Meritau cele 6 televiziuni din Moldova să fie închise? Da. Este destul? Nu

Data:

spot_img

Nu am scris „la cald” despre decizia de suspendare a licențelor celor 6 posturi TV în mod intenționat. Scriu mai la rece. Nu îmi doresc să mă prind în corul celor care dau verdicte în baza unor criterii simpliste, emoții sau agende politice proprii (sau ale sponsorilor fugari). Subiectul este mult mai complex și pe scurt nu îl poți lămuri. De asta continuați să citiți dacă aveți niște timp.

Să le luăm pe rând. Dacă reprezintă aceste posturi TV o amenințare la adresa securității Republicii Moldova? Desigur!

De ce? Pentru că sunt controlate direct sau prin intermediari (cum ar fi Șor, sau deținătorii nominali RTR) de către Federația Rusă.

Citește și: 6 televiziuni anti occidentale și proruse din Republica Moldova, interzise de autorități

Moscova ani de zile a subvenționat și finanțat aceste canale TV – prin plicuri și culioace „de la Cornel” și prin oferirea la cost derizoriu a dreptului de a retransmite conținut scump finanțat din bugetul de stat rus și din bugetele de publicitate pompate în presa rusă de companii de stat precum Gazprom și multe altele.

Nu e o poveste nouă, durează din 1993. Anume atunci Boris Elțîn a semnat un decret prin care a dispus stimularea prezenței media ruse în țările ex-sovietice.

Iar Federația Rusă reprezintă o amenințare la adresa securității Republicii Moldova, se amestecă în procesele interne, finanțează partide corupte, stimulează conflicte interetnice, menține ilegal sub ocupație militară o parte din teritoriul nostru suveran, desfășoară diverse operațiuni de influență administrate de serviciile sale speciale pentru a sabota stabilitatea, dezvoltarea și bunăstarea Republicii Moldova.

În mod special, vizează integrarea europeană a țării noastre.

Doar pentru aceste afilieri, orice presă susținută sau controlată de Rusia în Republica Moldova trebuie să fie interzisă.

Adică acceptarea oricărei finanțări sau retransmiterea de conținuturi de la presa de stat ruse trebuie să fie interzise prin lege. Anume așa cred eu că ar trebui să procedăm, nu să umblăm cu jumătăți de măsură.

Suspendarea licențelor numai pe perioada stării de urgență înseamnă că o eventuală încheiere a războiului va readuce lucrurile la „normalitate”. Iar posturi TV afiliate Rusiei vor reveni pe ecrane, vor atrage bugete grase de publicitate pentru că primesc practic gratuit conținut din Rusia și vor crea concurență inechitabilă televiziunilor locale care investesc în produs autohton.

Mai mult, problema nu este în televiziuni doar și nici în aceste televiziuni doar.

Toate aceste 6 posturi TV au primit și mai primesc în mod evident finanțare ilegală. Inclusiv de la grupările cleptocratice fugare.

Dar nu sunt doar acestea. Operațiunile de influențare a opiniei publice în Republica Moldova includ sute de alte surse media, formatori de opinie, emisiuni, canale de informare din mediul on-line. Toate finanțate la greu de Kremlin, Șor, Platon și mulți acoliți ai lor (nu mă iau să spun dacă Plahotniuc investește ceva în prezent, dar nu m-ar mira).

Aceste fapte sunt cunoscute de serviciile speciale moldovenești, sunt sigur că au informat și organele de anchetă. Verificarea și probarea faptelor de finanțare ilegală nu ar constitui o misiune imposibilă pentru procurorii moldoveni, dar ar lua ceva timp. Și multă voință și bun simț – fenomene rare printre justițiabilii de pe Bâc. Plus: puținii procurori responsabili știu că se vor lovi de peretele corupției și sabotajului din instanțele de judecată.

Aici am vrut să ajungem cu toții să discutăm. Rolul apărării securității statului este unul comun al tuturor instituțiilor statului.

Instituțiile politice (Președinte, Guvern, Parlament), cele autonome cu funcții operative (SIS, poliție, armată – care trebuie să recunoaștem că sunt influențate puternic de politic) și cele independente – justiția (procuratură, judecătorii, CNA).

Prezumția activității instituțiilor statului este că acestea se bazează pe interesul public și conștientizează misiunea sa. Adică aplică onest legislația și o interpretează în interes public, dar nu caută nod în papură că nu le-ar ajunge nu știu ce prevederi (deși nu trebuie să absolutizăm – chiar există destule cotlete strecurate de corupți și care îngreunează desfășurarea investigațiilor și proceselor judiciare).

