ITI Delta Dunării va continua și în exercițiul 2021-2027. Mecanismul a contractat proiecte în valoare de 865 milioane de euro din fondurile alocate de UE. Top 10 proiecte

Mecanismul de Investiții Teritoriale Integrate pentru Delta Dunării, din care fac parte autorități locale și județene din Constanța și Tulcea, a reușit să depună în actualul exercițiu financiar 1.743 de proiecte, în valoare totală de 1,43 miliarde de euro, din care au fost contractate 996 de proiecte, în valoare totală de 865,5 milioane de euro. Mai exact, au fost contractate peste 77% din fondurile totale alocate de UE pentru această regiune, potrivit informațiilor obținute de PressHub. Printre proiectele care au primit finanțare se numără: podul peste Dunăre între Brăila și Tulcea, modernizarea Portului Tulcea, modernizarea Aeroportului ”Delta Dunării” și reabilitarea unor drumuri județene din Constanța unde au loc frecvent accidente rutiere grave.

ITI este un proiect pilot și fiindcă s-a dovedit a fi un succes în primul său exercițiu financiar din 2014-2021, va continua și în perioada 2021-2027, au anunțat reprezentanții   organizației.

Reprezentanții ITI Delta Dunării au declarat pentru PressHub.ro că în urma negocierilor purtate cu Comisia Europeană, cele două părți au convenit continuarea proiectelor prin intermediul acestui mecanism pentru a reuși să-și atingă obiectivele propuse în cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Deltei Dunării:

”Având în vedere negocierile purtate de România cu Comisia Europeană, privind viitoarea Politică de Coeziune, pentru exercițiul financiar 2021-2027 au fost elaborate de către Ministerul Fondurilor Europene documentele de lucru privind logica intervenției pe fiecare Obiectiv de Politică și pe fiecare domeniu.

Mecanismul ITI pentru Delta Dunării va continua și în perioada 2021-2027, pentru finalizarea acțiunilor de realizare a obiectivelor specifice, stabilite în cadrul Strategiei Integrate de Dezvoltare Durabilă a Deltei Dunării (SIDD DD)”, a declarat Ilie Petre pentru PressHub.

Ce este mecanismul ITI Delta Dunării și cum a funcționat în primul său exercițiu financiar

  • ITI Delta Dunării este un mecanism financiar integrat dedicat zonei Deltei Dunării și creionat în funcție de nevoile specifice acestui teritoriu.
  • Pentru implementarea mecanismului a fost creată Asociația pentru Dezvoltare Intercomunitară ITI Delta Dunării, care promovează mecanismul de finanțare și încearcă să ajute beneficiarii pentru a atrage cât mai multe fonduri.
  • Zona de implementare a mecanismului ITI Delta Dunării cuprinde teritoriul a 38 de unități administrativ teritoriale (5 urbane și 33 rurale, dintre care patru localități din județul Constanța și două Consilii Județene – Tulcea și Constanța).
  • Mecanismul de Investiții Teritoriale Integrate (ITI), creat în sud-estul țării și aplicat în zona influențată de Delta Dunării a fost un proiect pilot care s-a bucurat de succes în primul său exercițiu financiar.
  • Până la 31 octombrie au fost depuse proiecte în valoare de 1,4 miliarde de euro, din care au fost contractate deja investiții în valoare de aproape 866 milioane de euro, adică prin acest mecanism au fost accesate peste 77% din fondurile alocate de UE.
  • 1,12 miliarde de euro au fost alocați direct de la Bruxelles pentru dezvoltarea comunităților care trăiesc în acest teritoriu. Banii au venit prin aceleași linii de finanțare la nivel național (POIM, POR, PNDR, POCU etc.), dar diferența au făcut-o ghidurile de implementare a proiectelor de aici, croite pe specificități și nevoi.

Top 10 proiecte accesate de ITI Delta Dunării

Conform datelor transmise de ITI Delta Dunării pentru PressHub, un top al primelor 10 proiecte accesate de autoritățile locale și județene care fac parte din mecanismul-pilot, în funcție de valoarea acestora, arată în felul următor:

  • Podul suspendat peste Dunăre între Brăila și Tulcea

Beneficiar: CNAIR S.A/ Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 1.696.947.366,28 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Termenul prevăzut pentru finalizarea podului este anul 2022. Proiectul prevede construirea propriu-zisă a podului suspendat  peste Dunăre, cu o lungime de 1,9 km, construirea a 16,940 km de drum principal între Brăila și Jijila (din care 5,746 km – 2×2 benzi;11,155 km – 2×1 benzi), construirea a 2 viaducte de acces de 90 m fiecare, un drum de legătură (racord cu Măcin), de 4,366 km, un pasaj, 12 poduri, 23 structuri casetate, un centru de întreținere și operare, un nod rutier, 7 intersecții la nivel (5 girații și 2 intersecții în T), o stație de taxare. Lungimea totală a drumului nou construit va fi de 23,461 km.

  • Modernizarea Portului Tulcea 

Beneficiar: UAT Județul Tulcea/ Program:POIM

Valoarea totală eligibilă: 159.969.733 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Obiectivul proiectului constă în modernizarea și dezvoltarea infrastructurii portuare care deservește traficul cu nave de mărfuri și traficul cu nave de pasageri, conform volumului actual și previzionat al cererii, în scopul creșterii eficienței și siguranței operațiunilor portuare. Indirect, modernizarea infrastructurii portuare creează premisele pentru dezvoltarea serviciilor de transport naval de pasageri, prin creșterea numărului de curse zilnice și, după caz, a capacității navelor.

