În municipiul Constanța banii europeni au schimbat fața stațiunii Mamaia, dar și a centrului vechi al orașului. Infuzia de bani veniți de la Bruxelles a reușit să revigoreze cele două zone turistice ale municipiului de la malul mării și să îmbunătățească infrastructura existentă. Doar că, în această perioadă, marile bulevarde au rămas în urmă din punct de vedere al infrastructurii, iar Constanța nu a reușit să se alinieze cu marile orașe ale țării privind mobilitatea urbană: piste de bicicliști, benzi speciale pentru transportul public, spații verzi, trotuare moderne. Acest lucru se poate schimba prin trei proiecte cu finanțare europeană pe care Primăria Constanța le-a depus spre finanțare prin POR 2014-2020.
Însumând aproximativ 211 milioane lei (45 milioane euro), proiectele de infrastructură vor reconfigura marile bulevarde ale orașului: traseul care traversează municipiul și care face legătura dinspre intrarea din sudul litoralului și până în stațiunea Mamaia și zona centrală a orașului, preponderent pietonală, care de aproape un deceniu se află într-o stare vizibilă de degradare.
Centrul Constanței: o zonă ponosită care poate prinde aripi cu fonduri europene
În jurul bulevardului Ștefan cel Mare, principala arteră pietonală a orașului, în jurul căreia în trecut se dezvoltase cea mai importantă zonă economică, au fost nenumărate discuții în ultimul deceniu. Constănțenii au acuzat că primăria nu investește deloc în această zonă și că ea s-a degradat cu timpul, mai ales din cauza apariției mall-urilor în oraș și mutarea centrului de gravitație din punct de vedere comercial înspre acestea. De o bună bucată de timp, această zonă pare că a fost abandonată de administrația locală.
Doar că, în 28.03.2019, Consiliul Local Constanța a aprobat documentația de avizare a lucrărilor de intervenție și a principalilor indicatori tehnico-economici pentru proiectul “Acces și mobilitate în zona centrală a municipiului Constanța”, cu o valoare estimată la 75,6 milioane lei fără TVA.
Proiectul include reabilitarea străzii pietonale Ștefan cel Mare și reabilitarea trotuarelor de pe alte 11 străzi din zona centrală. În plus, vor fi create piste pentru bicicliști pe bulevardul Ferdinand și pe strada Mircea cel Bătrân, iar pe Bulevardul Ferdinand va fi creată și o bandă dedicată transportului public.
În total se vor face lucrări pe distanța de 6,6 km și vor fi create 2,6 km de piste de biciclete pe ambele sensuri.
Proiectul din zona centrală a municipiului Constanța vizează și refacerea infrastructurii pietonale, extinderea traseelor pietonale, fântâni arteziene, spații verzi cu sisteme de irigații automatizate, marcaje speciale pentru persoanele cu dizabilități, mobilier urban inteligent, bănci, spații de ședere smart, sisteme de informare, rasteluri de biciclete, cișmele, sistem de supraveghere video, iluminat public, supraînălțarea trecerilor de pietoni și modernizarea pasajului pietonal existent pe strada Ștefan cel Mare.
Cu toate aceste schimbări, administrația locală constănțeană urmărește regenerarea urbană a zonei centrale și transformarea ei într-o “esplanadă modernă” pentru că, așa cum explică chiar beneficiarul în motivarea proiectului, “zona centrală a Constanței a intrat într-o decadență, devenind o zonă aridă și în principiu mai mult de tranzit”.
Din sudul litoralului spre stațiunea Mamaia, pe bulevarde resistematizate și moderne
Turiștii care vor să ajungă din sudul litoralului spre stațiunea Mamaia, sau invers, trebuie să traverseze Constanța, aproximativ 10 km, pe o linie de bulevarde care se înlănțuiesc de la sud la nord în felul următor: Șoseaua Mangaliei, Bulevardul 1 Mai, Bulevardul 1 Decembrie și Bulevardul Lăpușneanu.
Toate cele patru artere importante sunt cuprinse în cadrul a două proiecte europene, pe care Consiliul Local le-a aprobat în aceeași ședință din data de 28.03.2019 și le-a trimis spre finanțare.
Fiecare proiect cuprinde reabilitarea și resistematizarea a două bulevarde. Primul se referă la “Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, zona Bd. 1 Mai – Șoseaua Mangaliei”, în valoare de 58,7 milioane lei, iar cel de-al doilea vizează “Îmbunătățirea mobilității în municipiul Constanța, între Gara CFR și stațiunea Mamaia” – 76,9 milioane lei.
Ambele proiecte arată la fel din punctul de vedere al elementelor noi introduse și al modalității în care sunt resistematizate bulevardele.
Astfel, vor fi realizate lucrări de modernizare și resistematizare rutieră, introduse benzi unice pentru transportul public, reabilitate și extinse trotuarele,, realizate piste de biciclete, spații verzi mediane și irigații, mobilier urban inteligent – bănci, sisteme de informare, stații de autobuz, iluminat public.
Schimbările majore din proiect țin de îngustarea carosabilului dedicat autoturismelor de la șase benzi la patru benzi, dispariția parcajelor laterale, apariția benzilor dedicate transportului public pe ambele sensuri, dar și a pistelor pentru bicicliști, cât și crearea unor spații verzi laterale.
Pe traseul acestor bulevarde vor fi montate 37 de stații de autobuz inteligente, 18 sistemele de informare pentru cetățeni, 32 de bănci smart și 19 rastele de biciclete. Stațiile de autobuz și sistemele de informare vor avea panouri fotovoltaice, stațiile de autobuz vor fi echipate cu supraveghere video, wi-fi, dispozitive USB de încărcare, iar trecerile de pietoni vor fi iluminate inteligent pe timp de noapte.
Cele trei proiecte europene pe care Primăria Constanța le-a depus pentru obținerea finanțării au ca principale obiective creșterea atractivității transportului public, crearea unei rețele pietonale și a pistelor de bicicliști cât și creșterea ponderii mersului pe jos, capitole la care municipiul de la malul mării nu se poate bucura de cifre foarte bune.
Documentația celor trei proiecte este corelată cu Cartea Verde Europeană a Transportului Urban, care reglementează mobilitatea pentru a face un trafic fluid, orașe mai puțin poluante, transport urban mai inteligent, transport urban accesibil, transport urban în condiții de siguranță și securitate.
Toate proiectele au fost depuse prin POR 2014-20120, axa prioritară 4 – Sprijinirea Dezvoltării Urbane Durabile (promovarea unor strategii de emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare, reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă).
Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Info Sud-Est în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.