Mai rău, observăm cu neputință cum instituțiile statului (în special judecătorii) interpretează legea pentru a tergiversa pedepsirea marilor corupți și ai agenților ruși. În cazul Republicii Moldova, o ramură importantă a puterii s-a autoexclus din procesul de apărarea a securității și ordinii de stat.

„Bravii” procurori și judecători nu doar că o fac pe naivii, dar presupun că printre ei se găsesc mulți complici și agenți de influență care ar face ce pot ei ca să îi vadă înapoi la butoanele puterii pe Plahotniuc, Șor și compania.

Coaliția Kremlinului cu oligarhii moldoveni este calea aleasă de ambele tabere pentru a prelua puterea. Pot exista dubii că acest scenariu este o amenințare, iar toate instituțiile statului trebuie să i se opună?

Decizia Comisiei pentru Situații Excepționale (CSE) este în primul rând o notă dată așa zisei reforme a justiției! Aceasta livrează mult mai puțin rezultatele scontate. Încrederea naivă că se vor găsi suficienți oameni onești în sistemul judecătoresc și printre procurori pentru a schimba lucrurile și-a dovedit incapacitatea chiar în momentul de maximă necesitate, când trebuiau să fie pornite mecanismele de autoapărare interesului de stat.

Cu un consiliu al concurenței capabil să își execute misiunea, constatarea nelegalității contractelor de retransmisie a conținuturilor din Rusia ar fi venit demult.

Or nu poți plăti 100.000 euro pe an și din contul acestui contract să deții cote impunătoare pe piața de publicitate. Dacă în țara asta ar fi existat un Fisc care își simte misiunea, dosarele de evaziune fiscală ar fi curs gârlă.

Însă aceste instituții vor explica că „asta încă trebuie dovedit” și vor arăta cu degetul spre procurori, iar procurorii vor spune că sunt prea exigenți judecătorii și că este „foarte greu de demonstrat”. Cerc vicios închis!

Motivația scrisă oferită de CSE în acea decizie este de-a dreptul incoerentă! Se vede că e scrisă în grabă.

Presupun că motivul real din spatele deciziei este că PAS s-a săturat să fie ridiculizat și să se prezinte drept o guvernare slabă de care își pot șterge picioarele toți bandiții, acoperiți de complicitatea justiției moldovenești. Dar nu pot să accept că PAS își „arată dinții” într-un mod parcă laș. Dacă ai decis să dai la bot – dai și îți asumi! Nu umbli cu explicații de parcă ți-e rușine de ce faci. Sinceritatea ar fi ajutat foarte mult acestei guvernări!

Ieșiți și spuneți „Instituțiile de drept au prăvălit misiunea să oprească banii negri în presă și să prevină acțiunile subversive la adresa securității, reforma justiției merge mult mai lent decât era cazul, cei puțini care vor să aducă rezultate reale în munca procuraturii nu cu cine. Procuratura este plină de sabotori și este atât de impotentă încât nu poate să apere măcar propriu procuror general. Din aceste motive, suntem nevoiți să substituim inacțiunea instituțiilor de drept cu voința politică. Avem votul cetățenilor și dăm în baza lui o lege.”

Anume așa – o lege, nu o decizie CSE. Cui nu i-a fost lene a dat cu pietre în Consiliul Audiovizualului pentru că nu „închide televiziunile rusești”. Numai că nu mulți au stat să studieze legea.

RTR, NTV și alții s-au orientat foarte bine, au încetat să mai aplice cele mai evidente tehnici de dezinformare, prescrise în Codul Serviciilor Audiovizuale. Dar tot au continuat să dezinformeze, inclusiv prin a refuza să arate orice se întâmplă în cadrul genocidului lui Putin contra poporului ucrainean, prin a arăta disproporționat acțiunile lui Șor, Ceban, Dodon, prin a evita să arate fapte neplăcute pentru aceștia.

Dar în cadrul legal. Poate dacă Consiliul Audiovizualului ar avea mai mulți oameni, ar putea face monitorizări și mai complexe, ar demonstra încălcări principiale și ar retrage licența. Numai că nu are aceste resurse și trebuie să acorde atenție egală tuturor.

Nu e misiunea CA să vâneze anumite posturi TV. Dați lege de interzis posturile TV afiliate cu statul rus și cu oligarhii și atunci CA o va aplica.

