles că lucrarea e întârziată, dar văd că acum au venit cu forțe mai multe”, a declarat, pentru PressHub, Marin Pană, viceprimarul comunei Recea.

Edilul e îngrijorat pentru conducta de apă a localității.

“Ei o să toarne asfalt, ciment și noi n-o să mai putem interveni când va fi nevoie, dacă se sparge o conductă sau alte avarii, fără să afectăm carosabilul. Să vedem ce bani vom primi de la CJ ca să mai facem o conductă, eventual, pe partea cealaltă a drumului, ca să nu mai treacă pe sub asfalt”, a mai precizat edilul Marin Pană.

# “O să ajungă și la noi, cred, anul ăsta”

Buzoești, comuna de la capătul lanțului proiectului, mai are de așteptat până când va vedea modernizat tronsonul de drum care o traversează.

“La comuna noastră încă nu s-a ajuns. S-a început dinspre județul Teleorman și s-a lucrat efectiv în Popești, Izvoru și Recea, urmează și la noi modernizarea drumului. A început însă o lucrare la un pod, care are legătură cu proiectul, știu că termenul e 2022. O să ajungă și la noi, cred, anul ăsta”, a mărturisit, pentru PressHub, primarul comunei Buzoești, Ion Tănase.

Foto Facebook CJ Argeș

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Reper Media în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

partajează acest articol:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.