După un contract de finanţare europeană ratat şi două contracte de lucrări reziliate în cei nouă ani de când se tot „execută”, varianta de ocolire a Tecuciului ar putea avea un nou constructor. Al treilea! Asocierea Mavgo Holding SRL (lider) – SC Antrepriza de Construcții Drumuri şi Autostrăzi SRL – SC BDU Maxi Construct – Hydostroy AD a fost desemnată de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) drept câştigătoare a licitaţiei pentru „Construcția Variantei de Ocolire Tecuci – rest de executat”, cu o ofertă de 41.735.534,38 de lei fără TVA. „Semnarea contractului de achiziție publică va fi posibilă după expirarea perioadei de depunere a eventualelor contestații și respectiv după soluționarea tuturor contestațiilor/ plângerilor formulate în cadrul procedurii de atribuire”, precizează CNAIR.
Ajunsă, după nouă ani de construcţie, la un stadiul fizic de aproximativ 58 la sută, centura Tecuciului reprezintă un veritabil „manual de incompetenţă pe bani europeni”. Iată şi cele mai importante „repere istorice” ale „ctitoriei”.
Aniversări sau comemorări?
Pe 12 martie 2021 s-au împlinit nouă ani de la semnarea contractului de execuţie, în valoare de 49.019.254,74 de lei fără TVA, cu primul constructor – firma portugheză Sociedade De Construcoes Soares.
Pe 18 iunie 2021, tecucenii ar putea aniversa nouă ani de când s-a dat primul ordin de începere a lucrărilor care fuseseră subcontractate de compania portugheză firmei gălăţene Atlas SA.
Pe 12 august 2021, tecucenii ar putea sărbători opt ani de la semnarea primului contract de finanţare europeană aferent acestui proiect, iar pe 24 septembrie ar putea fi comemorarea celor opt ani de la rezilierea primului contract de lucrări, care aduseseră investiţia la 14,77 la sută!
Pe 11 mai 2021, tecucenii şi-ar putea aminti că se fac şase ani de la semnarea contractului în valoare de 51.628.552,30 de lei fără TVA cu cel de-al doilea constructor, Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL, iar pe 2 august anul acesta ar putea fi „omagiat” al doilea ordin de începere a lucrărilor.
Pe 1 aprilie 2021, ar putea fi marcat un cincinal de la rezilierea primului contract de finanţare europeană aferent proiectului “Construcţia variantei de ocolire Tecuci”. Pe 20 august 2021, centura ar putea celebra trei ani de la semnarea celui de-al doilea contract de finanţare europeană, cu speranţa că nu va pierde şi aceşti bani europeni. Iar pe 19 mai 2021 ar putea fi marcați la Tecuci doi ani de la rezilierea celui de-al doilea contract de lucrări a variantei de ocolire.
Totuși, cel de-al treilea contract de execuţie a variantei de ocolire a Tecuciului ar putea fi semnat în 2021, iar lucrările ar putea reîncepe.
Optimism la CNAIR
În „Situația proiectelor de infrastructură”, publicată pe portalul CNAIR, Compania estimează că în aprilie anul acesta ar putea fi semnat noul contract de lucrări cu câştigătorul desemnat. Fireşte, dacă nu vor exista contestaţii, aşa cum s-au înregistrat în cazul unei alte investiţii mult așteptate, tot cu finanţare europeană – drumul expres Brăila-Galaţi. Pentru a vă face o imagine asupra termenelor, în cazul drumului expres, pe 23 septembrie 2020 a fost desemnat câştigătorul contractului de proiectare şi execuţie. Numai că documentul a fost contestat. Au trecut şase luni, iar pe rolul Curţii de Apel Bucureşti există un proces, contractul urmând să fie semnat în funcţie se soluţia instanţei.
Şi, tot la capitolul „termene”, ar fi de spus că semnarea unui contract de proiectare şi execuţie pentru o altă investiţie majoră europeană – marea centură ocolitoare a Galaţiului, a început pe 23 septembrie 2020 şi s-a încheiat abia pe 14 ianuarie 2021! După aproape patru luni! CNAIR justificând că a fost pandemie şi că acest document „(emis în trei exemplare originale) însumează 8 volume, cca. 3.500 pagini, pentru fiecare exemplar”, pagini care au trebuit iniţializate şi ştampilate, pe fiecare în parte, de ambele părţi – constructorul şi beneficiarul – conform reglementărilor în vigoare.
Speranţă
Revenind la varianta de ocolire a Tecuciului, speranţa este legată de faptul că, de această dată, criteriul de atribuire a contractului de lucrări pentru varianta de ocolire a Tecuciului este „cel mai bun raport calitate-preţ”, nu „preţul cel mai mic”, ca la procedurile anterioare.
Perioada de execuție a lucrărilor este de 12 luni, iar perioada de garanție a lucrărilor ofertată este de 60 de luni.
Conform datelor oficiale, varianta de ocolire Tecuci are o lungime de 6,945 km și este localizată în județul Galați. Varianta se desprinde din DN24, traversează cu un pasaj superior și DN24 și linia CF Mărășești – Tecuci la km 0+385,95, continuă în aliniament până la intersecția la nivel cu DJ252H la km 2+490, traversează cu pasaj superior linia CF Făurei – Tecuci la km 6+416,29 și se sfârșeşte la km 6+945 (echivalent cu km 6+801,29) la intersecția cu DN25.
Rămâne de văzut când se va putea circula pe ea, reducându-se timpul de tranzit şi mai ales scutindu-i pe tecuceni de traficul greu care le străbate oraşul cale de doi kilometri, zgâlţâindu-le casele.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.