„Este sfârșitul democrației”, „asta nu-i Europa” – prostii! În UE posturile TV ruse sunt închise pentru că sunt controlate de statul rus. Decizie politică asumată. Atât. Fără a umbla cu prostiile. Iar la democrație cred că europenii se pricep mai bine decât tabără de pionieri imeni lui Voronin. Dar ce efect vor avea aceste decizii?

Iată aici chiar trebui să ne oprim mai serios și vom vedea cât de impulsivă și prost pregătită decizie a luat guvernarea PAS prin suspendarea licențelor celor 6 posturi TV.

Cele 6 posturi TV în ultima vreme aveau cam de aproape două ori mai puțini urmăritori decât acum un an (vedeți rezultatele BOP). Iar rigorile CA au redus destul de mult posibilitățile de manipulare din partea acestor canale.

Citește și: Lungul drum al Alejandrei din Mexic la București. Cât de greu este pentru un migrant să învețe să fie român

Evident că asta nu înseamnă că nu aveau impact, aveau și nu mic. Dar sursele majore de dezinformare și manipulare a opiniei cetățenilor sunt cu totul în altă parte, nu la aceste 6 posturi TV. Mai mult, din punct de vedere cost-beneficiu sunt cele mai puțin fezabile investiții în prezent pentru ruși și bandiții fugari.

Aceste posturi TV aduceau cea mai mare pagubă prin neinformarea deliberată (o formă de dezinformare) despre agresiunea rusă în Ucraina și prin cartelul (de comun cu așa zisul măsurător al audiențelor) pe piața de publicitate. Acest cartel strangulează financiar televiziunile independente care investesc în conținut local.

Astăzi de pe ecranele unor posturi de TV independente (opoziția le numește pro-putere) se varsă peste moldoveni multă manipulare (pentru că se uită mai mulți oameni) decât de la posturile TV rusești. Și nu pentru că acestea nu luptă sincer cu dezinformarea.

Seară de seară, la TV8, la JurnalTV, la alte posturi vedem mutrele a tot felul de formatori de opinie sau politicieni la salariu la Șor, Platon etc.. Ei vin cu agenda pregătită, cu instrucțiunile scrise de polit tehnologi sau agenți FSB și povestesc minciuni, manipulează la greu.

Iar aici nu este nici o vină a acestor televiziuni. Au obligația să prezinte opinii diverse. Iar să aduni invitați la o emisiune chiar nu e un lucru ușor. Dar problema este că se plătește, că stau tot felul de comentatori și bagă macuc în cap spectatorilor.

Nu e jobul posturilor TV să depisteze corupția acestor invitați și să o pedepsească. Și mai mare dezmăț este pe internet, s-au plodit zeci și sute de canale de telegram, infleunșeri, intreviueri, postaci, site-uri zice de știri și opinie – toate la salariu din culioc – cu calendar sau Boss, nu contează. Uite acolo dezinformare!

Fakeurile, conspirațiile, discursul de ură, negarea războiului, dezbinare interetnică. Emisiunea lui Pahomova la NTV și Ciurea la Primul sunt jocuri de copii în comparație cu acelea. Însă statul nu luptă eficient cu finanțarea ilegală a acestei activități subversive.

Singurul exemplu pe care îl știu sunt acțiunile Procuraturii anticorupție pe cazul finanțării ilegale a protestelor. Dar și acel dosar va mai dura mult până intră în instanțe, iar Șor deja are și linie de apărare – recunoaște și se preface că e totul legal. Iată așa o realitate paralelă.

Între timp nici un propagandist plătit din kuliok nu are nici un fel de costuri. Statul Republica Moldova parcă îi invită să continue la turații și mai mari.

Continuarea comentariului poate fi citită aici.


Urmăriți PressHUB și pe Google News

spot_imgspot_img
Articolul precedent
Articolul următor
Valeriu Pașa
Valeriu Pașa
Valeriu Pașa este expert al comunității WatchDog.md, din Republica Moldova. Locuiește la Chișinău și are o experiență de 5 ani în consultanță politică și de comunicare publică, management politic și campanii electorale. Combaterea manipulării opiniei publice, drepturile poltiice ale cetățenilor și securitatea informațională sunt subiectele sale de cercetare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Schimbarea la față a lui George Simion

Candidatul AUR la președinție, George Simion, în vârstă de...

Va trece si asta!

Filosoful britanic Tim Crane ironizează în cartea „The Mechanical...

Ciolacu, „premierul Nordis” – singur şi temător?

Premierul Marcel Ciolacu, 56 de ani, a consumat multă...

Revizionismul lui Simion și întâlnirile cu agenții ruși | Puterea a Cincea

Revizionismul lui Simion și întâlnirile cu agenții ruși. Calitatea...