Protest: Într-o democrație liberală, problemele civile nu se rezolvă „cu Armata”!

Data:

Podul peste râul Siret, din localitatea Luțca, județul Neamț, s-a prăbușit. Premierul-general Nicolae Ciucă a dispus ca Ministerul Apărării Naționale să acționeze de urgență pentru restabilirea circulației în zonă.

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei își exprimă îngrijorează, într-o scrisoare de protest, față de acest reflex autoritar al puterii politice, de a rezolva problemele civile „cu Armata”.

Vă prezentăm comunicatul integral al Mișcării pentru Dezvoltarea Moldovei

Reflexel vine în contextul în care, așa cum notează mass-media, proiectele Legilor Securității au fost scrise tot de instituțiile de forță, și tot sub umbrela Ministerului Apărării Naționale. Solicităm încă o dată partidelor politice care formează Coaliția de guvernare, precum și Președintelui României, să își amintească faptul că România este o democrație liberală și nu o republică militară, și să acționeze pentru a întări controlul civil asupra puterii.

Premierul Ciucă ar fi avut numeroase alte căi de a dispune măsuri de urgență:

  • Consiliul Județean Neamț, proprietarul podului, are resursele necesare pentru a interveni. Mai mult, afirmă că nu a recepționat lucrarea, deci aceasta se află în administrarea unei firme de construcții, care prin însăși definiția ei are atribuțiile de a realiza… construcții;
  • Ministerul Transporturilor are în subordine Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care, după cum îi spune și numele, are și responsabilitatea și capacitatea administrativă și financiară de a pune în practică lucrări de infrastructură rutieră;
  • Pentru cazurile de urgență, statul român are cadrul legislativ și instituțional să intervină prin Departamentul de Situații de Urgență și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, instituții în care s-au făcut investiții masive în ultimii ani, tocmai pentru a le întări capacitatea de a interveni în astfel de situații.

Prim-ministrul nici măcar nu a încercat să folosească una din aceste instituții, ci a decis direct, fără a se consulta cu altcineva, să ordone Armatei să intervină. Pentru un fost general, devenit prea devreme politician, nu este surprinzător reflexul de a „trimite Armata” acolo unde există atâtea mecanisme civile de intervenție. Este însă îngrijorător pentru democrație. Ce va urma? Prim-generalul Ciucă va „trimite Armata” să facă ordine la eventuale proteste ale cetățenilor? Sau împotriva Opoziției să o aducă la ordine?

În democrațiile stabile, există reglementări ferme privind trecerea ofițerilor superiori din structuri de forță în poziții de demnitari. Spre exemplu, în Statele Unite, o astfel de perioadă de „cool-down” a fost introdusă chiar din 1947, prin National Security Act, inițial de 10 ani, apoi redusă la 7 ani.

Unul din motivele importante este că ofițerii superiori au așa numita „gândire militară” („military mindset”) și sunt tentați să aleagă soluții rapide, de forță, la probleme pe care democrațiile le rezolvă prin mecanisme civile și dezbatere, ceea ce reprezintă un pericol pentru democrație.

În România, generalul Ciucă a fost trecut în rezervă în 2019, pentru a ocupa peste noapte funcția civilă de consilier al Președintelui Iohannis. În doar doi ani, a fost propulsat parlamentar, lider de partid și prim-ministru, ba chiar se dorește candidat la președinție în 2024. În Statele Unite, abia în 2026 ar fi putut să ocupe o funcție de demnitate publică.

În cele câteva luni de când este la conducerea guvernului, premierul Ciucă și-a arătat în mod repetat, și în alte ocazii, reflexele de „gândire militară”: a promovat mai multe acte normative prin care a crescut rolul serviciilor de informații în probleme civile; a inițiat redactarea Legilor Securității într-un cadru opac, cu rezultate deosebit de îngrijorătoare; a modificat peste noapte, „ca hoții”, legea transparenței decizionale, introducând excepții abuzive de la procedura obișnuită; a închis practic inițiativele guvernamentale de deschidere a guvernării; și, ca lider de partid, refuză să publice informațiile de interes public, chiar și atunci când este obligat de decizii ale instanței.

