Potrivit publicației CursDeGuvernare.ro, în 12 județe ale României, ponderea celor care primesc ajutor social pentru a beneficia de prevederea legală referitoare la venitul minim garantat a depășit pragul de 10 la mie.
Există chiar un județ în care acest indicator a depășit pragul de sărăcie de 20 la mie, Teleorman. Foarte aproape de acesta sunt Vaslui (19,6 la mie) și Buzău (19 la mie). Pragul de 15 la mie a fost trecut de Mehedinți (17,1 la mie), Dolj (16,1 la mie), Vrancea (15,3 la mie) și Bacău (15 la mie).
Zonele cele mai afectate sunt Oltenia și sudul Moldovei.
Articolul integral, în CursDeGuvernare.ro!
Stimularea TEORETICĂ a participării pe piața muncii a beneficiarilor de ajutor social
În toamna acestui an, a fost adoptată Ordonanța de Urgență care modifică și completează Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat și Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.
Principalele modificări vizează stimularea participării pe piața muncii a beneficiarilor de ajutor social, prevenirea dependenței de acest beneficiu, precum și măsuri pentru reducerea șomajului în rândul tinerilor NEET (care nu au loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională).
Scopul noilor reglementări este de a susține persoanele care vor să iasă din starea de vulnerabilitate, asigurându-le acces la educație și calificare, precum și sprijin financiar, prin decontarea transportului pentru cei care merg la școală și prelungirea ajutorului social pentru cei care se angajează.
Principalele modificări aduse Legii nr. 416/2001:
– Menținerea ajutorului social, timp de încă 6 luni din momentul angajării, dacă beneficiarul se angajează pentru o perioadă de cel puțin 24 luni. În cazul în care contractul de muncă al unui beneficiar încetează din inițiativa angajatorului în mai puțin de 24 de luni, sumele acordate cu titlu de ajutor social nu vor constitui debit și nu vor fi recuperate. În schimb, dacă raporturile de muncă încetează din motive imputabile angajatului, sumele acordate cu titlu de ajutor social vor fi recuperate pe întreaga perioadă.
– Posibilitatea ca persoanele beneficiare de ajutor social să urmeze cursuri de tip ”A doua șansă”, la recomandarea agenției județene pentru ocuparea forței de muncă. Refuzul de participare va conduce la încetarea ajutorului social și interzicerea solicitării unui nou drept pentru o perioadă de 12 luni, ca și în cazul refuzului unui loc de muncă.
– Introducerea obligativității prezentării persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, pentru aplicarea măsurilor de stimulare a ocupării, din 6 în 6 luni sau ori de câte ori sunt solicitate. Neprezentarea la agenția pentru ocuparea forței de muncă se va asimila refuzului unui loc de muncă și va conduce la încetarea ajutorului social și posibilitatea depunerii unei noi solicitări după o perioadă de 12 luni. Această obligație a existat și anterior, până în anul 2016, și a fost reintrodusă pentru menținerea legăturii între serviciile de ocupare și beneficiarii de ajutor social.
– Decontarea transportului pentru persoanele apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor social care urmează cursurile programului ” A doua șansă”, la o distanță mai mare de 5 km față de locuință. Se propune decontarea, către autoritățile administrației publice locale, a sumei de 500 lei/persoană/semestru școlar, din bugetul Ministerului Muncii și Protecției Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și agențiile teritoriale.
Se estimează că până la sfârșitul anului vor beneficia de măsura prelungirii acordării ajutorului social aproximativ 10.000 persoane, iar de includerea în programul ”A doua şansă”, aproximativ 5.000 de beneficiari.
În ceea ce privește Legea nr. 76/2002, principala modificare adusă acesteia prin ordonanța de urgență constă în faptul că a fost extinsă grupa de vârstă pentru care se aplică măsurile destinate tinerilor NEET, de la 16 – 25 de ani, cât este în prezent, la 16 – 30 de ani.
Teoretic, acest lucru va permite includerea unui număr mai mare de tineri care nu au loc de muncă, nu urmează o formă de învăţământ şi nu participă la activităţi de formare profesională în proiectele cu finanțare din fonduri europene nerambursabile.
Practic, rămâne de văzut!
Aproximativ 2.000 de tineri NEET vor beneficia în acest an de măsuri finanțate din bugetul asigurărilor de șomaj, impactul financiar fiind estimat la 5.625.000 lei.