Oltcit și ARO au dat faliment pentru că, în aprilie 1989, Ceaușescu a dat o lege care interzicea împrumuturile externe, susține istoricul Petre Opriș într-un interviu acordat pentru aktual24.ro.
Nici Ceaușescu, nici Gheorghiu-Dej nu și-au dat seama, până la sfârșitul vieții lor, că fanatismul politic și fidelitatea față de un sistem falimentar, comunismul, i-a condamnat să fie vasali ai Rusiei sovietice, personaje care puteau fi înlocuite oricând cu altele exact la fel, afirmă istoricul.
Economia comunistă este nereformabilă prin însăși structura ei, deoarece funcționează în sistem centralizat, prin Comitetul Planificării.
Acest lucru o încremenește, o face vulnerabilă în față șocurilor pieței, mai spune Petre Opriș, unul dintre cei mai buni experți din România privind economia și industria țării noastre în perioada 1945-1990.
Decizia absurdă a lui Ceaușescu care a scos România de pe piață
În analiza sa, interlocutorul explică faptul că decizia absurdă a lui Ceaușescu de a da în aprilie 1989 o lege prin care interzicea contractarea de noi credite externe, laolaltă cu ambiția de a plăti anticipat datoriile, au scos România de pe piață.
Din acest moment, după 1990, când a fost nevoie de retehnologizarea marilor uzine, precum cele care produceau ARO la Câmpulung și Oltcit la Craiova, nimeni n-a mai fost dispus să ne acorde credite.
În lipsa banilor pentru modernizarea liniilor de producție, au apărut falimentele.
Criza datoriilor care a dus la falimentul de țară din 1982 a fost generată de o politică proastă a lui Ceaușescu peste care s-a suprapus o conjunctură foarte ghinionistă.
Crizele petrolului, revoluția islamică din Iran, inundațiile, cutremurul și seceta din România au produs șocuri pe care conducerea țării le-a gestionat foarte neinspirat, arată istoricul Petre Opriș, autor a mai multe cărți având ca subiect economia și industria României din perioada comunismului.
Oltcit și ARO au dat faliment din cauza lui Ceaușescu
Domnule Petre Opriș, cum s-a ajuns la intrarea în incapacitate de plata din 1982 a României?
Mai întâi au fost despăgubirile acordate pentru proprietățile naționalizate în 1948… Au fost sume mici, totuși. 68 de milioane de dolari…
68 de milioane de dolari înseamnă valoarea producției totale de petrol a României în 1949!
Asta a fost, din ce mi-ați spus dumneavoastră într-o discuție anterioară, o afacere care a vizat mijlocul anilor 1960. Până în 1970 se cam platisera datoriile.
Falimentul României a fost în toamna lui 1981, deci la mai mult de 11 ani distanță.
Prima tatonare serioasă a României pentru a lua împrumuturi din Occident a avut loc în 1956. Și tatonarea respectivă a continuat în 1959, cu banii jos pentru utilajele pe care noi le doream, și cu credite tehnice. Asta înseamnă un credit de un an, doi maxim, pe care să le plătim cu produse.
Interviul integral, în Aktual24
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
„… Nici ceusescu… nu si-au dat seama…”___–__asta spuneam doar cateva saptamai in urma, (la art. cu ” Daca ceausescu a fost asa grozav…”), ca ceausescu nu avea niciun fel de instructie sau educatie, mai ales economica, de unde batutul campii cu „tezele”, tocmai pentru a-si acoperi imensul deshert in economie si social, practic individul era tabula rasa, mai mult ( prin prisma biblica), si el si leana, au fost doua fiinte diabolice, care-si urau trecutul, din copilarie si frageda tinerete ( lipsuri materiale si emotionale si -probabil- abuzuri) de unde ura lor impotriva umanitatii( mai aproape , impotriva poporului roman) si voiau sa pedepseasca intreaga suflare, pentru a-si linisti demonii din ei, practic au si reusit…Analogia se poate face-si cred ca este valida- cu copii abuzati fie sexual fie fizic sau doar verbal, in general ei insasi vor deveni abuzatori sau-in unele cazuri- se sinucid, insa sunt rare cazurile cand acestia isi pot depasi conditia…
Interesant că acest istoric se pricepe la economie, bănuiesc că și la fotbal. Spre știință domniei sale, Oltcit-ul s-a produs și după moartea lui Ceaușescu, cu o serie de piese din inport, o mașină buna sub numele de Oltenia. Nu domnule istoric, nu din faptul că nu s-au importat piese cum susțineți a un dat faliment ARO și Oltcit ci faptul că ne-am vândut fabricile pe nimic unor aventurieri economici care apoi le-au vândut la fier vechi. Și încă ceva, Dacia, făcută cu piese românești nu a dat faliment. De ce? Fiindcă la conducerea ei a fost d-l Stroie, un bun inginer și un bun manager.
După 1990 câțiva ani ARO era mașină care nu puteai sa o cumperi decât cu șpăgi mari. De ce avea uzina nevoie de împrumuturi ????
Falimentul României actuale probabil că tot lui Ceaușescu i se datorează,nu-i așa ???
A auzit cineva de nenea acesta Petre Opriș,istoric? Spre știință Uzina 23 August,IMGB,FMUAB,FMGS,ca să enumăr doar câteva,puteau produce orice,mai puțin bomba atomică,dar dacă era nevoie o produceau și pe această.Se pare că domnul Oprea nu a pre fost prin uzină pun pariu că nu știe să deosebească un strung de o raboteză sau de o freză.
Petre Opriș ,nu știu dacă este real,spune numai minciuni.
ARO și OLTCIT s-au fabrica și după 1990.
Falimentul lor a fost creația „patrihotilor” care au guvernat tara din 1990 pana acum.
Vreti sa ne convinge-ti ca mortul e vinovat ??!!!