Încă o dată, afirmăm că militarizarea rapidă a statului, sub conducerea unui premier trecut mult prea repede din haina de general activ în cea de politician de carieră, și la comanda unui președinte aflat moral tot mai departe de cetățeni, de democrație și de libertate, este o tendință ce ne îngrijorează profund. Solicităm ferm tuturor partidelor politice să oprească de îndată acest derapaj care pune în pericol sistemul democratic din România.

Semnatari:

Centrul pentru Inovare Publică

ActiveWatch

Asociația Miliția Spirituală

Asociația Respiro

Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei

CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică

Institutul Român pentru Pace – PATRIR

Asociația CIVICA

Asociația dexonline

Reset

Frontline Club Bucharest

Asociația Română Anti-SIDA (ARAS)

Centrul pentru Jurnalism Independent

Asociația Kompatibil

Asociația Parcul Natural Văcărești

Asociația pentru Tehnologie și Internet (MIȘCAREA PENTRU DEZVOLTAREA MOLDOVEI)

spot_imgspot_img
Sebastian Oancea
Sebastian Oancea
În prezent, redactor-șef la publicația Vrancea24, corespondent G4 Media și editor la PRESShub, cu o experiență de peste 20 de ani în presa scrisă, radio și televiziune. Sebastian Oancea și-a început ucenicia la Ziarul de Vrancea. A fost corespondent la mai multe publicații și televiziuni naționale. Este singurul ziarist român menționat de două ori în Raportul de Stat al Statelor Unite ale Americii, în anii 2006, respectiv 2020, la capitolul Libertatea de exprimare. A fost cercetat de DIICOT pentru că a refuzat să dezvăluie sursa unor scurgeri de informații din NATO - MApN și a câștigat 5 procese intentate de fostul președinte al Consiliului Județean Vrancea, Marian Oprișan.
1 COMENTARIU
  1. Lasati domnilor si doamnelor sa intervina si armata, in chestiuni tehnice civile, pentru ca armata are destule dotari si forta de lucru, platite, dar care stau mai mult degeaba. Le va servi si drept antrenament la locul de munca. Restul institutiilor de care pomeniti sint oricum depasite de evenimente, avind in vedere ca oricum nu fac fata la problemele curente, si la lipsa de personal. In plus, armata intervine repede, la ordin, pe cind institutiile civile dorm in opinci, si cu greu se pot otganiza intr-un intreg. In SUA exista acel Army Corps of Engineers, care participa la cele mai complicate probleme de constructii civile, inclusiv prin proiectare si executie, asa ca eu zic ca e mai bine sa urmam exemplele bune din tarile mai avansate… In afara de asta, problemele in Moldova sint oricum mari, din cauza razboiului de la granite, asa ca o mina de ajutor in plus nu strica. Da, ar trebui sa fie o conditie la toate aceste „colaborari”: sa se limiteze la actiuni temporare, unde interventia rapida este necesara, fara a fi trase sfori pentru a influenta viata si activitatea civila, in prezent sau in viitor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Israelul a anulat ofensiva anunțată împotriva Iranului. Ce sfat a primit din partea SUA?

Israelul a anulat ofensiva anunțată împotriva Iranului. Ce sfat...

Noul oraș-magnet al României

Noul oraș-magnet al României se află în Banat, Timișoara...

Unii dintre cei mai spectaculoși dansatori de flamenco și de dans contemporan din lume vin la Iași

Unii dintre cei mai spectaculoși dansatori de flamenco și...

Descoperire revoluționară: superantibioticul

Descoperire revoluționară: superantibioticul sau medicamentul care poate ucide orice...