Construcţia variantei de ocolire Tecuci, în lungime de nici şapte kilometri, a început în iunie 2012, când s-a dat primul ordin de începere a lucrărilor, şi nu s-a încheiat nici acum. În prezent, potrivit datelor oficiale, stadiul fizic al lucrărilor este de aproximativ 58 la sută. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere caută un al treilea constructor după ce, în decursul celor opt ani, două contracte de execuţie şi un contract de finanţare europeană a investiţiei au fost reziliate. Guvernanţii, mai exact miniştrii Transporturilor, par să-şi aducă aminte doar în campaniile electorale de centura promisă tecucenilor încă din 2005.
Un panou ferfeniţit de ploi şi de vânt, pe care datele de începere şi de finalizare ale proiectului european „Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci” se amestecă, atrage atenţia la intrarea în oraş, dinspre Galaţi. Nu e singurul martor al „ctitoriei” ajuns în stare deplorabilă. Pe partea stângă, un drum de piatră spartă duce către un pasaj peste calea ferată. Până şi semnele rutiere care avertizează că drumul este închis circulaţiei publice zac răsturnate şi mâzgălite. Pilonii pasajului sunt plini de graffiti, iar platforma are fisuri şi crăpături.
La ieşirea din Tecuci către Cosmeşti, pasajul peste calea ferată şi peste şosea a rămas în aer, în căutarea constructorilor. Nu i-a mai văzut nimeni din mai 2019, de când ultimul contract de lucrări a fost rupt, la propriu şi la figurat, de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc. Cine ştie, poate la anul, cu puţin noroc, vor apărea şi constructorii. Şi poate vor reuşi să termine ceea s-a început acum mai bine de opt ani. Măcar până la 31 decembrie 2022, data limită a celei de-a doua finanţări europene dedicate acestei investiţii.
A fost odată… în 2012
„Conform contractului pe care îl semnăm astăzi, peste un an şi jumătate Tecuciul va beneficia de o centură ocolitoare la standarde europene. Vreau să vă asigur ca voi urmări cu maximă atenţie lucrările la această centură, pentru că un lucru bun trebuie dus până la capăt”, declara, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, pe 11 martie 2012. Era o zi de duminică şi participa la semnarea contractului pentru execuţia variantei de ocolire a municipiului Tecuci de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi constructorul portughez Sociedade De Construcoes Soares. Valoarea contractului era de 49.019.254,74 de lei fără TVA.
Conform datelor oficiale, centura ocolitoare urma să facă legătura între DN24 şi DN25. Ar fi redus timpul de tranzit, scutindu-i pe tecuceni de traficul greu care străbate Tecuciul pe doi kilometri şi ar fi adus beneficii economice zonei de sud a oraşului.
Pe 18 iunie 2012, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor la centura de 6,945 de km lungime, cuprinzând zece podețe, două pasaje peste calea ferată și trei intersecții la nivel, două de tip giratoriu și una „în cruce”. Lucrările fuseseră subcontractate de compania portugheză firmei gălăţene Atlas SA.
Prima finanţare europeană, primul contract de lucrări reziliat
Pe 12 august 2013, era semnat, în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T 2007-2013), contractul de finanţare europeană aferent proiectului „Construcţia variantei de ocolire Tecuci”, în valoare totală de 70.648.637 lei fără TVA, din care contribuţia UE însemna 41.666.366,53 lei, iar de la bugetul de stat ar fi venit 7.352.888,21 de lei. Diferența de până la peste 70 de milioane de lei ar trebui să provină de la beneficiarul lucrării.
Pe 24 septembrie 2013, CNADNR rezilia contractul de lucrări la centura Tecuciului motivând: „După 15 luni de la data ordinului de începere a lucrărilor, a fost înregistrat un progres total de 14,77 la sută. Din luna iunie 2013, antreprenorul a retras utilajele de pe şantier şi a încetat activitatea”.
„Singura explicaţie plauzibilă este că s-a adjudecat la un preţ foarte mic, şi acesta a fost, se pare, motivul pentru care au abandonat lucrarea”, explica primarul Tecuciului la acea vreme, liberalul Daniel Ţuchel.
Mircea Toader, la acea vreme deputat PDL, avea o justificare similară: „Cauza principală a fost că selecţia pentru execuţia acestei lucrări a mers pe cifre, nu pe capacitatea de a şi realiza investiţia”.
