Libertatea academică românească amenințată de legile privind verificarea plagiatului și mandatele rectorilor, în contextul în care influența și abuzul de putere politică sunt prezente, arată Monitorul Libertății Academice 2023, al Parlamentului European.
Analiza Parlamentului European aduce concluzii îngrijorătoare
Analiza consemnează o scădere a punctajului României la peste jumătate din criteriile pe baza cărora e evaluată libertatea academică în țară. Și enumeră cazurile răsunătoare de plagiat, și incapacitatea mediului academic de a ataca tentativele de încălcare a principiilor academice printre principalele probleme ale acestui sistem.
Raportul Parlamentului European de Monitorizare a Libertății Academice – 2023 (integral aici), realizat pentru legislativul comunitar de o echipă de specialiști de la Universitatea din Oslo și Universitatea Twente, a fost publicat la sfârșitul lunii februarie.
Analiza, citată de Edupedu, trece în revistă o serie de evaluări independente ale mediului academic din România, dintr-o serie de perspective.
Și arată că, deși țara se menține în „top 20-30%” global din punct de vedere al respectării libertății academice, un indice al libertății academice arată că, în 2022, țara a înregistrat față de anul anterior o scădere ușoară la 4 din 6 indici luați în calcul: indicele general, cel referitor la libertatea de cercetare și predare, cel referitor la autonomie instituțională și cel referitor la expresia academică și culturală.
Iar, potrivit unui punctaj al autonomiei universitare realizat de Asociația Universităților Europene, care anul trecut a luat în calcul și România, țara figurează în jumătatea inferioară a listei de țări UE, în ceea ce privește autonomia instituțională universitară, notează analiza Parlamentului European.
Libertatea academică românească amenințată: veșnicul nepotism
Aceasta arată că, dacă anul trecut, în pregătirea noilor legi ale educației, precedentul raport identifica o serie de amenințări la adresa libertății academice și autonomiei instituționale în România, precum instabilitatea politică și interferențe guvernamentale la nivel instituțional și de sistem, unele probleme persistă.
Între altele, raportându-se la cele indicate de precedenta monitorizare, noul document notează că ”sistemul pare să fie expus unei interacțiuni de nepotism între actori politici și academici, putând dăuna integrității academice prin introducerea unor aspecte politice în chestiunile academice, de exemplu prin raportare la consecințele plagiatului sau alegerea conducerii universităților”.
După ce trece în revistă problemele semnalate în precedentul raport, analiza actuală arată că „noile cazuri identificate sunt legate în principal de interferența guvernului și a lumii politice, care pot fi legate și de potențiale interferențe în managementul instituțional” din mediul academic.
Astfel, potrivit raportului, „sistemul românesc se luptă cu influența și abuzul de putere politică abordarea unor probleme academice.
Continuarea în Edupedu.ro
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: INQUAM Photos/George Călin