Europa este o destinație a migranților din mai multe motive. Cauzele migrației sunt o serie de factori de impuls și de atracție și merg de la securitate, demografie și drepturile omului până la sărăcie și schimbări climatice, arată Parlamentul European.
În ultimii ani, Europa a trebuit să facă față celei mai grave provocări migratorii de la cel de Al Doilea Război Mondial. În 2015 au fost înregistrate în UE 1,25 milioane de persoane care solicitau azil pentru prima dată. Până în 2021, acest număr a scăzut la 537,345 de solicitanți. Totuși 73.850 solicitanți de azil au cerut protecție internațională în martie 2022, cu 115% mai mult decât în martie 2021. O creștere datorată în principal afluxului de cetățeni ucraineni fugiți din calea agresiunii ruse. Solicitanții ucraineni au crescut de la 2.370 în februarie la 12.875 în martie, acestea fiind ultimele luni pentru care sunt disponibile date.
Numărul total de treceri ilegale ale frontierei către UE în 2021 a fost de aproape 200.000, cel mai mare număr începând din 2017 și cu 78% mai ridicat decât în perioada similară din 2020, anul în care s-a declanșat pandemia de Covid-19. Numărul trecerilor detectate a crescut pe toate rutele de migrație ilegale din 2020 în 2021.
În timp ce fluxurile de migranți au scăzut, criza a scos la iveală deficiențe în sistemul european de azil. Parlamentul a încercat să le remedieze propunând, în 2017, reformarea normelor UE în materie de azil, precum și consolidarea controalelor la frontierele UE.
Deoarece reforma politicii comune de azil bătea pasul pe loc, Comisia a propus, în septembrie 2020, un nou pact privind migrația și azilul, care instituie proceduri mai rapide în întreg sistemul de migrație și azil din UE și oferă noi opțiuni prin care statele membre își pot arăta solidaritatea. Noul pact reprezintă o revizuire a Regulamentului Dublin, care stabilește țara responsabilă de prelucrarea fiecărei cereri de azil.
Parlamentul și statele membre (Consiliul) vor trebui să ajungă la un acord cu privire la aceste noi propuneri în calitate de colegiuitori.
Citiți articolele noastre despre criza migranților în Europa și despre măsurile adoptate de UE pentru gestionarea migrației.
Politica europeană în domeniul imigrației
Politica de imigrație la nivel european tratează atât imigrația legală, cât și pe cea ilegală. În ceea ce privește imigrația legală, UE decide cu privire la condițiile de intrare și de ședere legală. Statele membre își păstrează dreptul de a stabili numărul persoanelor provenind din țări terțe, admise pe teritoriul lor pentru a căuta un loc de muncă.
Uniunea Europeană abordează și imigrația ilegală, în special printr-o politică de returnare care respectă drepturile fundamentale. În ceea ce privește integrarea, nu există o armonizare a legislațiilor naționale. Cu toate acestea, UE poate juca un rol de sprijin, în special din punct de vedere financiar.
Parlamentul European se implică activ în adoptarea noilor legi privind imigrația ilegală și legală. Acesta participă la elaborarea legislației împreună cu Consiliul, care reprezintă statele membre, încă de la intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona în 2009.
Pentru mai multe detalii, citiți fișa informativă despre politica UE în domeniul imigrației.
Politica europeană în materie de azil
Din 1999, UE lucrează la crearea unui sistem european comun de azil (SECA). Pentru ca acesta să funcționeze, trebuie să dispună de:
- reguli coerente pentru acordarea statutului de refugiat în toate statele membre
- un mecanism pentru a determina care stat membru este responsabil pentru examinarea unei cereri de azil
- standarde comune privind condițiile de primire
- parteneriate și cooperare cu țările din afara UE.
Conform Tratatului de la Lisabona, Parlamentul European are aceeași putere de decizie precum Consiliul UE în ceea ce privește legislația în materie de azil.
Consultați fișa informativă despre politica UE în domeniul azilului pentru mai multe informații.
Sursă: Parlamentul European
Urmăriți PressHUB și pe Google News!