Mașinile electrice continuă să se vândă, în ciuda știrilor care spun altfel. 17 milioane doar în acest an

Data:

spot_img

Mașinile electrice continuă să se vândă, în ciuda faptului că mai multe țări, printre care și România, au redus subvenția acordată de stat la achiziția acestora. Și în ciuda știrilor care circulă că interesul pentru vehicule electrice este în scădere.

Cel puțin una din cinci mașini vândute la nivel mondial în acest an ar urma să fie electrice, iar cererea în creștere prevăzută pentru următorul deceniu ar urma să remodeleze industria auto mondială și să reducă semnificativ consumul de petrol pentru transportul rutier, potrivit noii ediții a raportului anual Perspectiva Globală asupra Vehiculelor Electrice al Agenției Internaționale pentru Energie (AIE).

Mașinile electrice continuă să se vândă

Cel mai recent raport, publicat zilele trecute, arată că vânzările globale de automobile electrice vor rămâne solide în 2024, ajungând la aproximativ 17 milioane de unități până la sfârșitul anului.

În primul trimestru, vânzările au crescut cu aproximativ 25% față de aceeași perioadă din 2023 – o rată de creștere similară cu cea înregistrată în aceeași perioadă a anului precedent, dar pornind de la o bază mai mare. Numărul de automobile electrice vândute la nivel global în primele trei luni ale acestui an este aproximativ echivalent cu numărul de automobile vândute în tot anul 2020.

În 2024 se estimează că vânzările de mașini electrice în China vor face un salt la aproximativ 10 milioane unități, reprezentând aproximativ 45% din toate vânzările de mașini din această țară.

În Statele Unite, se preconizează că aproximativ una din nouă mașini vândute va fi electrică – în timp ce în Europa, în ciuda perspectivelor în general slabe pentru vânzările de autoturisme și a eliminării treptate a subvențiilor în unele țări, mașinile electrice vor reprezenta în continuare aproximativ una din patru mașini vândute, potrivit raportului dat publicității de AIE.

Această creștere se bazează pe o cifră record în 2023.

Anul trecut, vânzările globale de mașini electrice au urcat cu 35%, ajungând la aproape 14 milioane de unități.

În timp ce cererea a rămas în mare parte concentrată în China, Europa și Statele Unite, creșterea s-a accelerat, de asemenea, pe unele piețe emergente, cum ar fi Vietnam și Thailanda, unde automobilele electrice au reprezentat 15% și, respectiv, 10% din totalul automobilelor vândute.

Citește și: Cât de eficiente sunt mașinile electrice. Răspunde proprietarul a 42 de vehicule. „A fost cea mai bună decizie”

Investiții masive în producția de baterii

Potrivit raportului, se preconizează că investițiile substanțiale în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, sprijinul politic continuu și scăderea prețului vehiculelor electrice și al bateriilor acestora vor produce schimbări și mai semnificative în anii următori.

Datele Agenției Internaționale pentru Energie arată că fiecare a doua mașină vândută la nivel mondial va fi electrică până în 2035.

Între timp, dacă angajamentele anunțate de țări în materie de energie și climă vor fi îndeplinite integral și la timp, două din trei mașini vândute vor fi electrice până în 2035.

În acest scenariu, adoptarea rapidă a vehiculelor electrice – de la autoturisme la camionete, camioane, autobuze și vehicule cu două și trei roți – evită nevoia de aproximativ 12 milioane de barili de petrol pe zi, la fel ca și cererea actuală de transport rutier din China și Europa la un loc.

Datele noastre arată în mod clar impulsul continuu al mașinilor electrice, deși pe unele piețe acesta este mai puternic decât pe altele„, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol.

„În loc să se atenueze, revoluția globală a vehiculelor electrice pare să se pregătească pentru o nouă fază de creștere.

Valul de investiții în producția de baterii sugerează că lanțul de aprovizionare cu VE (vehicule electrice – n. red.) avansează pentru a răspunde planurilor ambițioase de expansiune ale producătorilor auto.

Prin urmare, se așteaptă ca ponderea VE-urilor pe șosele să continue să crească rapid. Numai pe baza setărilor politice actuale, aproape una din trei mașini aflate pe drumurile din China până în 2030 va fi electrică, iar aproape una din cinci atât în Statele Unite, cât și în Uniunea Europeană.

Această schimbare va avea ramificații majore atât pentru industria auto, cât și pentru sectorul energetic”, a mai spus directorul executiv al AIE.

Producătorii auto sunt pregătiți pentru trecerea totală la electric

Raportul Agenției constată că producătorii auto au luat măsuri importante pentru a îndeplini ambițiile de consolidare privind autovehiculele electrice ale guvernelor, inclusiv prin angajamente financiare semnificative.

Datorită nivelurilor ridicate de investiții din ultimii cinci ani, capacitatea mondială de a produce baterii pentru mașinile electrice este bine poziționată pentru a ține pasul cu cererea, chiar și în condițiile în care aceasta va crește puternic în următorul deceniu.

Raportul subliniază că ritmul tranziției către vehiculele electrice ar putea să nu fie constant și va depinde de accesibilitatea prețurilor.

În China, mai mult de 60% din mașinile electrice vândute în 2023 erau deja mai puțin costisitoare la cumpărare decât echivalentele lor convenționale.

Cu toate acestea, în Europa și în Statele Unite, prețurile de achiziție pentru mașinile cu motoare cu combustie internă au rămas în medie mai ieftine, deși se așteaptă ca intensificarea concurenței pe piață și îmbunătățirea tehnologiilor bateriilor să reducă prețurile în anii următori.