S-a găsit constructor, s-au pierdut fondurile europene
Pe 11 mai 2015, Compania de Drumuri semnat contractul pentru „Construcţia variantei de ocolire Tecuci – Relicitare” cu Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO’ SRL, în valoare de 51.628.552,30 de lei fără TVA.
În 3 august 2015, s-a dat ordinul de începere a lucrărilor care ar fi trebuit să se încheie un an mai târziu. În 2016, însă, centura nu numai că nu fost gata, dar a pierdut şi finanţarea europeană!
Pe scurt, pentru a beneficia de bani europeni, varianta de ocolire ar fi trebuit să fie gata cel târziu la finele anului 2015. Pe 19 februarie 2016, Compania de Drumuri a transmis o propunere de modificare a contractului de finanţare, prin care proiectul era împărţit în doua faze: lucrările executate până la 31 decembrie 2015 să fie decontate prin POS-T 2007-2013, iar cele executate ulterior să fie decontate din noul exerciţiu financiar european 2014-2020. Numai că, din cauza progresului infim al lucrărilor, fazarea nu a fost acceptată.
Pe 1 aprilie 2016, contractul de finanţare aferent proiectului „Construcţia variantei de ocolire Tecuci” a fost reziliat în cadrul POS-T.
Acuzaţii şi ameninţări ministeriale
În ianuarie 2017, progresul fizic al lucrărilor era de doar 30 la sută, iar fostul CNADNR, devenit Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) acuza „managementul defectuos al antreprenorului, cât şi mobilizarea insuficientă faţă de complexitatea lucrărilor”, anunţând ca dată estimativă a finalizării luna iunie 2017.
Pe 1 iunie 2017, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, venit în inspecţie neanunţată pe şantierul centurii Tecuciului, avea o ieşire extrem de dură, întrebându-i pe şefii CNAIR: „A luat cineva şpagă de la ei? Nu? Atunci sunt istorie! La nicio lucrare să nu-i mai văd! Da’ la niciuna! Stau eu în genunchi în faţa constructorului şi mă rog de el să construiască? Îi dau banii şi el nu construieşte? Suntem tâmpiţi?!”.
Blocaj în cinci puncte majore şi o nouă finanţare europeană
În primăvara anului 2018, construcţia ajunsese la 53 la sută progres, din totalul de 6,9 km, fiind finalizaţi la nivel de strat de piatră spartă 4,5 km.
Potrivit CNAIR, lucrările erau blocate în cinci puncte majore, unde conductele de transport gaze naturale şi liniile de electricitate se intersectează cu traseul variantei de ocolire a Tecuciului. Pentru continuarea construcţiei era nevoie de exproprieri suplimentare de aproximativ patru hectare de teren şi trebuia aprobată, în acest sens, o Hotărâre de Guvern, iar ulterior, realizate documentaţiile cadastrale individuale.
Pe 20 august 2018, a fost semnat un nou contract pentru proiectul ”Construcția Variantei de Ocolire Tecuci”, finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020. Conform datelor oficiale, valoarea totală a proiectului se ridică la 76.555.144,05 lei, valoarea cofinanţării asigurate de UE – 46.320.594,29 lei, iar valoarea finanțării naționale – 15.440.198,08 lei.
La acel moment, progresul fizic al lucrărilor era de 56 la sută.
Rezilierea contractului de lucrări
Pe 19 mai 2019, în campania electorală a alegerilor europarlamentare, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a descins din nou, cu alai politic, pe şantierul la Tecuci. Era tot o zi de duminică, la fel ca aceea în care ministrul Nazare semnase primul contract de execuţie a lucrărilor la centura Tecuciului.
După ce a inspectat şantierul din goana maşinii, cu un gest teatral, în faţa camerelor de luat vederi ale presei, ministrul Cuc a rupt la propriu contractul dintre CNAIR şi Asocierea SC Eurocogen filiala Aninoasa SRL – Aleandri SPA – Pasquale ALO SRL: „Pe 1 iunie 2017, i-am spus antreprenorului că, dacă nu se mobilizează şi nu începe să lucreze, vom lua măsurile care se impun. Din păcate, văd că din punct de vedere al stadiului fizic s-a avansat foarte puţin, la un obiectiv care trenează de ani de zile, care se putea implementa, aşa cum spune termenul contractual, în 12 luni. Sunt zone neatacate din punct de vedere al implementării”.
