Curator profesionist şi critic de artă, Maria Rus Bojan este stabilită în Olanda, la Amsterdam, unde are un birou de expertiză în arta est-europeană. Este consilier de artă afiliat la IKT (International Association of Professional Curators) și AICA (International Association of Art Critics). Maria Rus Bojan a organizat numeroase expoziţii internaţionale în muzee şi galerii din întreaga lume și are expertiză profesională în domeniul artei postbelice și contemporane, în special cercetări și expoziții de artă est-europeană. Profesionistă în domeniul artei și expozițiilor internaționale, Maria Rus Bojan explică de ce declarația premierului Marcel Ciolacu, care a susținut că va cere daune Olandei pentru furtul obiectelor expuse la Muzeul Drents, este greșită și vorbește despre situația deplorabilă în care se află muzeele din România și statutul de muzeograf.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat la începutul şedinţei de guvern de marţi că va cere daune pentru furtul celor patru obiecte de tezaur expuse la Muzeul Drents din Assen și a pus toată răspunderea pentru ce s-a întâmplat pe seama statului olandez. Ciolacu a anunțat că a solicitat ministrului Justiției să analizeze contractul cu muzeul olandez și să fie cerute „daune fără precedent”.
Maria Rus Bojan critică reacția lui Marcel Ciolacu, în condițiile în care expoziția de la muzeul din Assen, care promova obiecte din patrimoniul cultural al României, a avut alocat un buget important din bani publici ai statului olandez. „Oare nu se găsește nimeni să-i spună premierului Ciolacu să fie mai reținut în chestiunile culturale internaționale atunci când nu înțelege bine despre ce e vorba!
Atâta vreme cât tu în propria țară nu dai doi bani pe cultura ta – ca dovada nominalizarea unei ministrese cu un discurs reacționar mai ceva ca al Anei Pauker, cum mai ai pretenția să fi luat în serios?”, spune Maria Rus Bojan, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Citește și: BREAKING Furtul tezaurului dacic. Poliția olandeză a făcut primele arestări
„Un muzeu olandez a avut generozitatea de a arăta cultura noastră”
Experta vorbește și despre problemele cu care se confruntă muzeele din România, subfinanțate și cu specialiști prost plătiți. „Muzeele din România sunt într-un hal fără de hal, depozitele lor o mizerie, muzeografii sunt cei mai prost plătiți din întreg sectorul cultural și, când în sfârșit se găsesc alții dispuși să arate că și noi avem o cultură ce datează de mii de ani, dar se întâmplă o tragedie, musai să le arătam cât sunt românii de deștepți și ei de proști! Domnule prim-ministru, angajați-vă mai întâi un ministru care să vă sfătuiască corect înainte de a vă lansa așa de dramatic în discuții internaționale și pretenții cu o țară unde nici drama și nici prostia nu e la ea acasă!”, susține Maria Rus Bojan.
Cu experiență în organizarea de expoziţii internaţionale, Maria Rus Bojan explică de ce sunt neîntemeiate criticile privind găzduirea expoziției de către muzeul din Assen, despre care s-a vorbit în spațiul public că ar fi un muzeu nesemnificativ dintr-un oraș mic al Olandei. „Am auzit tot felul de aberații, că muzeul din Drents e un muzeu de mâna a șaptea, că e într-un orășel obscur, că și-au permis să nu aibă paznici, că sunt niște incompetenți etc.
Acum că au prins hoții, ce rămâne la judecata internațională este fix reacția inadecvată a primului oficial executiv al țării!
În rest, nu ne rămâne decât să ne bazăm pe ministra anti-tero că rugăciunile ei vor avea ca efect imediat cel puțin învierea lui Arsenie Boca care, poate se va milostivi de noi și ne va salva de toată incompetența și prostia ce băltește în grădina Maicii Domnului!”, spune Maria Rus Bojan.
Presa olandeză scrie despre despăgubirile cerute de Ciolacu
Declarațiile dure ale premierului Ciolacu la adresa autorităților olandeze au ajuns și în presa din țara gazdă a expoziției.
Jurnaliștii olandezi au relatat că premierul Marcel Ciolacu a declarat într-o conferință de presă că statul român investighează dacă poate solicita despăgubiri în cazul în care obiectele nu sunt returnate și că a transmis că autoritățile olandeze sunt responsabile.
„În România, criticile privind securitatea din jurul expoziției de la Assen sunt din ce în ce mai puternice. Pentru mulți români este de neînțeles că la comorile de artă importante pentru România nu au fost prezenți paznici. (…) România a criticat și faptul că tezaurele de artă au fost împrumutate. Ministrul Culturii spune că contractul cu muzeul olandez a fost întocmit neglijent”, scrie publicația NOS, într-un articol cu titlul „România ar putea dori despăgubiri mari după furtul de artă”.
Obiecte de tezaur furate din Muzeul Drents
În 25 ianuarie, Muzeul Drents din Assen a fost ținta unui atac ce a vizat sustragerea unor artefacte aflate în expoziția „Dacia! Kingdom of Gold and Silver”. Un grup de hoți a furat patru piese de patrimoniu: coiful de aur de la Coțofenești (datat în secolele V-IV a. Chr.) și trei brățări dacice de aur de la Sarmizegetusa Regia (datate în a doua parte a secolului I a. Chr.). Toate aceste bunuri culturale fac parte din colecția Muzeului Național de Istorie a României.
Expoziția „Dacia! Kingdom of Gold and Silver” a fost deschisă publicului la Muzeul Drents începând cu 7 iulie anul trecut și urma să se închidă în data de 26 ianuarie anul acesta.
În cadrul expoziției au fost prezentate publicului 673 de bunuri arheologice din metale prețioase din patrimoniul național al României. Expoziția a avut un număr de peste 77.000 de vizitatori.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Drents Museum / Facebook)