duminică, 24 octombrie 2021
spot_img
AcasăNewsletterLicitații amânate stopează transformarea portului Galați în primul operator de containere de...

Licitații amânate stopează transformarea portului Galați în primul operator de containere de pe Dunărea românească

Portul Galați a obținut finanțare europeană pentru a deveni primul port la Dunăre din România care va putea opera containere, asemenea portului german Duisburg, investiția totală fiind de aproape 90 milioane de euro. Beneficiarii proiectului, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorii portuari, nu reușesc însă să finalizeze licitațiile pentru execuția lucrărilor, deși prima licitație a fost demarată în 2018. Cel mai devreme lucrările ar putea începe în 2021 și dacă se vor finaliza la termen, platforma multimodală din portul Galați ar putea deveni funcțională abia în 2023.

Platforma multimodală din Portul Galaţi esteo bază logistică în care vor fi îmbinate facilităţile fluvio-maritime cu cele feroviare şi rutiere, cu ajutorul cărora să fie atrase la Galaţi noi fluxuri de mărfuri, în special trafic containerizat. Portul Galaţi este cuprins inclusiv în Reţeaua trans-europeană de transport (TEN-T), ceea ce-i deschide calea spre accesarea de sume importante din fonduri europene. Dar platforma multimodală Galaţi se află de mai bine de şapte ani în „chinurile facerii” – studii, proiecte, refaceri de proiecte, căutare de surse de finanţare, licitaţii, actualizări de preţuri, de legislaţie, reluare de licitaţii.

Ideea unui terminal multimodal la Galaţi a fost lansată în 2013, după modelul portului german Duisburg, care a parcurs şi el perioade dificile şi a reuşit să-şi relanseze activitatea prin introducerea sistemului de logistică prin containere. Mai mult, Portul Duisburg – bazându-se pe experienţa deja acumulată – a şi acordat un sprijin în conceperea terminalului de la Galaţi.

În 2014, Administraţia Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi şi operatorii portuari Port Bazinul Nou SA şi Metaltrade International SRL au încheiat un acord de colaborare, în vederea materializării acestui proiect. O primă variantă a parametrilor şi obiectivelor principale ale proiectului s-a conturat până în 2015, mizându-se pe obţinerea de finanţare prin CEF (Mecanismul pentru Interconectarea Europei). Ambiţiile erau pentru un terminal cu o capacitate de 300.000 de containere (TEU)/an, cu investiţii de 190 milioane de euro. Proiectul a fost declarat eligibil de organismele de implementare europene (INEA), dar la împărţirea banilor din CEF care reveneau României, la capitolul Transporturi, grosul s-a alocat spre proiectele din zona feroviară. În plus, recomandarea a fost ca, pentru a creşte şansele de prinde bani prin CEF, să fie făcută o recalibrare a proiectului. Astfel, s-a ajuns la noua formulă – un terminal cu capacitate de 150.000 TEU/an şi investiţii estimate la 89,9 milioane de euro.

„S-au adus aceste corecţii proiectului şi unele componente s-au redus, altele s-au îmbunătăţit. Numai că, trecând timpul, n-au mai fost nici aşa mulți bani la CEF, dar s-au alocat 21 milioane de euro. A rămas să găsim şi alte surse de finanţare. Tot atunci a apărut varianta de „splitare” a proiectului în trei etape care să se poată derula independent una de alta şi care să permită şi accesarea de noi surse de finanţare”, ne-a explicat actualul director al APDM Galaţi, Alexandru Şerban.

În noua formulă, Proiectul „Platformă Multimodală Galaţi” (PMG) presupunea la Etapa 1 refacerea cheului, Etapa 2 – un pasaj şi racordul rutier şi feroviar la căile naţionale de transport, iar Etapa 3 – reorganizarea zonei de depozitare şi manipulare a mărfurilor, cu toate facilităţile de încărcare – descărcare şi gestionare a tranzitului de containere. Etapele 1 şi 2 reveneau ca implementare APDM Galaţi, iar Etapa 3 revenea operatorului Port Bazinul Nou, parte a Grupului Metaltrade.

Viața Liberăhttps://www.viata-libera.ro/
Are 6 ediții săptămânal și din 1998 este auditat BRAT. Este distribuit în județul Galați prin rețeaua proprie și Poșta Română. www.viata-libera.ro este ediția online și are aproximativ 20.000 de vizitatori unici zilnic.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE