La începutul anilor 2000, Mănăstirea Golia din Iași părea a fi un șantier fără de sfârșit. Schelele care înconjurau obiectivul istoric erau amplasate mai degrabă pentru a evita deteriorări serioase, decât pentru a executa lucrări de anvergură, iar poveștile istorice urmăreau conturul fiecărei fisuri. Din fericire, două investiții cu fonduri europene au schimbat complet ansamblul, după ce Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Consiliul Județean Iași au identificat un artificiu administrativ pentru ca proiectele să devină eligibile.
Ansamblul monahal a fost afectat de-a lungul timpului de mai multe incendii, dar şi de cutremurele din anii 1977 şi 1982. Până când autoritățile s-au gândit să acceseze fonduri prin programul PHARE 2004-2006 de preaderare, Ansamblul Mănăstirii Golia era doar o umbră a fortăreței impunătoare a epocii medievale, iar Turnul se deteriora aproape la fiecare vibrație produsă de tramvaiele din apropiere.
Investițiile derulate la Mănăstirea Golia au cuprins mai multe etape de reabilitare, refacere și de conservare, dar și modernizarea străzilor din vecinătate, ca urmare a unui parteneriat încheiat între Consiliul Județean și Primărie.
Prima etapă a proiectului a beneficiat de o investiție de 4, 8 milioane de euro, fără TVA, două-treimi din această sumă reprezentând fonduri europene. Rezultatul final a beneficiat și de recunoaștere internaţională, după ce proiectul a obținut Premiul Europa Nostra şi al Uniunii Europene, la categoria Conservare, în cadrul Premiilor Uniunii Europene pentru Patrimoniu Cultural, la ediția din 2012 din Portugalia. Un premiu de la care a încolțit ideea și pentru a doua fază a unei investiții europene prin Programul Operațional Regional.
Citește întregul articol pe RFI România
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și RFI România în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.