Ministrul nici n-a vrut să audă explicaţiile reprezentanţilor constructorului, care au încercat să arate că nu au putut continua lucrările din cauză că sunt necesare exproprieri suplimentare. Mai mult, a cerut să i se elibereze antreprenorului certificat negativ constatator pe trei ani, blocându-i, astfel, participarea la alte licitaţii.
„Evaluaţi de urgenţă ce mai este de executat şi vă rog să scoateţi imediat la licitaţie acest obiectiv. Finanţare este, dar pentru asta avem nevoie şi de constructor”, a fost ordinul ministrului care părea convins că în septembrie – octombrie ar putea exista deja un nou contract cu o firmă serioasă. A treia!
Licitaţia s-a lăsat aşteptată, dar pe 13 septembrie 2019 contractul de finanţare europeană pentru varianta de ocolire Tecuci a fost modificat prin act adiţional. Vestea bună este că valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul de Coeziune a fost majorată la 52.496.673,51 de lei, iar valoarea cofinanțării a ajuns la 9.264.118,86 lei.
În căutarea unui nou constructor
În ciuda optimismului afişat de ministrul Cuc, licitaţia pentru „Construcţia Variantei de Ocolire Tecuci – rest de executat” a fost lansată abia în august 2020, iar de această dată criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ”, nu „preţul cel mai mic”, ca la procedurile anterioare.
Conform datelor oficiale, au depus oferte Asocierea Citadina ’98 SA – Lemacons SRL – Drum Asfalt SRL, Asocierea Mavgo Holding SRL – Aqua Park SRL – BDU Maxi Construct SRL – Hydrostroy A.D. şi asocierea Tancrad SRL – Cricons SRL. Ofertele sunt în evaluare şi trebuie să fie valabile până la 5 mai 2021.
Valoarea estimată a contractului este de 49.801.015,85 de lei fără TVA, iar durata este de 12 luni pentru execuţie şi 36 de luni – garanţia lucrărilor.
În loc de concluzii
Cel mai probabil mai devreme de 2021 nu va fi încheiat un contract de execuţie a lucrărilor. Tocmai de aceea am întrebat CNIAR ce măsuri au fost luate pentru protejarea a ceea ce s-a făcut până acum. „Menționăm că având în vedere stadiul lucrărilor de execuție a Variantei de Ocolire Tecuci, nu au fost necesare măsuri de conservare”, ne-a comunicat Compania.
La solicitările anterioare, întemeiate pe liberul acces la informaţiile de interes public CNAIR a refuzat să ne spună câţi bani s-au plătit celor doi antreprenori care au lucrat la varianta ocolitoare a Tecuciului. A făcut-o, însă, acum, în octombrie 2020: „Sumele plătite celor doi antreprenori sunt: Sociedade de Construcoes Soares Da Costa SA – 3.881.851,50 lei fără TVA; Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri Spa Pasquale ALO SRL – 17.389.588,33 lei fără TVA”.
„Antreprenorul Asocierea SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Aleandri Spa Pasquale ALO SRL a primit certificat constatator negativ din partea CNAIR. Garanția de bună execuție este valabilă până la data de 30.09.2021, putând fi prelungită și ulterior acestei date”, a mai precizat Compania la solicitarea noastră.
Ultima noastră curiozitate a vizat exproprierile suplimentare ale unor suprafeţe de teren, despre care în octombrie 2018 CNAIR ne spunea că sunt necesare pentru finalizarea lucrărilor. Am vrut să aflăm dacă aceste exproprieri s-au realizat, iar dacă nu, care este stadiul acestora.
„În data de 10 septembrie 2020 a fost emisă Hotărârea Guvernului nr. 780 privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar necesar pentru relocarea utilităților care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional «Drum de centură în municipiul Tecuci între DN25-DN24»”, ne-a răspuns CNAIR.
Rămâne de văzut cât de repede va fi găsit un constructor, când se va apuca de treabă şi mai ales dacă nu vor apărea noi surprize pe parcursul executării lucrărilor. Nu de alta, dar termenul limită al actualei finanţări europene este 31 decembrie 2022.
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.