Evoluția tehnologică din ultimii ani și-a pus amprenta peste numeroase domenii, automatizând sarcinile repetitive și eficientizând timpii de acțiune. Această realitate este confirmată și de datele Eurobarometru, publicate în februarie 2025, care subliniază că peste 60% dintre europeni și 55% dintre români au o părere favorabilă față de roboți și inteligența artificială la locul de muncă, iar peste 70% consideră că aceștia îmbunătățesc productivitatea.
În contextul dat, este normal ca unele segmente de activitate, precum marketingul, să cunoască schimbări. Însă cât de mari vor fi ele, cu precădere anul acesta? Răspunsul este astăzi oferit de către agenția Sag Media Communications, care activează în industria MarCom încă din anul 2011. Având convingerea că orice „amenințare” vine la pachet cu nenumărate oportunități, echipa Sag Media Communications explică de ce inteligența artificială nu va reuși să înlocuiască expertiza personalului uman, dar poate face casă bună cu el.
Softurile AI, depășite de nevoia de autenticitate a publicului
Pentru ca publicul să rezoneze cu un brand, este necesar să existe anumite valori și percepții comune. Și totuși, mai trebuie ceva pentru a se produce diferențierea într-un cadru atât de competitiv ca cel de astăzi: o comunicare originală, care să determine atitudini pozitive și, ulterior, loialitate.
„Înțelegerea în profunzime a publicului țintă, a obiceiurilor și dorințelor lui reprezintă baza strategiilor de succes. Specialiștii MarCom analizează comportamente și sentimente, reușind astfel să stârnească reacțiile dorite. Deși inteligența artificială excelează la colectarea datelor demografice, are limitări în privința celor psihografice. Desigur, reușește să genereze conținuturi personalizate, dar acestea sunt adesea lipsite de «componenta umană» și audiența sesizează. În România, conform unui studiu recent Ipsos, 50% dintre conaționali sunt neliniștiți cu privire la produsele și serviciile care folosesc AI, iar această reticență nu rămâne fără urmări”, punctează Andreea Paleologu, Account Director Sag Media Communications.
Gestionarea completă a campaniilor, posibilă doar cu implicare umană
De la crearea de conținut pentru platformele de socializare, la conturarea unor strategii de poziționare, implementarea unor campanii de vânzare sau promovarea în diverse medii (inclusiv offline), sfera marketingului cuprinde o gamă foarte variată de servicii. Această abordare omnichannel asigură o experiență completă consumatorilor, experiență ce nu poate fi oferită doar cu aport tehnologic, adică exclusiv cu ajutorul AI.
„În etapa de stabilire a conceptului, softurile care generează sugestii standard prin intermediul AI pot fi o sursă bună de inspirație. Însă cum rămâne cu faza de implementare efectivă? Aceasta nu poate fi finalizată decât cu ajutorul specialiștilor, care iau decizii în manieră informată, având în vedere o multitudine de factori. Planificarea unei campanii, diseminarea mesajelor, realizarea unui eveniment, toate presupun acces la o rețea de colaboratori, implicând abilități puternice de negociere și un nivel de flexibilitate sporit”, subliniază Carina-Andreea Encuță, Account Manager.

Adaptabilitatea, element cheie în segmentul MarCom
Dincolo de feedbackul imediat primit din partea publicului, impactul pe termen lung este cel care asigură longevitatea companiilor. Gândirea în perspectivă, agilitatea și așteptările realiste sunt esențiale în marketing, oferind indicii importante despre ritmul evoluției unui brand.
„Reușita unei inițiative de marketing este influențată de foarte multe aspecte, unele dintre ele acționând în viitor. Ca atare, capacitatea de a anticipa anumite tendințe ale pieței și de a preveni contextele nefavorabile unei afaceri joacă un rol cheie în acest domeniu de activitate. Construirea unei conexiuni autentice între consumatori și brand reprezintă întreaga miză, întrucât ea va contribui mai apoi la îndeplinirea obiectivelor organizaționale și la identificarea altor direcții de acțiune inovatoare. Intuiția și adaptabilitatea sunt două instrumente puternice pentru specialiștii MarCom, pe care inteligența artificială nu le deține – cel puțin nu acum”, aduce în atenție Cristian Paleologu, Managing Partner Sag Media Communications.
Gestionarea situațiilor de criză, o reală provocare
În tratarea acestui subiect nu pot fi trecute cu vederea crizele de comunicare, ce implică nu doar empatie, ci și o serie de decizii strategice luate cu rapiditate. Iar pentru că fiecare situație este unică, implicarea inteligenței artificiale în procesul de rezolvare este, pe cale de consecință, limitat.
„Indiferent de etapa de dezvoltare în care se află, o companie poate ajunge într-o situație mai tensionată cu stakeholderii ei. Iar pentru aplanarea momentelor de criză, înțelegerea peisajului cultural este fundamentală. Concret, experții în marketing și comunicare identifică sensibilitățile audienței și variabilele care au generat neplăcerile, iar apoi structurează un răspuns care să țină cont de caracteristicile emoționale. Recomandările AI nu pot înlocui expertiza oamenilor, care analizează imaginea de ansamblu, ci nu doar un cadru al ei”, adaugă Damiana Ilinca, Senior Account Manager Sag Media Communications.
Un lucru devine așadar cert: inteligența artificială nu va putea lua locul agențiilor de marketing. Însă chiar dacă sunt pe alocuri privite cu scepticism, performanțele AI completează și sprijină munca specialiștilor MarCom. Această colaborare este promovată și de Sag Media Communications, care recunoaște meritele tehnologiei și susține inovația în domeniul ei de activitate. În ciuda limitărilor, softurile de învățare automată au diminuat semnificativ eforturile umane, aducând în centrul atenției instrumente capabile să crească productivitatea și eficiența.
Despre Sag Media Communications
Sag Media Communications a fost înființată în anul 2011, la inițiativa co-fondatorilor Andreea și Cristian Paleologu. Agenția MarCom oferă servicii de comunicare integrată de marketing și digitalizare (website development, digital branding, PR, social media, dezvoltare de conținut și campanii online sau omnichannel).
În prezent, promovează lucrul remote cu echipe operaționale în București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara (România), precum și în Ungaria, Portugalia, Spania și Cehia. Agenția le oferă colaboratorilor campanii MarCom (de marketing și comunicare) ce generează atât brand awareness, cât și conversii/vânzări, dar și consultanță pentru acces la piețe noi, cum sunt, printre altele, Ungaria, Cehia, Portugalia, Elveția, Germania, Franța, Spania, Portugalia.