Chiar și în cazul în care prețurile inițiale sunt ridicate, costurile de exploatare mai mici ale vehiculelor electrice înseamnă că investiția inițială se amortizează în timp.

Citește și: Cât de eficiente sunt autobuzele electrice. Calcule din Slatina, orașul cu transport în comun 100% electric

Mașinile electrice continuă să se vândă. Creștere a punctelor de încărcare publică instalate

Exporturile în creștere de automobile electrice ale producătorilor chinezi, care au reprezentat mai mult de jumătate din totalul vânzărilor de automobile electrice în 2023, ar putea adăuga o presiune în scădere asupra prețurilor de achiziție.

Companiile chineze, care înființează, de asemenea, facilități de producție în străinătate, au înregistrat deja vânzări puternice ale modelelor mai accesibile lansate în 2022 și 2023 pe piețele de peste mări.

Acest lucru evidențiază faptul că compoziția principalelor economii producătoare de vehicule electrice diferă considerabil de cea a industriei auto tradiționale.

Potrivit raportului, asigurarea faptului că disponibilitatea încărcării publice ține pasul cu vânzările de vehicule electrice este crucială pentru o creștere continuă.

Numărul de puncte de încărcare publică instalate la nivel global a crescut cu 40% în 2023 față de 2022, iar creșterea numărului de încărcătoare rapide a depășit-o pe cea a încărcătoarelor mai lente.

Cu toate acestea, pentru a atinge un nivel de implementare a vehiculelor electrice în conformitate cu angajamentele asumate de guverne, rețelele de încărcare trebuie să crească de șase ori până în 2035.

În același timp, sprijinul politic și o planificare atentă sunt esențiale pentru a se asigura că cererea mai mare de energie electrică din partea încărcărilor nu suprasolicită rețelele electrice.

Citește și: Electromobilitate în România. Comunitatea celor care nu s-ar mai da jos dintr-o mașină electrică

Despre Raportul Agenției Internaționale pentru Energie

Raportul Perspectiva Globală asupra Vehiculelor Electrice este o publicație anuală care identifică și evaluează evoluțiile recente din domeniul mobilității electrice la nivel mondial. Aceasta este elaborată cu sprijinul membrilor Inițiativei Vehiculelor Electrice (EVI).

Combinând analiza datelor istorice cu proiecții – acum extinse până în 2035 – raportul examinează domenii de interes cheie, cum ar fi implementarea vehiculelor electrice și a infrastructurii de încărcare, cererea de baterii, tendințele de investiții și evoluțiile politice aferente pe piețele majore și emergente.

De asemenea, raportul analizează ce înseamnă o adoptare mai largă a vehiculelor electrice pentru consumul de electricitate și petrol și pentru emisiile de gaze cu efect de seră.

Raportul include o analiză a lecțiilor învățate de pe piețele principale, oferind informații pentru factorii de decizie și părțile interesate cu privire la cadrele de politică și sistemele de piață care sprijină adoptarea vehiculelor electrice.

Această ediție cuprinde, de asemenea, o analiză a accesibilității vehiculelor electrice, a piețelor second-hand, a emisiilor generate pe durata ciclului de viață al automobilelor electrice și al bateriilor acestora și a impactului asupra rețelelor de electricitate în urma încărcării camioanelor electrice de capacitate medie și mare. Puteți citi raportul integral AICI.

Mașinile electrice continuă să se vândă și în România

România a depășit 42.000 de mașini electrice, după ce doar anul trecut au fost înmatriculate peste 16.800 de vehicule, cu 35% mai multe față de 2022.

În același timp, infrastructura de încărcare a ajuns la aproximativ 5.000 de încărcătoare publice, arată o analiză realizată de Lektri.co, o companie care furnizează servicii de încărcare, informează G4Media.ro.

La categoria mașini electrice, Dacia Spring a depășit pragul de 16.000 vehicule înmatriculate, per total, păstrându-și poziția de lider, cu 6.877 unități înregistrate doar anul trecut.

Locurile 2 și 3 sunt ocupate de modelele Tesla, devenind al doilea cel mai popular model după Dacia, cu 2.156 înmatriculări pentru Model Y și 1.149 pentru Model 3.

Primele trei clasate reprezintă peste 60% din totalul înmatriculărilor realizate anul trecut, potrivit sursei citate.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!


Sprijinit cu un grant din partea Islandei, Liechtenstein și Norvegiei, prin granturile SEE 2014-2021, în cadrul proiectului “Energy literacy for an efficient and sustainable Romania. Transversal knowledge transfer and awareness raising between Romania and Norway. (ELES)”

Trans Energy
Trans Energy

(Sursa foto: Pixabay.com)

spot_imgspot_img
Hannelore Petrovai
Hannelore Petrovai
Hannelore Petrovai este jurnalist, redactor-șef al publicației Hunedoara mea.
1 COMENTARIU
  1. Cu mai multe masini electrice pe drumuri consumul de combustibili fosili NU va scadea, poate chiar va creste, pentru ca si curentul ala trebuie produs din ceva, iar tehnologii eficiente de stocare a energiei nu avem.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Miorița și maskirovka

Rezultatele alegerilor de la noi se datorează parțial și...

PSD neagă revenirea la masa negocierilor. Sorin Grindeanu: „Cine a spus că s-a răzgândit?”

PSD neagă revenirea la masa negocierilor. „Cine a spus...

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...