  • Modernizare infrastructură de transport regional pe traseul DJ 226 Corbu – Săcele – Istria – Mihai Viteazu

Beneficiar: UAT Județul Constanța/ Program: POR

Valoarea totală eligibilă: 107.282.416,77 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Prin acest proiect, UAT Judeţul Constanţa prin Consiliul Judeţean Constanţa urmăreşte creşterea calităţii vieţii, a transportului şi a mobilităţii populaţiei, bunurilor şi serviciilor din Judeţul Constanţa prin reabilitarea şi modernizarea reţelei de drumuri judeţene.

  • Modernizare infrastructură de transport regional pe traseul Niculițel și Turda – Sarichioi

Beneficiar: UAT Județul Tulcea/ Program: POR

Valoarea totală eligibilă: 76.309.480,46 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Modernizare infrastructura de transport regional pe traseul DJ 229 Niculițel si Turda – Sarichioi pe o lungime de 28,864 km.

  •  Creșterea siguranței și securității pasagerilor pe Aeroportul ”Delta Dunării” Tulcea

Beneficiar: Regia Autonomă Aeroportul ”Delta Dunării” Tulcea/ Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 59.415.601 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Obiectivul general al proiectului este de creştere a gradului de utilizare sustenabilă a Aeroportului ”Delta Dunarii” Tulcea prin asigurarea securității pasagerilor și bagajelor în conformitate cu mai multe prevederi europene.

  •  Reducerea eroziunii costiere Faza II (2014-2020) (1,81% teritoriului ITI DD)

Beneficiar: ANAR/ Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 58.071.435,28 lei

Stadiu: În implementare

Rezumat Proiect: Scopul acestui proiect este să asigure adaptare la schimbările climatice, prevenirea și gestionarea riscului prin protecția la eroziune a liniei țărmului în condiții medii anuale și în timpul evenimentelor cu perioada de recurentă de până la 1/100 ani, pentru o durată de viață proiectată de 50 ani.

  •  Revizuirea planului de management și a regulamentului RBDD

Beneficiar: ARBDD/Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 43.529.702,2 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Obiectivul general al proiectului este menţinerea echilibrului ecologic al biodiversităţii şi a patrimoniului natural, precum şi implementarea măsurilor de îmbunătăţire a stării de conservare a ecosistemelor din Rezervaţia Biosferei Deltei Dunării prin creşterea capacităţii instituţionale de gestionare a reţelei de arii naturale protejate, în conformitate cu directivele europene.

  • Modernizare infrastructură de transport regional pe traseul Vișina – Ceamurlia de Sus

Beneficiar: UAT Județul Tulcea/ Program: POR

Valoarea totală eligibilă: 40.651.516,9 lei

Stadiu: În implementare

Despre proiect: Modernizarea tronsonului de drum județean pe traseul Vișina- Ceamurlia de Sus

  • Îmbunătățirea condițiilor hidrologice în habitatele naturale acvatice din RBDD pentru conservarea biodiversității și a resurselor halieutice – Complexele lacustre Șontea-Fortuna, Matița-Merhei, Somova-Parcheș

Beneficiar: ARBDD/ Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 35.910.901,99 lei

Stadiu: În implementare

  • Sistem de Management integrat al deșeurilor în Jud. Tulcea – faza II

Beneficiar: UAT Județul Tulcea/ Program: POIM

Valoarea totală eligibilă: 33.539.286 lei

Stadiu: Finalizat

Despre proiect: Scopul proiectului a fost acela de a stabili un set de măsuri care să conducă treptat la un standard de viață ridicat al populației din județul Tulcea, precum și la un mediu mai puțin poluat.

Andreea Pavel
Andreea Pavel este jurnalist si fondator al ziarului Info Sud-Est. A debutat in presa in anul 2007, iar in anul 2014 a castigat Tanarul Jurnalist al Anului ”pentru indrazneala de a face presa libera la Constanta”. Infiintat in anul 2012, saptamanalul Info Sud-Est s-a remarcat printr-o serie de investigatii despre legaturile transpartinice, abuzurile si coruptia de la malul marii, dar si prin campaniile de salvare a patrimoniului cultural si istoric din Constanta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

STUDIU | Ivermectina, niciun beneficiu în tratarea pacienților infectați cu COVID-19 cu forme medii sau severe

Cel mai mare studiu științific de până acum arată că Ivermectina nu are niciun beneficiu în tratarea pacienților cu o afectare moderată în urma infecției cu SARS-CoV-2.

Clujul, tot mai aproape de a scăpa de restricții. Rata incidenței COVID-19, în continuă scădere

Rata de incidență a cazurilor COVID-19 în municipiul Cluj-Napoca se află într-o continuă scădere, conform datelor Direcției de Sănătate Publică (DSP) Cluj. Dacă rata...

Cazul bărbatului decedat la Pitești. Medic șef: Moartea a fost violentă

Moartea a fost una violentă, survenită în urma unui politraumatism, iar cauza imediată a decesului a fost asfixia mecanică.