- Declanșarea războiului din Ucraina, odată cu invazia rusă din februarie 2022, a schimbat rapid și soarta avioanelor MiG-21, pe care Aviația Română le folosea pentru patrularea spațiului aerian național.
- Deși o ordonanță de urgență și declarațiile unor politicieni, precum Marcel Ciolacu, pregăteau terenul pentru ca aeronavele de vânătoare să ajungă să fie folosite pe frontul ucrainean, acestea nu au mai trecut granița.
- Unul dintre motivele pentru care MiG-urile nu au mai ajuns în Ucraina a fost faptul că piloții ucraineni foloseau deja modele mai avansate ale producătorului rus – este vorba de MiG-29. În plus, partea română nu putea asigura partea de service necesară pentru aceste avioane, așa cum a aflat PressHub.
- Într-un răspuns primit de la Ministerul Apărării Naționale (MApN), ni se precizează că avioanele nu pot fi folosite nici ca aparate de zbor pentru instrucție și vor rămâne exponate statice ale Aviației Române.
„După această dată, toate aeronavele MiG-21 LanceR ale Forțelor Aeriene Române au intrat în conservare”, au anunțat la acel moment reprezentanții Ministerului Apărării Naționale (MApN).
Decizia CSAT de a opri la sol MiG-urile 21 venea după tragedia din 2 martie 2022. Atunci, un avion MiG-21 LanceR al Forțelor Aeriene Române s-a prăbușit în timpul unei misiuni de patrulare în zona Dobrogea. Elicopterul IAR 330-Puma, trimis în căutarea acestuia, s-a prăbușit și el, rezultând în decesul a opt militari.
Acest incident se adăuga unei statistici negre. În perioada 1991–2022, 30 de avioane de tip MiG-21 LanceR au fost distruse în incidente, potrivit ministerului.
MiG-urile 21 au fost pregătite pentru transferul în Ucraina
După tragedia din martie 2022, Marcel Ciolacu, pe atunci președinte al PSD și viitor premier în cadrul „rotativei” cu PNL, declara, într-o emisiune de televiziune, că „este posibil” ca România să doneze Ucrainei armament și avioanele MiG-21 LanceR, în funcție de evoluția situației din țara vecină aflată în război.
„Este posibil, în funcție de evoluția lucrurilor din Ucraina, ca România să facă acest lucru (să doneze avioanele MiG – n.r.), dar efortul împotriva Rusiei al tuturor țărilor civilizate, și din Uniunea Europeană, dar și din afara Uniunii Europene – și aici mă refer în mod direct la partenerul strategic al României, Statele Unite ale Americii – trebuie să fie asumat de către toate statele. Primul pas este să avem un cadru legislativ”, declara acesta.
Cadrul legislativ la care făcea referire a apărut peste două luni.
Guvernul a aprobat, în iunie 2022, o ordonanță prin care România putea trimite tehnică militară Ucrainei. Este vorba de OUG nr. 81 din 16 iunie 2022. Aceasta modifică articolul 9 din Ordonanța Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea și împrospătarea produselor din rezervele proprii ale forțelor destinate apărării naționale.

Conform noilor prevederi, produsele pot fi scoase din rezervele proprii ale forțelor destinate apărării naționale în vederea împrospătării, pentru realizarea unor donații, dar și în scopul executării operațiunilor impuse de reglementările în vigoare.
Scoaterea acestor produse se poate realiza prin donații către state aliate sau partenere, la solicitarea acestora, în scopul acordării sprijinului cu titlu de ajutor, în situația temeinic justificată de evoluția mediului de securitate și când sunt afectate interesele României.
România nu putea asigura service-ul
Din informațiile pe care le-am obținut pe surse din cadrul MApN, în cadrul discuțiilor dintre aliații NATO și reprezentanții armatei din Ucraina, a apărut de cel puțin două ori disponibilitatea ca avioanele MiG-21 să fie transferate țării vecine.
„Au fost două probleme. MiG-urile românești erau destul de uzate și aveau nevoie de service destul de des, care se face la Bacău. Ucraina nu era pregătită să asigure service-ul. România a ezitat, în ideea că nu dădea bine ca avioane de pe frontul din Ucraina să vină în România pentru service. În plus, nici Ucraina nu avea piloți pregătiți pe MiG-21. Ei foloseau MiG-29 și alte modele superioare”, ne-a declarat un reprezentant al Armatei Române.
Aceste declarații vin să completeze relatările Știrilor PROTV din 2023, de la ceremonia ultimului zbor al MiG-urilor 21. „Ucraina nu s-a arătat interesată”, declara generalul în retragere Ștefan Dănilă.
Nu pot fi nici „avioane-școală”
Astfel, aceste 24 de avioane MiG-21 nu au părăsit România după ce au fost oprite la sol în 2022 și retrase oficial din dotarea Forțelor Aeriene Române în anul următor.
Acest lucru este confirmat într-un răspuns primit de la MApN.
„Toate aeronavele MiG-21 LanceR ale Forțelor Aeriene Române se află în stare de conservare, în țară”, ne-au precizat reprezentanții ministerului într-un răspuns scris.
Despre viitorul acestor aeronave, în care și-au pierdut viața 12 piloți, conducerea MApN a decis că acestea să devină, în perioada următoare, exponate statice.
„Pentru a sublinia valoarea istorică pe care avioanele MiG-21 LanceR au avut-o pentru Forțele Aeriene Române, acestea pot fi păstrate ca exponate statice, dar nu pot deveni aeronave-școală, deoarece au fost oprite de la exploatare în zbor”, ne-au mai transmis reprezentanții ministerului.
Aviația militară are 33 de avioane F-16 americane
În prezent, Forțele Aeriene Române dispun de un total de aproximativ 33 de avioane F-16 Fighting Falcon, organizate în două escadrile: 17 aeronave la Baza Aeriană Fetești și 16 aeronave la Baza Aeriană Câmpia Turzii.
Un al treilea lot de 16 avioane F-16 este așteptat să fie livrat până la sfârșitul anului 2025, formând astfel o a treia escadrilă la Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!