Misiunea pentru Libertatea Presei în România: „este necesară reforma urgentă a finanțării politice pentru presă și propagandă”.
Misiunea Media Freedom Rapid Response a fost prezentă la București, timp de două zile, 17-18 iunie, la doar două săptămâni după încheierea alegerilor europene și locale. Concluziile la care s-a ajuns nu fac cinste României. Astfel, membrii Media Freedom Rapid Response (MFRR) au conchis:
- „o mare parte din mediatizarea campaniilor electorale din România este serios compromisă de captarea politică a mass-media, care nu reușește să ofere raportarea politică corectă și echilibrată necesară pentru ca publicul să facă alegeri electorale informate.”
Se cere eliminarea banilor politici din sistemul media
Situația este cu atât mai alarmantă cu cât, pe de o parte, în România urmează alegerile parlamentare și prezidențiale, iar pe de altă parte, informația și propaganda plătită din banii publici de către partidele politice prezintă o realitate distorsionată, în funcție de orientarea politică a sponsorului, cetățeanul fiind perdantul.
În acest sens, MFRR au declarat:
- „Cu alegerile prezidențiale programate în septembrie și alegerile parlamentare în decembrie anul acesta, MFRR solicită o reformă urgentă a sistemului de finanțare a partidelor pentru a elimina banii politici din sistemul media.”
Nu au lipsit recomandările
- Publicitate politică clar marcată: „Orice cheltuială politică care există trebuie să fie limitată la publicitate politică clar marcată”;
- Transparentizarea: „Problema este exacerbată de lipsa de transparență cu privire la ce partide finanțează ce mass-media, cât de mult finanțează și pentru ce conținut media”;
- Conținut media clar etichetat pentru public pentru evitarea derapajelor: „Jurnaliștii de investigație au dezvăluit modul în care banii partidului sunt folosiți pentru a plăti conținutul media fără a fi etichetați în mod clar pentru public, precum și modul în care susțin campanii de calomnie împotriva oponenților”.
Citește și: Iohannis nu va fi șeful NATO. Mark Rutte, noul secretar general al Alianței
Principalele constatări
„Influență politică și mediatizare:
- Influența omniprezentă a fondurilor partidelor politice asupra mass-media are ca rezultat o acoperire părtinitoare, în primul rând în favoarea coaliției de guvernare;
- Finanțarea politică creează o mass-media flexibilă care nu reușește să tragă guvernul la răspundere și subminează încrederea publicului în mass-media;
- Lipsa de transparență în ceea ce privește distribuirea fondurilor publicitare de stat controlate de aleșii, exacerbează și mai mult captarea mass-media, în special la nivel regional și local;
- Lipsa de transparență cu privire la alte surse de finanțare, legăturile de afaceri și alte conflicte de interese între mass-media și politicieni compromit, de asemenea, capacitatea presei de a servi publicul.
Procese SLAPP vexatorii:
- Mass-media din România este vizată de un număr alarmant de Procese Strategice împotriva participării Publice (SLAPP) care vizează reducerea la tăcere a jurnalismului de investigație și a reportajelor critice.
Aceste procese, deseori inițiate de personalități politice puternice și de interese de afaceri, rareori câștigă în instanță, dar reușesc în schimb să intimideze și să epuizeze financiar instituțiile media.
Siguranță:
- Hărțuirea online și amenințările adresate jurnaliștilor – în special femeilor jurnaliste – creează un climat de ostilitate din ce în ce mai mare menit să reducă la tăcere jurnaliştii.
- Autoritățile trebuie să facă mai mult pentru a aborda această problemă și pentru a proteja jurnaliştii, în special de campaniile online de trolling și calomnie”, se precizează în comunicatul de presă, de pe site-ul International Press Institute.
Comunicatul integral AICI
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: pixabay.com / geralt)