Cu bani europeni, Topoloveniul construieşte în doi ani ce n-a construit Piteştiul în ultimele trei decenii: 96 de locuinţe sociale, plus infrastructura stradală aferentă, şi sistem inteligent de bike-sharing.
Cu o populaţie de doar un pic peste 10.000 de locuitori, oraşul Topoloveni din judeţul Argeş are câteva investiții economice care țin localitatea în picioare: celebra fabrică de magiun şi de conserve alimentare, o fabrică de componente auto, una de produse din plastic, plus câteva crame vestite de secole.
Ca atare, mulţi tineri din localitate sau din satele din jur au venit şi vin să lucreze la Topoloveni, aşa că municipalitatea face faţă cu greu solicitărilor de locuinţe. Inclusiv de locuinţe sociale. În plus, infrastructura oraşului necesită îmbunătăţiri şi modernizări pe care bugetul local nu şi le poate permite. Cu un buget anual de venituri din impozite şi taxe de aproximativ zece milioane de lei, dar cu cheltuieli cu personalul propriu de peste șase milioane, municipalitatea nu are resurse pentru vreo investiţie mai acătării.
Primarul Gheorghiţă Boţârcă, unul dintre cei mai longevivi primari din România, conduce oraşul din 1989. Primăria a apelat la fondurile europene de coeziune şi a demarat mai multe investiţii ample, menite să îmbunătăţească radical condiţiile de trai ale localnicilor.
Aproape 100 de locuinţe sociale, construite de la zero
Una dintre cele mai mari investiţii pe care oraşul o derulează, cu ajutorul banilor europeni, este construirea de la zero a 96 de locuinţe sociale, plus infrastructura stradală aferentă. Nicio altă municipalitate din judeţul Argeş n-a mai reuşit aşa ceva. La Piteşti, spre exemplu, de la Revoluţie încoace nu s-a construit, de la zero, nicio locuinţă socială nouă, ci doar s-au reamenajat/modernizat imobile deja existente.
Proiectul este finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 (Prioritate de investiţie 9b – Oferirea de sprijin pentru revitalizarea fizică, economică şi socială a comunităţilor defavorizate din regiunile urbane şi rurale, Obiectiv specific 13.1 – Îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei în oraşele mici şi mijlocii din România, Axa prioritară 13 – Sprijinirea regenerării oraşelor mici şi mijlocii).
Valoarea totală a proiectului este de 24,64 milioane de lei (puţin peste 5 milioane de euro), din care 98%, adică 24,14 milioane de lei, reprezintă finanţare nerambursabilă. Municipalitatea contribuie numai cu 2% din valoare, adică puţin sub 466.000 de lei.
Cu aceşti bani, se vor construi 82 de apartamente cu două camere, pentru familii tinere, şi 14 garsoniere şi se va moderniza şi infrastructura stradală din apropiere, în speţă străzile Livezilor şi cpt. Visarion Sachelarie, pe o lungime de 1,6 km.
Obiectivul general al proiectului este îmbunătăţirea calităţii vieţii populaţiei în oraşul Topoloveni, prin abordarea integrată a măsurilor de regenerare urbană.
Proiectul a demarat în luna februarie a anului în curs şi se află în faza de pregătire a licitaţiei. Lucrările va trebui finalizate cel târziu în data de 30 septembrie 2023.
„Sunt fericit că acest proiect a fost acceptat la finanţare nerambursabilă. Treptat, oraşul nostru încetează să mai fie o anexă semi-rurală a Piteştiului, condiţiile de viaţă ale concitadinilor mei sunt deja aproape la nivelul celor din oraşele mai mari. Mai puţin aglomeraţia, zgomotul şi poluarea”, ne-a declarat primarul Gheorghiţă Boţârcă.
Alei pietonale, piste pentru biciclişti şi sistem inteligent bike-sharing
Acest proiect vine ca o mănuşă în completarea altuia, aflat acum în faza de execuţie a lucrărilor şi care vizează modernizarea şi extinderea unor alei pietonale, precum şi construirea unor piste exclusiv pentru biciclişti.
Acest al doilea proiect e cofinanţat din Fondul European pentru Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional 2014-2020, axa prioritară 3, prioritatea de investiţii 4e, obiectivul specific 3.2 – Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă.
Valoarea totală a proiectului este de 17.690.149,91 de lei (aproximativ 3,3 milioane de euro), din care valoarea eligibilă nerambursabilă e de 14.817.130,81 de lei.
Scopul proiectului este îmbunătăţirea infrastructurii necesare pentru utilizarea mijloacelor nepoluante de transport, cum ar fi maşinile electrice sau hibride sau a celor nepoluante, nemotorizate, precum fi bicicletele, precum şi a deplasărilor pietonale, cu scopul reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (autoturisme personale) şi, implicit, reducerea emisiilor echivalente de dioxid de carbon din transport.
În cadrul acestui proiect, în premieră, la Topoloveni va fi realizat un punct de încărcare pentru maşini electrice şi plug-in hibride, dar şi un sistem inteligent de bike-sharing. Un lucru pe care, spre exemplu, niciun alt oraş din Argeş nu îl are.
Vor fi realizate următoarele investiţii publice:
* construirea pistelor de biciclişti care vor lega zona centrală de zona limitrofă a oraşului de-a lungul străzii Calea Bucureşti (DN 7);
• lărgirea şi reconfigurarea zonelor pietonale şi de promenadă: zona centrală, Parc 1 (situat în zona Sala de Sport Liceu Ion Mihalache), Parc 2 (situat în zona blocurilor: CU 3, CC4, P14, P3 şi Liceul Ion Mihalache) şi Parc 3 (situat în zona intersecţiei str. Calea Bucureşti cu str. Maximilian Popovici);
• construirea, reabilitarea şi lărgirea trotuarelor conform normativelor în vigoare STAS aflate de-a lungul străzii Calea Bucureşti (DN7);
• achiziţionarea şi instalarea punctului de reîncarcare a autovehiculelor electrice şi electrice hibride pe strada Calea Bucureşti;
• implementarea unui sistem inteligent de închirierea de biciclete tip „bike sharing”;
• plantarea de aliniamente de arbori în zona centrală de-a lungul zonelor pietonale, de-a lungul străzii Calea Bucureşti (DN7), şi în cele trei parcuri: Parc 1 (situat în zona Sala de Sport Liceu Ion Mihalache), Parc 2 (situat în zona blocurilor: CU 3, CC4, P14, P3 şi Liceul Ion Mihalache) şi Parc 3 (situat în zona intersecţiei str. Calea Bucureşti cu str. Maximilian Popovici);
• dotarea zonelor pietonale cu mobilier urban de-a lungul străzii Calea Bucureşti (DN7), Parc 1 (situat în zona Sala de Sport Liceu Ion Mihalache), Parc 2 (situat în zona blocurilor: CU 3, CC4, P14, P3 şi Liceul Ion Mihalache) şi Parc 3 (situat în zona intersecţiei str. Calea Bucureşti cu str. Maximilian Popovici);
În total, vor fi construite piste de biciclete în lungime de 3.650 de metri, peste 24.000 de metri pătraţi de trotuare, de-a lungul cărora vor fi plantaţi 355 de arbori. Proiectul a fost demarat acum doi ani, iar finalizarea lucrărilor este prevăzută pentru data de 31 martie a anului viitor. Constructorul, firma piteşteană Europan Prod SA, e cu lucrările conform graficului, la această oră, înregistrându-se chiar un uşor avans, după cum ne-a declarat Bogdan Nuţă, de la Biroul de Achiziţii al Primăriei din Topoloveni.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Argeșul online în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.